Ο Ρόλος της Αυτο-ρύθμισης Συμπεριφοράς και της Ελπίδας στη Φιλία στην Παιδική Ηλικία
Abstract
Η παρούσα έρευνα αποσκοπούσε στη διερεύνηση (α) των συστατικών στοιχείων μεταξύ της εκτιμώμενης καλής και κακής φιλίας, (β) του ρόλου της ελπίδας, και της αυτο-ρύθμισης της φιλίας στην αντιλαμβανόμενη καλή και κακή φιλία και (γ) των σχέσεων μεταξύ αυτό-ρύθμιση της φιλίας, της ελπίδας και των συστατικών της καλής και κακής φιλίας.
Στην έρευνα συμμετείχαν 100 μαθητές και μαθήτριες που προήλθαν με τυχαία δειγματοληψία από δημόσια σχολεία των Νομών Κοζάνης και Κατερίνης. Οι μαθητές ήταν Γ έως Ε τάξης με ηλικίες από 9 ετών έως 11,5 ετών. Η έρευνα διεξήχθη στα μέσα του σχολικού έτους, έτσι ώστε να υπάρχει αρκετός χρόνος για την ανάπτυξη σχέσεων φιλίας. Οι συμμετέχοντες/σσες συμπλήρωσαν τις κλίμακες οι οποίες αφορούν τις διαφορές μεταξύ μαθητών της καλής φιλίας και κακής φιλίας όσον αφορά τα συστατικά της, τις διαφορές στην ελπίδα στην αντιλαμβανόμενη καλή και κακή φιλία, τις διαφορές των μαθητών με την καλή φιλία και των μαθητών με την κακή φιλία όσον αφορά το στυλ αυτό-ρύθμισης φιλίας, και ένα σύνολο ερωτήσεων για τα προσωπικά δημογραφικά χαρακτηριστικά τους.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα παιδιά, ως επι το πλείστον, απολαμβάνουν ικανοποιητικές φιλικές σχέσεις ενώ, μικρότερο ποσοστό αυτών έχει μη ικανοποιητικές φιλικές σχέσεις. Οι μαθητές με την εκτιμώμενη καλή φιλία, συγκρινόμενοι με τους μαθητές με την εκτιμώμενη κακή φιλία, είχαν υψηλότερο επίπεδο ελπίδας τόσο διαδρομών όσο και υποστηρικτικής σκέψης, τα συστατικά στοιχεία της ποιότητας της φιλίας ήταν θετικότερα, και χαρακτηριζόταν από υψηλότερη αυτο-ρύθμιση της φιλίας, κυρίως εσωπροβαλόμενη. Επιπρόσθετα, βρέθηκε θετική συχέτιση μεταξύ της αυτό-ρύθμισης της φιλίας και των συστατικών της φιλίας και της ελπίδας. Τα αποτελέσματα συζητιώνται αναφορικά με την πρακτική εφαρμογή τους και τη μελλοντική έρευνα. This study aimed at investigating (a) the constituents between the estimated good and bad friendship, (b) the role of hope, and the self-regulation of friendship in perceived good and bad friendship, and (c) the relationships between self- regulation of friendship, hope and the ingredients of good and bad friendship.
The survey involved 100 students who were randomly sampled from public schools in the Prefectures of Kozani and Katerini. Students were Grade C to E with ages from 9 to 11,5 years old. The survey was conducted in the middle of the school year so that there is enough time for developing relationships of friendship. Participants completed the scales that relate to the differences between students of good friendship and bad friendship regarding its components, differences in hope in perceived good and bad friendship, the differences of students with good friendship and students with bad friendship in terms of self-regulation friendship style, and a set of question about their personal demographic characteristics.
The results showed that children, for the most part, enjoy satisfactory friendly relations, while a smaller proportion of them have unsatisfactory friendly relations. Students with an estimated good friendship, compared to the students with the estimated poor friendship, had a higher level of hope for both paths and supportive thought, the constituent elements of the quality of friendship were more positive, and were characterized by higher self-regulation of friendship, inwardly. Additionally, a positive correlation was found between the self-regulation of friendship and the components of friendship and hope. The results are discussed in terms of their practical application and future research.