dc.description.abstract | Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να αναδειχθεί ποιοι είναι οι παράγοντες πίεσης που επηρεάζουν τις γυναίκες του ακαδημαϊκού χώρου, αλλά και ποιες στρατηγικές έχουν επιστρατεύσει για την αντιμετώπισή της. Οι γυναίκες φαίνεται να έρχονται σε επαφή με μεγάλα ποσοστά πίεσης στην καθημερινή ζωή και καλούνται να συνδυάσουν τις υποχρεώσεις της εργασίας και της προσωπικής ζωής, σε μια εποχή που η κοινωνία μετασχηματίζεται και τα επαγγελματικά περιβάλλοντα καθίστανται πιο απαιτητικά. Κρίθηκε, επομένως, σκόπιμο να μελετηθεί ο ακαδημαϊκός χώρος, ο οποίος στα πλαίσια των συνεχών μεταβολών, μετατρέπεται σε ένα πεδίο προκλήσεων, καθώς και η ψυχική υγεία των γυναικών μέσα σε αυτόν με σύγχρονα δεδομένα. Το δείγμα της έρευνας, αποτέλεσαν 29 διδάσκουσες του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και τα δεδομένα συλλέχθηκαν με την μέθοδο της ημι-δομημένης συνέντευξης, ενώ για την εξαγωγή των αποτελεσμάτων, χρησιμοποιήθηκε η ανάλυση περιεχομένου. Τα ευρήματα συνέλεξαν ένα πλήθος παραγόντων πίεσης για τις γυναίκες της ακαδημίας, όπως το βάρος των διοικητικών υποχρεώσεων, τον μεγάλο φόρτο εργασίας, αλλά και τον αγώνα για ανέλιξη με συνεχή επικαιροποίηση του έργου και δημοσιεύσεις, με δεδομένη την ύπαρξη έμφυλων στερεοτύπων, τα οποία συντηρούν ακόμα και σήμερα το φαινόμενο της γυάλινης οροφής. Οι στρατηγικές των διδασκουσών, αφορούσαν την οργάνωση του προγράμματος και των προτεραιοτήτων τους, την κινητοποίηση από τα δίκτυα υποστήριξής τους, αλλά και την θυσία του προσωπικού χρόνου τους, για χάρη των υπόλοιπων απαιτήσεων. Επομένως, φάνηκε να συμβάλουν περισσότερο στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων της εργασίας, παρά στην αποσυμφόρηση της πίεσης, προβάλλοντας την ανταγωνιστικότητα και την απαιτητικότητα του ακαδημαϊκού χώρου. Προέκυψε, επίσης, η επιθυμία των γυναικών να σταθούν η ακαδημία και η πολιτεία δίπλα τους με πρακτικές επίλυσης του ζητήματος και έκαναν την αρχή προτείνοντας μερικές από αυτές. Επομένως, το ζήτημα αναδεικνύεται θεμελιώδους σημασίας και κρίνεται αναγκαίο να βρεθούν λύσεις, ώστε να λειτουργεί ο χώρος του πανεπιστημίου, όσο το δυνατόν καλύτερα και να τεθεί ως κύριο μέλημα η ψυχική υγεία των γυναικών εργαζομένων._______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________The purpose of this study was to highlight the stress factors affecting women in academia and the strategies they have employed to manage this stress. Women appear to experience high levels of pressure in their daily lives, having to balance work and personal life obligations in an era of societal transformation and increasingly demanding professional environments. Therefore, it was deemed appropriate to study the academic environment, which, amidst continuous changes, is becoming a field of challenges, as well as to examine the mental health of women within this context with contemporary data. The research sample consisted of 29 female lecturers from the University of Western Macedonia, and the data were collected through semi-structured interviews, while content analysis was used to extract the results. The findings identified a multitude of stress factors for women in academia, such as the burden of administrative responsibilities, heavy workloads, and the ongoing struggle for advancement through continuous updating of work and publications, given the presence of gender stereotypes that perpetuate the glass ceiling phenomenon. The lecturers’ strategies involved organizing their schedules and priorities, mobilizing support networks, and sacrificing personal time to meet other demands. Therefore, these strategies appeared to contribute more to fulfilling work obligations rather than alleviating pressure, highlighting the competitiveness and demanding nature of the academic environment. Additionally, the women expressed a desire for academia and the state to stand by them with practical solutions to the issue, and they proposed some initial suggestions. Consequently, the issue is of fundamental importance, and it is necessary to find solutions so that the university environment functions as optimally as possible, with a primary focus on the mental health of female employees. | en_US |