Έμφυλα παιχνίδια και η διερεύνηση των έμφυλων αντιλήψεων των εφήβων των Πρώτων Εφηβικών Χρόνων
Abstract
Στόχος της παρούσας έρευνας αποτελεί η διερεύνηση των έμφυλων αντιλήψεων των εφήβων των πρώτων εφηβικών χρόνων, όπως αυτές διαμορφώνονται με την επίδραση των έμφυλων παιχνιδιών και αναδύονται με την αξιοποίηση έμφυλων παιχνιδιών αντικειμένων. Η επίδραση των έμφυλων αντιλήψεων στη διαμόρφωση συμπεριφορών και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων με βάση το φύλο.
Πρόκειται για Ποιοτική Έρευνα, για Μελέτη Περίπτωσης, η οποία αφορά την άμεση παρατήρηση ενός κοινωνικού φαινομένου στο φυσικό του περιβάλλον.
Εφαρμόζεται στην πράξη η διδακτική μέθοδος, Μάθηση Βάσει Προβλημάτων (Problem Based Learning / PBL). Η εφαρμογή της μεθόδου PBL συμβάλλει στην επίτευξη του στόχου σύμφωνα με τα ερευνητικά ερωτήματα. Δίνει τη δυνατότητα στις μαθήτριες και στους μαθητές να προβληματιστούν, να βιώσουν ποικίλες συγκρούσεις, να εκφράσουν με ποικίλους τρόπους τις έμφυλες αντιλήψεις, τις στάσεις, τις σκέψεις και τις αξίες τους κατά την άμεση εμπλοκή τους με διάφορα έμφυλα παιχνίδια αντικείμενα.
Στα παιδιά των πρώτων εφηβικών χρόνων του δείγματος, κυριαρχεί η αντίληψη ότι ο κόσμος είναι διχοτομημένος ως προς το φύλο κι ότι υπάρχει διαχωριστική γραμμή μεταξύ των δύο φύλων.
Παρατηρείται επίδραση των έμφυλων παιχνιδιών στη διαμόρφωση έμφυλων αντιλήψεων και στην εκδήλωση συγκεκριμένων συμπεριφορών. Ιδιαίτερα διερευνάται η εκδήλωση της επιθετικής και της υποχωρητικής συμπεριφοράς με βάση το φύλο. Τα αγόρια του δείγματος εκφράζουν συχνά την επιθετικότητα με λεκτική και κάποιες φορές με σωματική βία κυρίως μεταξύ των αγοριών και τα κορίτσια του δείγματος εκφράζουν συνήθως την επιθετική συμπεριφορά με τη μορφή σχεσιακής επιθετικότητας κυρίως μεταξύ των κοριτσιών. Η υποχωρητικότητα είναι συμπεριφορά που εκδηλώνουν κυρίως τα κορίτσια στο πλαίσιο μεικτής ομάδας κι έχει σχέση κυρίως με την επιθετικότητα, την επιμονή και τη διεκδίκηση των αγοριών. Κάποιες φορές παρατηρείται τροποποίηση της συμπεριφοράς των κοριτσιών ως αποτέλεσμα της κυριαρχίας των αγοριών. Η διαχωριστική γραμμή φύλου που θέτουν κάποια έμφυλα παιχνίδια είναι συνήθως απροσπέλαστη για τα αγόρια κυρίως λόγω ομοφοβίας και είναι συνήθως προσπελάσιμη για τα κορίτσια. Σύμφωνα με τις έμφυλες αντιλήψεις τα κορίτσια μπορούν να εκφράσουν τα συναισθήματά τους με ποικίλους τρόπους ενώ τα αγόρια οφείλουν να αποφεύγουν κάποιες εκφράσεις συναισθημάτων για παράδειγμα το κλάμα κι επιτρέπεται να εκφράσουν τον θυμό με επιθετικότητα ως ένδειξη αρρενωπότητας. Τα κορίτσια συνήθως εμπλέκονται σε δραστηριότητες φροντίδας κι ομορφιάς και τα αγόρια συνήθως αποφεύγουν αυτές τις δραστηριότητες επιλέγοντας κυρίως δραστηριότητες δράσης και κατασκευών. Οι έμφυλες αντιλήψεις σε συνδυασμό με τις δεξιότητες και τις συμπεριφορές που καλλιεργούν τα έμφυλα παιχνίδια καθορίζουν ως ένα βαθμό τις μελλοντικές επαγγελματικές επιλογές και τις επιδιώξεις για θέσεις ευθύνης θέτοντας συνήθως σε πλεονεκτική θέση τους άντρες έναντι των γυναικών._________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________The aim of this research is to investigate the gender perceptions of sixth-grade elementary school students as shaped by the influence of gendered toys and as revealed through the use of gendered toy objects. The study examines the impact of gender perceptions on behavior formation and skill development based on gender. This is a Qualitative Research, specifically a Case Study, which involves the direct observation of a social phenomenon in its natural environment. The teaching method of Problem-Based Learning (PBL) was applied. The implementation of the PBL method contributed to achieving the research objectives according to the research questions. It provided students with the opportunity to reflect, experience various conflicts, and express their gender perceptions, attitudes, thoughts, and values in multiple ways during their direct engagement with various gendered toy objects. Among the children in the early adolescent years of the sample, the perception that the world is dichotomized by gender and that there is a dividing line between the two genders prevails. It was observed that gendered toys influence the formation of gender perceptions and the manifestation of specific behaviors. The study particularly explored the manifestation of aggressive and submissive behaviors based on gender. Boys often express aggression through verbal and sometimes physical violence, primarily among other boys, while girls express aggressive behavior in the form of relational aggression, primarily among other girls. Submissiveness is a behavior mainly exhibited by girls within mixed groups and is primarily related to the aggression, persistence, and assertiveness of boys. Occasionally, girls' behavior is modified as a result of boys' dominance.
The gender line set by some gendered toys is usually insurmountable for boys, mainly due to homophobia, while it is usually surmountable for girls. According to gender perceptions, girls can express their emotions in various ways, whereas boys are expected to avoid certain emotional expressions, such as crying, and are allowed to express anger through aggression as a sign of masculinity. Girls typically engage in care and beauty activities, while boys usually avoid these activities, opting for action and construction activities. Gender perceptions, combined with the skills and behaviors cultivated by gendered toys, partially determine future career choices and aspirations for positions of responsibility, usually placing men in a more advantageous position compared to women.