Εκτίμηση της ποιότητας εμπειρίας των τελικών χρηστών
Abstract
Περίληψη
Η συνεχής εξέλιξη της τεχνολογίας στον τομέα των συστημάτων κινητών επικοινωνιών και η καθολική διάδοση της χρήσης των νέων κινητών τεχνολογιών, έχουν οδηγήσει σε υψηλές προσδοκίες και απαιτήσεις από τους τελικούς χρήστες σχετικά με την επικοινωνία τους. Η ικανοποίηση των χρηστών για αξιόπιστη και ταχεία πρόσβαση σε οποιαδήποτε υπηρεσία, οπουδήποτε, ανά πάσα στιγμή και υπό οποιεσδήποτε συνθήκες αποτελεί μία τεράστια πρόκληση στην οποία πρέπει να ανταποκριθούν οι εκάστοτε φορείς και πάροχοι τηλεπικοινωνιών. Για να επιτύχουν οι φορείς σε αυτή την πρόκληση, είναι αναγκαίο να απομακρυνθούν από τη μετρική της ποιότητας υπηρεσίας(Quality of Service/QoS) που εστιάζει αποκλειστικά στα τεχνικά χαρακτηριστικά του δικτύου και να επικεντρωθούν στην ποιότητα εμπειρίας(Quality of Experience/QoE) που βιώνει ο τελικός χρήστης. Σε αυτή την εργασία, εκτίθενται τρόποι και τεχνικές για τη διαχείριση, τη μέτρηση, την πρόβλεψη και την εκτίμηση της ποιότητας εμπειρίας των χρηστών σε συστήματα κινητών επικοινωνιών. Ακόμη, παρουσιάζονται πειράματα για τη μέτρηση της ποιότητας εμπειρίας με τη χρήση των δικτύων Bayesian και της θεωρίας χρησιμότητας στο γραφικό περιβάλλον GeNIe της μηχανής SMILE(Structural Modeling, Inference and Learning Engine). Στόχος της παρούσας εργασίας, είναι η ενημέρωση των παρόχων τηλεπικοινωνιών σχετικά με τα QoE-ενήμερα δίκτυα επικοινωνιών που επικεντρώνονται στον τελικό χρήστη και η εκτίμηση της QoE σε διάφορες περιπτώσεις και τιμές παραμέτρων.
Abstract
The continuous evolution of technology in the field of mobile communication systems and the dissemination of the use of new mobile technologies has led to high expectations and requirements from end-users regarding their communication. Users satisfaction for reliable and near instant access to any service, any time and under any circumstances, is a huge challenge that need to be met by telecommunication operators and several other stakeholders. The operators, in order to succeed in this new challenge, it is necessary for them to move away from the Quality of Service(QoS) metric that focuses exclusively on the technical characteristics of the network and start focusing more on the Quality of Experience(QoE) of the end-user. In this paper, we present ways and techniques for QoE management, measurement, estimation and prediction in mobile communication systems. In addition, experiments are presented to measure the users QoE using Bayesian networks and the utility theory in the GeNIe graphical environment of the SMILE(Structural Modeling, Inference and Learning Engine) engine. The aim of this paper is to raise awareness of telecommunication providers and other stakeholders about QoE-aware communication networks that focus on the end-user and to estimate the QoE in various cases and under different parameter values.