Ο σχολικός εκφοβισμός και οι σχέσεις συνομηλίκων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Abstract
Η παρούσα εργασία εστιάζει στο φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού και στον ρόλο της φιλίας στα παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας. Ο σχολικός εκφοβισμός ή αλλιώς το bullying είναι μια μορφή παραβατικότητας, η οποία έχει ως στόχο την επίδειξη δύναμης και επικράτησης του δυνατότερου στον ασθενέστερο. Η φιλία παίζει σημαντικό ρόλο στις ζωές των παιδιών και τα βοηθά να ικανοποιούν διάφορες βασικές τους ανάγκες. Στο πρώτο μέρος γίνεται αναφορά στα χαρακτηριστικά των θυτών, των θυμάτων και των παρατηρητών, στις συνέπειες του σχολικού εκφοβισμού, στους τρόπους αντιμετώπισής του, καθώς και στον ρόλο που παίζει η οικογένεια και το σχολείο στην εξάλειψη του φαινομένου αυτού. Στη συνέχεια, γίνεται μια μικρή ανασκόπιση στην γνωστική ανάπτυξη και στην σκέψη των παιδιών. Στο δεύτερο μέρος επισημαίνονται οι τρόποι με τους οποίους δημιουργούν φιλικές σχέσεις τα παιδιά, καθώς και για το πως εκφράζονται και συμπεριφέρονται στην συναναστροφή τους με τους συνομήλικούς τους. Τέλος, γίνεται αναφορά για το πως επιδρά και με ποιές μορφές εκφράζεται ο σχολικός εκφοβισμός στα παιδιά του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού και για τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζονται τις μεταξύ τους συγκρούσεις.This work focuses on the phenomenon of school bullying and the role of friendship in preschool and early school age children. School bullying is a form of delinquency aimed at demonstrating power and dominance of the strongest against the weakest. Friendship plays a vital role in children’s lives and helps them meet various basic needs. In the first part, reference is made to the characteristics of the offenders, victims and observers about the consequences of school bullying, how to deal with it and the role of family and school in eliminating this phenomenon. Then, a small review is made regarding the cognitive development and children’s thinking. The second part highlights the ways in which children create friendly relationships as well as how they express themselves and behave while socializing with their peers. Finally, there is reference to how they are affected and in what forms school bullying is expressed in kindergarten and Elementary school children and how they manage the conflicts between them.