Η εκπαιδευτική πολιτική για την Ειδική Εκπαίδευση 1981- 2016. Μελέτη των απόψεων της συνδικαλιστικής ηγεσίας της ΔΟΕ
Abstract
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση των θέσεων της Διδασκαλικής
Ομοσπονδίας της Ελλάδας (ΔΟΕ), δηλαδή της συνδικαλιστικής ομάδας της
Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την εκπαιδευτική πολιτική του ελληνικού κράτους
στον τομέα της Ειδικής Αγωγής από το 1981 έως το 2016. Για την πραγματοποίηση
της έρευνας επιλέχθηκε ως μέθοδος η ποιοτική και ως τεχνική η ανάλυση
περιεχομένου. Προκειμένου να εντοπιστούν τα αιτήματα και οι απόψεις της ΔΟΕ
αναφορικά με την Ειδική Αγωγή, ως πηγές ερευνητικού υλικού χρησιμοποιήθηκαν οι
νόμοι και τα προεδρικά διατάγματα της Ειδικής Αγωγής, καθώς και το Διδασκαλικό
Βήμα, το περιοδικό της ΔΟΕ, μέσα από το οποίο προωθεί τα αιτήματα της η
ομοσπονδία. Έπειτα, από τη διερεύνηση του ερευνητικού υλικού φάνηκε πως η ΔΟΕ
μέχρι και τις αρχές τις δεκαετίας του 1980 δεν είχε εστιάσει την προσοχή της στον
τομέα της Ειδικής Αγωγής. Από τα μέσα όμως της δεκαετίας του 1980 και έπειτα,
φαίνεται πως εναρμονίστηκε με το ευρωπαϊκό και παγκόσμιο πνεύμα της ισότητας
στην εκπαίδευση και έτσι ξεκίνησε να παρουσιάζει ένα περισσότερο διεκδικητικό
χαρακτήρα μέσα από τις συνεχείς πιέσεις προς την πολιτεία και τη διαρκή αύξηση
των αιτημάτων της προς μια κατεύθυνση μιας συμπεριληπτικής κουλτούρας.
_______________________________________________________________________
The purpose of this research is to investigate the positions of the Greek Federation of
Teachers that is, the Primary education trade union for the Greek state's education
policy in the field of special education from 1981 to 2016. For the purpose of this
research the qualitative method was selected, content analysis in particular. In order to
identify the positions of the Greek Federation of Teachers demands and views on
Special Education, the laws and presidential decrees of special education were used as
sources of research material, as well as the Teachers’ Tribune, the Journal of the
federation, through which it promotes its claims. After investigating the research
material, it appeared that the federation had not focused its attention on special
education until the early 1980s. But since the mid-1980s, it seems to have harmonized
with the European and global spirit of equality in education and has thus begun to
assert itself as a more assertive character through constant pressures on the state and
its continuing demands for the direction of an inclusive culture.