Show simple item record

dc.contributor.advisorΓεωργιάδου, Τριανταφυλλιά
dc.contributor.authorΒαργιάμη, Βασιλική-Παρασκευή
dc.contributor.authorVargiami, Vasiliki-Paraskevi
dc.date.accessioned2025-01-31T15:41:56Z
dc.date.available2025-01-31T15:41:56Z
dc.date.issued2024-06
dc.identifier.urihttps://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/5376
dc.description.abstractΣτόχος της παρούσας μελέτης ήταν να εξεταστεί η καταλληλόλητα μίας ηλεκτρονικώς χορηγούμενης δοκιμασίας επιλεκτικής προσοχής σε τρισδιάστατο περιβάλλον (Supermarket Test, ST) σε παιδιά Γ’ έως Ε’Δημοτικού και συγχρόνως να ελεγχθούν τα ψυχομετρικά χαρακτηριστικά αυτού του εργαλείου. Στην έρευνα συμμετείχαν συνολικά 135 ελληνόπουλα τυπικής ανάπτυξης (Ν = 79 κορίτσια) ηλικίας 8-11 ετών (Μ.Ο. ηλικίας = 9.13 έτη, Τ.Α. = 0,87 έτη). Για τον έλεγχο της συγκλίνουσας εγκυρότητας της ηλεκτρονικώς χορηγούμενης δοκιμασίας, χορηγήθηκαν στους μαθητές/τριες δύο παραδοσιακά έργα μέτρησης της επιλεκτικής προσοχής, το τεστ Ανίχνευση στον Ουρανό και η Μνήμη Αριθμών. Έπειτα, για τον έλεγχο της αποκλίνουσας εγκυρότητας του ST χορηγήθηκε η υποδοκιμασία Μήτρες από το WISC-V. Από τα περιγραφικά δεδομένα φάνηκε πως τα παιδιά σημείωσαν καλές επιδόσεις στο ST και δεν δυσκολεύτηκαν ιδιαίτερα. Ακόμη, υπολογίστηκαν οι δείκτες συνάφειας r του Pearson μεταξύ των επιδόσεων στις μεταβλητές χρόνου και ακρίβειας του ST και των επιδόσεων στα παραδοσιακά γνωστικά έργα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα αποδεικνύεται ότι αναπτύχθηκαν σημαντικές συσχετίσεις μεταξύ των επιδόσεων στη δοκιμασία του ST και τη δοκιμασία Ανίχνευση στον Ουρανό κυρίως ως προς στους δείκτες ταχύτητας. Σχετικά με το δεύτερο παραδοσιακό τεστ μέτρησης της επιλεκτικής προσοχής, τη Μνήμη Αριθμών δεν υπήρξαν σημαντικές συσχετίσεις, εύρημα που πιθανότατα εξηγείται από το γεγονός, ότι η παρούσα δοκιμασία αποτελεί ένα έργο μέτρησης ακουστικής επιλεκτικής προσοχής, το οποίο μετράει και εργαζόμενη μνήμη. Σχετικά με την αποκλίνουσα εγκυρότητα, σε αντίθεση με προηγούμενες έρευνες αναδείχθηκε αρνητική σημαντική συσχέτιση μεταξύ των δεικτών ταχύτητας του ST και της δοκιμασίας Μήτρες. Το αποτέλεσμα αυτό μπορεί να αιτιολογηθεί από το γεγονός, ότι και τα δύο αποτελούν χρονομετρούμενα οπτικοχωρικά έργα μη-λεκτικής ικανότητας και οι επιδόσεις της προσοχής μπορεί να συνδέονται και να επηρεάζουν την επίδοση στις Μήτρες. Τέλος, προκειμένου να διερευνηθεί η επίδραση της ηλικίας και του φύλου στις επιδόσεις του ST, πραγματοποιήθηκε μία δίπλευρη πολυμεταβλητή ανάλυση διακύμανσης (ΜΑΝΟVA). Μόνο ο παράγοντας της ηλικίας παρουσίασε διαφορές μεταξύ των παιδιών, όπου τα μικρότερα σε ηλικία παιδιά σημείωσαν υψηλότερους χρόνους σε όλα σχεδόν τα επίπεδα σε σύγκριση με τα μεγαλύτερα παιδιά. Ωστόσο, το περιορισμένο ηλικιακό εύρος σε συνδυασμό με το μικρό μέγεθος του δείγματος περιορίζει την γενικευσιμότητα των ευρημάτων της έρευνας. Περισσότερες έρευνες στο μέλλον θα βοηθήσουν σε μία πιο αναλυτική διερεύνηση των ψυχομετρικών ιδιοτήτων του εργαλείου σε όλα τα έτη του Δημοτικού. Συμπερασματικά, με βάση τα αποτελέσματα της παρούσας εργασίας επιβεβαιώθηκε ότι η χρήση ηλεκτρονικών εργαλείων σε τρισδιάστατο περιβάλλον αποτελούν ένα κατάλληλο μέσο για την αξιολόγηση της επιλεκτικής προσοχής σε παιδιά σχολικής ηλικίας.