dc.description.abstract | Βασικός στόχος της παρούσας μελέτης ήταν η διερεύνηση των σχέσεων μεταξύ της ακαδημαϊκής εξουθένωσης, της μεταγνωστικής ενημερότητας, της ακαδημαϊκής αυτο-αποτελεσματικότητας και των εκτελεστικών λειτουργιών σε δείγμα Ελλήνων φοιτητών/τριών δημοσίων Πανεπιστημίων. Δευτερεύων στόχος της έρευνας αποτέλεσε η προσαρμογή στα ελληνικά και ο ψυχομετρικός έλεγχος της Κλίμακας της Γενικής Ακαδημαϊκής Αυτο-αποτελεσματικότητας (General Academic Self- Efficacy Scale·, GASE) (Nielsen et al., 2018), με στόχο την αξιολόγηση της ακαδημαϊκής αυτο-αποτελεσματικότητας των φοιτητών/τριών. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 127 υγιείς προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές/φοιτήτριες 22 ελληνικών δημόσιων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, ηλικίας 19 έως 46 έτη (Μ.Ο. =22,58 έτη, Τ.Α.=3,68) . Στο δείγμα αυτό χορηγήθηκαν οι ακόλουθες κλίμακες: το Ερωτηματολόγιο Επαγγελματικής Εξουθένωσης του Oldenburg για Φοιτητές/φοιτήτριες (Oldenburg Burnout Inventory- Students’ Version, OLBI-S), η κλίμακα Γενικής Ακαδημαϊκής Αυτο-αποτελεσματικότητας (General Academic Self- Efficacy Scale - GASE) και η Κλίμακα Αξιολόγησης της Μεταγνωστικής Επίγνωσης (Metacognitive Awareness Inventory- MAI). Παράλληλα, από το αρχικό δείγμα επιλέχθηκαν με τυχαίο τρόπο 60 άτομα στα οποία χορηγήθηκαν τα εξής γνωστικά έργα εκτελεστικής λειτουργίας: η Δοκιμασία Χρώματος- Λέξης του D-KEFS και η Δοκιμασία Πύργου του D-KEFS, καθώς και εργαζόμενης μνήμης, όπως η Υποδοκιμασία Αντίστροφης Επανάληψης Αριθμών. Συνεχίζοντας, η παραγοντική ανάλυση στο GASE ανέδειξε έναν συνολικό παράγοντα ακαδημαϊκής αυτο-αποτελεσματικότητας με ικανοποιητική εσωτερική συνέπεια. Αναφορικά με το OLBI-S προέκυψαν δύο παράγοντες, η «Αποδέσμευση» και η «Εξάντληση», με οριακή συνέπεια. Σε γενικές γραμμές, το δείγμα παρουσίασε μέτρια επίπεδα εξουθένωσης, υψηλή μεταγνωστική ενημερότητα και υψηλή αίσθηση ακαδημαϊκής αυτο-αποτελεσματικότητας. Αναφορικά με τις συσχετίσεις των ερωτηματολογίων, η ακαδημαϊκή εξουθένωση παρουσίασε μέτρια αρνητικές συσχετίσεις με τη μεταγνωστική ενημερότητα. Συγκεκριμένα, τα αποτελέσματα ανέδειξαν πως η αυξημένη μεταγνωστική ενημερότητα σχετίζεται με χαμηλά επίπεδα εξουθένωσης. Επιπλέον, η ακαδημαϊκή εξουθένωση φάνηκε ότι συσχετίστηκε χαμηλά αρνητικά με την ακαδημαϊκή αυτο-αποτελεσματικότητα. Προχωρώντας με τις συσχετίσεις μεταξύ της ακαδημαϊκής εξουθένωσης και της εκτελεστικής λειτουργίας, παρουσιάστηκαν στατιστικώς σημαντικές σχέσεις μόνο στην παραβίαση κανόνων του Πύργου του D-KEFS και στην υπο-δοκιμασία Αντίστροφης Επανάληψης της Μνήμης Αριθμών. Η υπο-κλίμακα Αντίστροφη Επανάληψη συσχετίστηκε χαμηλά θετικά με τον πρώτο παράγοντα του OLBI-S (Αποδέσμευση), όπως και με το σύνολο της κλίμακας, γεγονός που μαρτυρά ότι όταν αυξάνεται η μνημονική ικανότητα, αυξάνονται τα επίπεδα εξουθένωσης. Ως προς τη Δοκιμασία του Πύργου, η μεταβλητή της παραβίασης κανόνων παρουσίασε χαμηλή θετική συσχέτιση με τον παράγοντα Αποδέσμευση, γεγονός που υποδεικνύει ότι όσο αυξάνονται τα επίπεδα Αποδέσμευσης, τόσο αυξάνεται και ένα επίπεδο δυσκολίας του προγραμματισμού. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι οι συσχετίσεις τόσο των γνωστικών έργων με την ακαδημαϊκή εξουθένωση, όσο και των ερωτηματολογίων ήταν χαμηλές έως μέτριες, οδηγώντας την ερευνήτρια να αποδεχτεί τις ερευνητικές υποθέσεις με επιφυλακτικότητα. Για τον λόγο αυτόν, γίνονται προτάσεις για μελλοντικές έρευνες με στόχο να ξεπεραστούν οι δυσκολίες που αντιμετωπίστηκαν στην παρούσα έρευνα. _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________The primary aim of this study was to investigate the relationships between academic burnout, metacognitive awareness, academic self-efficacy, and executive functions in a sample of Greek university students from public universities. A secondary aim of the research was the adaptation into Greek and the psychometric validation of the General Academic Self-Efficacy Scale (GASE) (Nielsen et al., 2018), with the goal of assessing students’ academic self-efficacy.
The research sample consisted of 127 healthy undergraduate and postgraduate students from 22 Greek public universities, aged 19 to 46 years (M = 22.58, SD = 3.68). The following scales were administered to the sample: the Oldenburg Burnout Inventory for Students (OLBI-S), the General Academic Self-Efficacy Scale (GASE), and the Metacognitive Awareness Inventory (MAI). Additionally, 60 participants from the original sample were randomly selected and administered the following cognitive executive function tasks: the D-KEFS Color-Word Test and the D-KEFS Tower Test, along with working memory tasks such as the Reverse Digit Span subtest.
Further, the factor analysis of the GASE revealed a single factor of academic self-efficacy with satisfactory internal consistency. Regarding the OLBI-S, two factors emerged: "Disengagement" and "Exhaustion," with borderline consistency. Overall, the sample demonstrated moderate levels of burnout, high metacognitive awareness, and high academic self-efficacy.
Concerning the correlations between the questionnaires, academic burnout was moderately negatively correlated with metacognitive awareness. Specifically, the results indicated that increased metacognitive awareness was associated with lower levels of burnout. Additionally, academic burnout showed a weak negative correlation with academic self-efficacy.
In terms of the correlations between academic burnout and executive function, statistically significant relationships were found only in rule violations on the D-KEFS Tower Test and the Reverse Digit Span subtest of Number Memory. The Reverse Digit Span subscale was weakly positively correlated with the first factor of OLBI-S (Disengagement), as well as with the overall scale, indicating that as memory ability increases, burnout levels also increase. In the Tower Test, rule violations were weakly positively correlated with the Disengagement factor, suggesting that as Disengagement levels increase, so does the difficulty of planning.
It is important to note that the correlations between cognitive tasks and academic burnout, as well as between the questionnaires, were low to moderate, leading the researcher to cautiously accept the research hypotheses. Consequently, recommendations are made for future research to overcome the challenges encountered in the present study. | en_US |