Μοντελοποίηση στρατηγικής διοικησης για μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις - Εφαρμογή στον Α.Η.Σ. Αγίου Δημητρίου
Abstract
Αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η μοντελοποίηση της στρατηγικής διοίκησης για μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις και η εφαρμογή της στον Α.Η.Σ. Αγίου Δημητρίου.
Η εργασία χωρίζεται σε δύο μέρη Στο Μέρος Α παρουσιάζεται μία σύντομη και σαφή περιγραφή των πιο σημαντικών εννοιών και τεχνικών της στρατηγικής διοίκησης καθώς και το υπόβαθρο και η τεχνική για την πραγματοποίησή της σε μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις.
Στο Κεφάλαιο 1 παρουσιάζεται ο καθορισμός της στρατηγικής διοίκησης και ένα μοντέλο λήψης στρατηγικών αποφάσεων που στηρίζεται στις υποκείμενες διεργασίες της ανίχνευσης του περιβάλλοντος, της διαμόρφωσης στρατηγικής, της υλοποίησης στρατηγικής και της αξιολόγησης και του ελέγχου.
Η ανίχνευση του εξωτερικού περιβάλλοντος και η ανάλυση του κλάδου (παρουσιάζεται και η κλαδική μήτρα – Competitive Profile Matrix) αναλύεται στο Κεφάλαιο 2. Επίσης εξετάζονται οι ανταγωνιστές και παρουσιάζεται ένας τρόπος αποτίμησης των εξωτερικών παραγόντων.
Στο Κεφάλαιο 3, η αποτίμηση της επιχείρησης που στηρίζεται στους πόρους της, χρησιμοποιείται ως βάση για την ανάλυση των πλεονεκτημάτων. Η ανάλυση της αλυσίδας αξίας χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση των δυνατών και των αδύνατων σημείων μίας εταιρείας και παρουσιάζεται ένας τρόπος αξιολόγησης των εσωτερικών παραγόντων.
Η ανάλυση της κατάστασης (SWOT Analysis) και η δημιουργία εναλλακτικών στρατηγικών με την μήτρα TOWS εξετάζονται στο Κεφάλαιο 4. Γίνεται επίσης αναφορά στις επιχειρηματικές στρατηγικές.
Στο Κεφάλαιο 5, το τελευταίο του μέρους Α, γίνεται αναφορά στην διαμόρφωση στρατηγικής και παρουσιάζονται οι εταιρικές στρατηγικές. Πραγματοποιείται επίσης ανάλυση χαρτοφυλακίου μέσω της μήτρας ανάπτυξης μεριδίου του Boston Consulting Group.
Στο Μέρος Β, αναπτύσσεται ένας στρατηγικός σχεδιασμός για τον Α.Η.Σ. Αγίου Δημητρίου, με την εφαρμογή των Κεφαλαίων του Α Μέρους.
Στο κεφάλαιο 6 πραγματοποιείται μία σύντομη παρουσίαση του σταθμού και γίνεται η ανάλυση του εσωτερικού περιβάλλοντος του.
Στο Κεφάλαιο 7 αναλύεται το ενεργειακό περιβάλλον της Ελλάδας, το οποίο και αποτελεί το Εξωτερικό περιβάλλον του Α.Η.Σ. Έχει χωριστεί σε τέσσερις τομείς, τον πετρελαϊκό, τον λιγνιτικό, τον τομέα φυσικού αερίου και αυτόν των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Η ανάλυση του κλάδου στον οποίο ανήκει ο Α.Η.Σ. Αγίου Δημητρίου, δηλαδή της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, παρουσιάζεται στο Κεφάλαιο 8, με μία σύντομη αναφορά στην Δ.Ε.Η. Α.Ε. και στους άλλους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας.
Στο Κεφάλαιο 9, γίνεται ανάλυση του ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, με θεωρούμενους ανταγωνιστές τον Α.Η.Σ. Καρδιάς και τον Α.Η.Σ. Κομοτηνής, όπου και παρουσιάζονται τα γενικά χαρακτηριστικά τους και γίνεται μία σύντομη εσωτερική ανάλυση των σταθμών.
Τέλος στο Κεφάλαιο 10 με την χρησιμοποίηση όλων των Κεφαλαίων του Μέρους Β, πραγματοποιείται η ανάλυση του στρατηγικού σχεδιασμού και παρουσιάζονται το όραμα και η αποστολή του Α.Η.Σ. Αγίου Δημητρίου, η ανάλυση SWOT, η κλαδική μήτρα (CPM), η σύνθεση των εξωτερικών και των εσωτερικών παραγόντων (IFE, EFE), η δημιουργία εναλλακτικών στρατηγικών με την μήτρα TOWS, η μήτρα στρατηγικής θέσης (Space), η μήτρα ανάπτυξης μεριδίου του BCG και τέλος η μήτρα αποτίμησης των εναλλακτικών στρατηγικών (QSPM).