______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________The aim of the present study was to examine the appropriateness of an electronically administered selective attention test in a 3D environment (Supermarket Test) in school age children of primary school age (3rd-5th grade) and at the same time to test the psychometric characteristics of this tool. A total of 135 Greek children of typical development (N = 79 girls), aged 8-11 years, participated in the study (mean age = 9.13 years, SD = 0.87 years). To determine the convergent validity of the electronically administered test, students were given two traditional selective attention measurement projects, the subtest Sky Search and the Digit Span. Then, in order to check the divergent validity of ST, the flowing intelligence measurement subtest, derived from WISC-V, Matrix Reasoning, was administered. The results proved that the children did extremely well in the test and did not have much difficulty, while at the same time the whole process was extremely enjoyable, making the test completely suitable for the children. Next, Pearson's correlation coefficient was computed to examine the relationship between ST and traditional cognitive tasks. According to the results significant correlations between the performance of the ST test and the subtest Sky Search, mainly in speed indicators, confirming the convergent validity of the former. Regarding the second traditional test measuring selective attention, Digit Span, there were no significant associations, a finding that probably explains the fact that the current test is a project measuring auditory selective attention, which mainly measures working memory. Concerning the divergent validity, in contrast to previous studies, a negative significant correlation between ST speed indicators and the Matrix Reasoning was shown in the child sample population. This result can be explained by the fact that both are visuospatial tasks of non-verbal ability and attention performance is linked to and affects the WISC intelligence subtest score. Finally, in order to investigate the effect of age and gender on ST performance, a two-way multivariate analysis of variance (MANOVA) was conducted. Only the age factor showed differences between children, where younger children scored higher times at almost all levels compared to older children. Therefore, the limited age range of the sample combined with the small sample size limits the generalization of the survey findings. Research in the future will help to better understand the suitability of ST in this age group. In conclusion, these findings confirmed that the original electronically administered test in a three dimensional ST environment is an appropriate tool for measuring selective attention in primary school children.en_US
dc.language.isogren_US
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Ψυχολογίαςen_US
dc.subjectηλεκτρονικώς χορηγούμενη δοκιμασίαen_US
dc.subjectτρισδιάστατο περοβάλλονen_US
dc.subjectεπιλεκτική προσοχήen_US
dc.subjectσχολική ηλικίαen_US
dc.subjectαξιολόγησηen_US
dc.subjectcomputer-administered batteryen_US
dc.subject3D environmenten_US
dc.subjectselective attentionen_US
dc.subjectschool ageen_US
dc.subjectassessmenten_US
dc.titleΑξιολόγηση της επιλεκτικής προσοχής σε παιδιά σχολικής ηλικίας με τη χρήση ηλεκτρονικώς χορηγούμενης δοκιμασίας σε τρισδιάστατο περιβάλλονen_US
dc.title.alternativeAssessing selective attention in school-aged children using a three dimensional computerized testen_US
dc.typeThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record