dc.description.abstract | Βασικός σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι ο σχεδιασμός ενός εκπαιδευτικού διαθεματικού προγράμματος που αφορά την περιβαλλοντική εκπαίδευση στο νηπιαγωγείο και το οποίο θα μπορούσε να αποτελέσει υποστηρικτικό εργαλείο για τους εκπαιδευτικούς της προσχολικής ηλικίας, ώστε να διευκολυνθεί η διάθεσή τους να το υλοποιήσουν ανά πάσα στιγμή. Στο πρώτο μέρος της εργασίας παρατίθενται οι βασικές αρχές της περιβαλλοντικής ηθικής και της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, ενώ στο δεύτερο παρουσιάζεται μια πρόταση εφαρμογής του προγράμματος με τον τίτλο «Αδέσποτος». Στόχος του είναι η καλλιέργεια της προσωπικής ευθύνης, φροντίδας και ευσπλαχνίας απέναντι στα αδέσποτα ζώα και η πρωτοτυπία του έγκειται στην αφηγηματική κατασκευή ενός ιδεατού πρωταγωνιστή- αδέσποτου σκύλου. Με τις επιστολές, τις παροτρύνσεις και τις προτάσεις του στην καθημερινότητα της τάξης επιδιώκεται η συναισθηματική ενεργοποίηση των παιδιών ώστε στην κρίσιμη περίοδο της προσχολικής τους ηλικίας να αναπτύξουν ενσυναισθητική στάση ζωής, όχι μόνο για τα αδέσποτα ζώα αλλά για όλα τα ζώα του πλανήτη. Πρόκειται για την αναγκαιότητα μιας νέας ηθικής αντιμετώπισης των άλλων, όπου «άλλοι» είναι το σύνολο των έμβιων όντων που μοιράζονται μαζί με τον άνθρωπο τον πλανήτη. Το πρόγραμμα εφαρμόστηκε σε μια τάξη ΒΥΠ δημόσιου νηπιαγωγείου των Γιαννιτσών. Λέξεις κλειδιά : Αδέσποτα ζώα, Περιβαλλοντική Ηθική, Νηπιαγωγείο, Ενσυναίσθηση, Δικαιώματα των ζώων, Βιωματική Εκπαίδευση, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Εκπαίδευση για την Αειφορία. The fundamental purpose of this thesis is to design an educational cross-curricular programme concerning environmental education in Kindergarten School. This programme could be set as supplementary material for preschool teachers, so that it would be easier for them to use it any time they wish. In the first part of the thesis, the basic principles of environmental ethics and environmental education are clearly mentioned, whereas in the second part, an idea of how to use the “Adespotos” programme is suggested. The aim of this programme is to help children develop personal responsibility, care and mercy towards stray animals and its originality lies on the narrative creation of a notional hero-stray dog. Children’s sentimental activation is pursued with the help of this dog’s letters, its encouragement and recommendations in their class daily routine, during the crucial period of their preschool age. Therefore, they can adopt an empathetic attitude to life not only towards stray animals but also towards all the animals on our planet. It is definitely a necessity of a new code of ethics when dealing with others, where “others” comprise all the living creatures sharing the same planet with the humans. This educational programme was applied in a BCP (basic compulsory programme) class of a public kindergarten school in Giannitsa. Key words: Stray Animals, Environmental Ethics, Kindergarten School, Empathy, Animal rights, Experiential Education, Environmental Education, Education for Sustainable Development, | en_US |