Show simple item record

dc.contributor.advisorΜαλεγιαννάκη, Αμαρυλλίς - Χρυσή
dc.contributor.authorΠλούσκα, Αντιγόνη
dc.contributor.authorPlouska, Antigoni
dc.date.accessioned2024-01-15T10:34:44Z
dc.date.available2024-01-15T10:34:44Z
dc.date.issued2023-06
dc.identifier.urihttps://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/4277
dc.descriptionΠροπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών. Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Ψυχολογίαςen_US
dc.description.abstractΟ σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν τριπλός. Πρώτον, η έρευνα αποσκοπούσε στην κατασκευή και τον ψυχομετρικό έλεγχο του Ερωτηματολογίου Μεταγνωστικής Γνώσης του Γονέα για το Παιδί (ΕΜΓΓΠ), το οποίο αξιολογεί τις πεποιθήσεις των γονέων για την αποτελεσματικότητα των παιδιών τους σε καθημερινά γνωστικά έργα που εμπλέκουν λειτουργίες όπως η προσοχή, η μνήμη και η κατανόηση. Δεύτερον, διερευνήθηκε εάν οι αναφορές των γονέων για την αποτελεσματικότητα των παιδιών στο ΕΜΓΓΠ συγκλίνουν με τις πεποιθήσεις των παιδιών για την αποτελεσματικότητά τους στους αντίστοιχους γνωστικούς τομείς στο Ερωτηματολόγιο Μεταγνωστικής Γνώσης Παιδιών (ΕΜΓΠ), στο οποίο βασίστηκε η κατασκευή του ερωτηματολογίου της παρούσας έρευνας για τους γονείς. Το ΕΜΓΠ αξιολογεί την αντιλαμβανόμενη αυτο-αποτελεσματικότητα των παιδιών στους ίδιους γνωστικούς τομείς της καθημερινότητας. Τρίτον, ελέγχθηκε αν οι υποκειμενικές αντιλήψεις των γονέων συγκλίνουν με τις αντικειμενικές επιδόσεις των παιδιών τους σε αντίστοιχα γνωστικά έργα. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 96 γονείς (Ν = 69 γυναίκες) και τα 96 παιδιά τους (Ν = 48 κορίτσια) από διαφορετικά δημοτικά σχολεία των νομών Πέλλας και Φλώρινας στην Ελλάδα. Στους γονείς της έρευνας χορηγήθηκε το ΕΜΓΓΠ το οποίο κατασκευάστηκε για τις ανάγκες της παρούσας έρευνας, ενώ στα παιδιά χορηγήθηκε το ΕΜΓΠ. Στα παιδιά, επίσης, χορηγήθηκαν αντικειμενικά γνωστικά έργα τα οποία μετρούν τη λειτουργία της προσοχής (Ανίχνευση στον Ουρανό, Μνήμη Αριθμών), της μνήμης (Κλίμακα Μνήμης Ιστοριών) και της γλωσσικής κατανόησης (Διαγνωστικό Τεστ Γλωσσικής Νοημοσύνης –DVIQ). Για τον έλεγχο της δομικής εγκυρότητας του ΕΜΓΓΠ εφαρμόστηκε ανάλυση παραγόντων με ορθογώνια περιστροφή των αξόνων με τη μέθοδο Varimax. Για τον έλεγχο της εσωτερικής αξιοπιστίας υπολογίστηκε ο δείκτης α του Cronabach. Τα αποτελέσματα από τον ψυχομετρικό έλεγχο του ΕΜΓΓΠ έδειξαν πως αποτελεί ένα έγκυρο και αξιόπιστο εργαλείο, κατάλληλο να χρησιμοποιηθεί σε μελλοντικό πληθυσμό γονέων. Επίσης, οι γονείς όπως και τα παιδιά αναγνώριζαν την ύπαρξη δύο παραγόντων, δηλαδή ενός παράγοντα Μνήμης/Προσοχής και ενός παράγοντα Γλωσσικής Κατανόησης. Οι συσχετίσεις μεταξύ των παραγόντων στα δύο ερωτηματολόγια, δηλαδή του ΕΜΓΓΠ και του ΕΜΓΠ, έδειξαν πως οι εκτιμήσεις των γονέων συνάδουν με τις εκτιμήσεις των παιδιών τους για την αυτο-αποτελεσματικότητά τους σε καθημερινά γνωστικά έργα. Αξίζει να αναφερθεί πως οι έρευνες έως σήμερα έχουν εστιάσει στη σύγκριση των πεποιθήσεων γονέων και παιδιών όσον αφορά τις σχολικές επιδόσεις και όχι τις επιδόσεις σε γνωστικά έργα, πράγμα το οποίο μελετήθηκε στην παρούσα έρευνα. Αναφορικά με τις συσχετίσεις οι οποίες αφορούσαν τη σχέση μεταξύ των πεποιθήσεων των γονέων και των αντικειμενικών επιδόσεων των παιδιών στα γνωστικά έργα δε βρέθηκαν στατιστικά σημαντικά αποτελέσματα. Τέλος, στους περιορισμούς της παρούσας έρευνας συμπεριλαμβάνεται το μικρό μέγεθος του δείγματος καθώς και το περιορισμένο ηλικιακό εύρος των παιδιών. Γι’ αυτό το λόγο, στόχος μελλοντικών ερευνών θα μπορούσε να είναι η εφαρμογή του εργαλείου σε γονείς παιδιών μεγαλύτερων ηλικιών ή ακόμη και σε γονείς παιδιών με νευροαναπτυξιακές