dc.description.abstract | Η συγκεκριμένη έρευνα διερευνά τη χρήση μεταγνωστικών στρατηγικών από
αθλητές/τριες κατά τη διάρκεια αθλητικών αγώνων και τη σχέση τους με την αυτο αποτελεσματικότητα και τις αθλητικές επιδόσεις. Στην έρευνα συμμετείχαν Ν = 124
αθλητές/τριες (εύρος ηλικίας =18-60 έτη, Μ.Ο. ηλικίας = 26,48 έτη, Τ.Α. = 10,32), εκ
των οποίων οι 51 ήταν γυναίκες. Συμμετείχαν, επίσης, και 5 προπονητές/τριες (Μ.Ο.
ηλικίας= 33 έτη, Τ.Α= 7,65 έτη), εκ των οποίων οι 2 ήταν γυναίκες, και αξιολόγησαν
την αθλητική επίδοση σε 60 αθλητές/τριες του δείγματος. Για την αξιολόγηση της
χρήσης των μεταγνωστικών στρατηγικών χορηγήθηκε το Ερωτηματολόγιο
Μεταγνωστικών Διεργασιών (Love et.al., 2019) και για την αξιολόγηση της αυτο αποτελεσματικότητας η Κλίμακα Αυτο-αποτελεσματικότητας Αθλητή (Koçak, 2020).
Παράλληλα στους/στις προπονητές/τριες δόθηκε το Έντυπο Αξιολόγησης της
Αθλητικής Επίδοσης των αθλητών/τριών (Κώστα, 2023).
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι για τους/τις αθλητές/τριες που χρησιμοποιούσαν
συχνά μεταγνωστικές στρατηγικές, όπως η αξιολόγηση και ο έλεγχος της σκέψης, οι
προπονητές αξιολογούσαν τις επιδόσεις τους υψηλότερα. Επίσης, η αυτο αποτελεσματικότητα συνδέθηκε θετικά με τη χρήση των μεταγνωστικών στρατηγικών.
Η εργασία καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η μεταγνώση και η αυτο αποτελεσματικότητα είναι κρίσιμοι παράγοντες για τη βελτίωση της αθλητικής
επίδοσης. Ένας βασικός περιορισμός της έρευνας ήταν ότι η αξιολόγηση των
διαστάσεων αυτών βασίστηκε αποκλειστικά σε αυτο-αναφοράς. Προτείνεται
περαιτέρω έρευνα με μεγαλύτερα δείγματα και χρήση ποιοτικών μεθόδων για
βαθύτερη κατανόηση της χρήσης μεταγνωστικών στρατηγικών στον αθλητισμό.__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________This research investigates the use of metacognitive strategies by athletes during sports
competitions and their relationship with self-efficacy and sports performance. N = 124
female athletes (age range =18-60 years, mean age = 26.48 years, S.D. = 10.32)
participated in the study, of which 51 were female. Five coaches (mean age = 33 years,S.D. = 7.65 years), of which two were female, also participated and assessed the sport
performance of 60 athletes in the sample. The Metacognitive Processes Questionnaire
(Love et.al., 2019) was administered to assess the use of metacognitive strategies and
the Athlete Self-Efficacy Scale (Koçak, 2020) was administered to assess self-efficacy.
At the same time, the coaches were given the Athletes' Sports Performance Evaluation
Form (Koçak, 2023).
The results showed that for athletes who frequently used metacognitive strategies such
as evaluation and thought control, coaches rated their performance higher. Officially,
self-efficacy was positively associated with the use of metacognitive strategies. The
paper concludes that metacognition and self-efficacy are critical factors in improving
athletic performance. A key limitation of the study was that the assessment of these
dimensions was based solely on self-reporting. Further research with larger samples
and the use of qualitative methods is suggested to gain a deeper understanding of the
use of metacognitive strategies in sport. | en_US |