dc.description.abstract | Η παρούσα έρευνα αποσκοπούσε στη διερεύνηση της σχέσης της ψυχικής ανθεκτικότητας με τις στρατηγικές αντιμετώπισης δυσχερειών ζωής, όπως, επίσης, και στο ρόλο της ψυχικής ανθεκτικότητας και των στρατηγικών αντιμετώπισης δυσχερειών ζωής στη σχολική επίδοση μαθητών δημοτικού. Στην έρευνα συμμετείχαν (Ν=100)μαθητές και μαθήτριες της έκτης τάξης δημοτικού. Οι συμμετέχοντες/σσες συμπλήρωσαν τις κλίμακες των Child και YouthResilienceMeasurere (CYRM) των Ungar και Liebenberg (2011) και την κλίμακα αυτοαναφοράς A-COPE των Patterson και McCubbin (1987) και για τη σχολική επίδοση συμπλήρωσαν κλίμακα πέντε πιθανών απαντήσεων καθόλου καλός/λίγο καλός/αρκετά καλός/πολύ καλός/άριστοςκαθώς και ένα σύνολο ερωτήσεων για τα προσωπικά δημογραφικά χαρακτηριστικά τους. H συλλογή των δεδομένων έγινε περίπου στη μέση του σχολικού έτους. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι η ψυχική ανθεκτικότητα και οι στρατηγικές αντιμετώπισης δυσχερειών στη ζωή παίζουν θετικό ρόλο στη σχολική επίδοση των παιδιών, καθώς οι μαθητές με την εκτιμώμενη επιτυχημένη σχολική επίδοση, συγκρινόμενοι με τους μαθητές με την εκτιμώμενη αποτυχημένη σχολική επίδοση, είχαν υψηλότερα τα συστατικά της ψυχικής ανθεκτικότητας και δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν αποτελεσματικότερες στρατηγικές αντιμετώπισης δυσχερειών ζωής. Βρέθηκε, ακόμη ότι η ψυχική ανθεκτικότητα σχετίστηκε θετικά με τις στρατηγικές αντιμετώπισης δυσχερειών ζωής. Τα αποτελέσματα συζητούνται σε σχέση με τις εφαρμογές τους στην προσωπική ευζωία των συμμετεχόντων, τις πρακτικές εφαρμογές τους και τη μελλοντική έρευνα.This study aimed at examining the role of psychologicalresilience and lifesaving strategies, as well as the role of mental resilience and life-saving strategies in the school performance of primary school pupils. Mental resilience as a person's ability helps prevent it from being affected when in anxiety situations. The mentally-resilient people know how to use the strategies to deal with difficulties and thus not to pay them anxiety when faced with difficulties. The survey included (N = 100) pupils of the sixth elementary grade. Participants filled the scalesof Child&YouthResilienceMeasurere (CYRM) of Ungar&Liebenberg (2011) and the scale of self resilience ACOPE of Pattersonκαι McCubbin (1987)for the school performance they completed a scale of five possible answers no good / little good / good enough / very good / excellent as well as a set of questions about their personal demographic characteristics. data collection took place around the middle of the school year. The results showed that psychological resilience and strategies for coping with difficulties in life play a positive role in the school performance of children, as students with an estimated successful school performance, compared to students with estimated poor school performance, had higher components of mental resilience and said they are using more effective strategies to tackle life difficulties. It has also been found that mental resilience has been positively correlated with life-saving strategies. The results are discussed in relation to their applications to the participants' personal welfare, practical applications and future research. | en_US |