Ερμηνεία των περιεχομένων και νοημάτων στις ζωγραφιές των νηπίων
Abstract
Η παρακάτω έρευνα με τίτλο «Ερμηνεία των περιεχομένων και νοημάτων στις ζωγραφιές των νηπίων» πραγματοποιήθηκε σε ένα ελληνικό δημόσιο νηπιαγωγείο. Σκοπός της ήταν να μελετηθεί ο ζωγραφικός λόγος παιδιών νηπιακής ηλικίας και να ερευνηθεί η σχέση που έχει το Πρόγραμμα Σπουδών της Προσχολικής Εκπαίδευσης με την εικαστική ανάπτυξή τους. Οι παιδικές ζωγραφιές είναι πολύ ενδιαφέρουσες και τα επιμέρους στοιχεία τους μπορούν να αποκαλύψουν πολλά για το παιδί, όπως την ψυχολογία του, τις ιδέες του, τα συναισθήματά του, το αναπτυξιακό του επίπεδο κ.ά. Η διδασκαλία των εικαστικών θα πρέπει να γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να προάγεται η έκφραση των παιδιών μέσα από τις ζωγραφιές αυτές και από οποιαδήποτε άλλη δημιουργία τους. Βασικός σκοπός της θα πρέπει να γίνει ο εμπλουτισμός του καλλιτεχνικού λεξιλογίου και των εφοδίων που πρέπει να έχουν τα νήπια, ώστε να κάνουν χρήση της τέχνης αυτής. Στο παρόν κείμενο γίνεται ανάλυση των στοιχείων που πρέπει να προσέχουμε όταν μελετούμε ένα παιδικό σχέδιο, δηλαδή το χρώμα, την τεχνική, τις γραμμές, το υλικό και την εξοικείωση με αυτό. Επίσης, κάνουμε μια προεπισκόπηση του Προγράμματος Σπουδών και των στόχων που θέτει στην εικαστική εκπαίδευση, και σχολιάζουμε κατά πόσο δίνεται σε αυτήν η σημασία που της αρμόζει, εάν οι στόχοι που θέτει το πρόγραμμα είναι αρκετοί και εάν επιτυγχάνονται επαρκώς.
The following research, entitled “Interpretation of the contents and meanings in the drawings of preschoolers”, took place at a Greek public kindergarten. Its purpose was to study the children’s speech through their designs and to investigate the connection between the Curriculum and the artistic development of the said children. A child’s drawing can be very interesting and can reveal a lot of information regarding the child’s psychology, its ideas, its feelings, its developmental level and much more. Art teaching has to be carried out in a way that will promote the child’s ways to express himself, through his drawings or any other creation. The main goal should be the enrichment of the child’s artistic vocabulary and the supplies it needs to use this type of art.
5
In this text we analyze the elements that we should pay attention to when we study a child’s design, i.e. the colors, the technique, the lines, the materials and, finally, the familiarization with them. We also preview the Curriculum of preschool education and the targets it sets regarding art education, and we comment on whether or not art education gets the attention it deserves, if the said targets are enough and if they are achieved.