διαταραχές. _______________________________________________________________________________________________________________________ The purpose of this study was threefold. Firstly, the research aimed at constructing and psychometrically validating the Parental Metacognitive Knowledge Questionnaire (PMKQ), which assesses parents' beliefs about their children's effectiveness in everyday cognitive tasks involving functions such as attention, memory, and comprehension. Secondly, it investigated whether parents' reports of their children's effectiveness in the PMKQ converged with children's beliefs about their own effectiveness in corresponding cognitive domains in the Child Metacognitive Knowledge Questionnaire (CMKQ), upon which the construction of the current research questionnaire for parents was based. The CMKQ evaluates children's perceived self-efficacy in the same cognitive domains of everyday life. Thirdly, the study examined whether parents' subjective perceptions aligned with their children's objective performance in corresponding cognitive tasks. The sample consisted of 96 parents (N = 69 females) and their 96 children (N = 48 girls) from different primary schools in the regions of Pella and Florina in Greece. The PMKQ was administered to the parents, which was specifically developed for the needs of this research, while the CMKQ was administered to the children. Objective cognitive tasks measuring attention (Sky Detection, Number Memory), memory (Story Memory Scale), and language comprehension (Diagnostic Test of Language Intelligence - DVIQ) were also administered to the children. Confirmatory factor analysis with Varimax orthogonal rotation was conducted to assess the structural validity of the PMKQ. Cronbach's alpha coefficient was calculated to examine internal consistency. The results of the psychometric evaluation of the PMKQ indicated that it is a valid and reliable tool suitable for use with a future population of parents. Both parents and children recognized the existence of two factors, namely Memory/Attention and Language Comprehension. The correlations between the factors in the two questionnaires, the PMKQ and the CMKQ, revealed that parents' estimations aligned with their children's estimations of their self-efficacy in everyday cognitive tasks. It is noteworthy that previous research has primarily focused on comparing parents' and children's beliefs regarding academic performance rather than performance in cognitive tasks, which was examined in the present study. Regarding the correlations between parents' beliefs and children's objective performance in cognitive tasks, no statistically significant results were found. Finally, the limitations of this study include the small sample size and the limited age range of the children. Therefore, future research could aim to apply the tool to parents of older children or even parents of children with neurodevelopmental disordersen_US
dc.language.isogren_US
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Ψυχολογίαςen_US
dc.subjectμεταγνωστική ενημερότηταen_US
dc.subjectπεποιθήσεις γονέωνen_US
dc.subjectπροσοχήen_US
dc.subjectμνήμηen_US
dc.subjectγλωσσική κατανόησηen_US
dc.subjectmetacognitive awarenessen_US
dc.subjectparents' beliefsen_US
dc.subjectattentionen_US
dc.subjectmemoryen_US
dc.subjectlanguage comprehensionen_US
dc.titleΟι πεποιθήσεις των γονέων για την αποτελεσματικότητα των παιδιών τους σε καθημερινά γνωστικά έργα: Σχέσεις με τις αυτο-αναφορές και τη γνωστική επίδοση των παιδιώνen_US
dc.title.alternativeParents' beliefs regarding their children's efficιency in everyday cognitive tasks: Relationships to children's self-reports and cognitive performanceen_US
dc.typeBSc thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record