Πολιτικές αγροτικής ανάπτυξης (σχέδια και προγράμματα) που ισχύουν για κάθε περιοχή. Χαρτογραφικές αναλύσεις της κατάστασης της τέχνης της αγροτικής λιανικής πώλησης των περιφερειακών εδαφών
Abstract
Η εκκίνηση της παρούσας πτυχιακής εργασίας, γίνεται με μια ιστορική αναδρομή και
αναφορά στην ιστορία του λιανικού εμπορίου επικεντρώνοντας τη προσοχή στις
συνεχείς και έντονες φάσεις μετασχηματισμού που αυτό πέρασε, στις παραγωγικές
μονάδες αγροτικών προϊόντων, την ανάπτυξη των αγροτικών προϊόντων στη χώρα
και τα υφιστάμενα στάδια τους. Εν συνεχεία της ιστορικής αναδρομής, γίνεται μια
κατηγοριοποίηση των προϊόντων ανάλογα με τη φύση τους, το αν είναι πρωτογενή ή
δευτερογενή, το βαθμό επεξεργασίας τους και την ποιότητα τους. Στο επόμενο
υποκεφάλαιο παρουσιάζονται οικονομικά στοιχεία της αγροτικής οικονομίας. Έπειτα
ακολουθεί η αναφορά σε παράγοντες από τους οποίους επηρεάζεται η παραγωγή και
το εμπόριο αγροτικών προϊόντων όπως (α) η τιμολόγηση των εγχώριων γεωργικών
προϊόντων που είναι αρκετά χαμηλότερη (β) τα δίκτυα διανομής (γ) τα δημογραφικά
δεδομένα όπως το εισόδημα των ελλήνων καταναλωτών. Στην επόμενη παράγραφο
αναλύεται η σπουδαιότητα της Μεσογειακής διατροφής που εμπεριέχονται πολλά
αγροτικά προϊόντα και η σπουδαιότητα των βιολογικών προϊόντων που όμως έχουν
περιορισμένη γονιμοποίηση και χαμηλά ποσοστά παραγωγής. Στο επόμενο
υποκεφάλαιο παρουσιάζονται η προβολή και προώθηση των αγροτικών προϊόντων
(με στόχους όπως η αύξηση αριθμών νέων πελατών, η εισαγωγή των αγροτικών
προϊόντων σε νέες αγορές) και η σπουδαιότητα του e-marketing και του
ηλεκτρονικού εμπορίου (μικρό κόστος των ενδιάμεσων , μείωση του κόστους
παραγωγής και των logistics). Στη συνέχεια ακολουθεί η σπουδαιότητα της
Πιστοποίησης αγροτικών προϊόντων όπως το ISO 22000 και το HACCP. Όσο αφορά
την ανάλυση SWOT της Αγροτικής Τράπεζας , υπάρχουν πολυάριθμα δυνατά σημεία
όπως το Ποιοτικό χαρτοφυλάκιο γεωργικών δανείων (κάτω από 5%), η διατήρηση πελατών
και ευκαιρίες όπως η αύξηση πελατών σε υποκαταστήματα σε μη αστικές περιοχές. Η
χρησιμότητα του αγροτικού μάρκετινγκ ως εργαλείο σε μία επιχείρηση κλάδου είναι
υψηλή, καθώς έτσι πραγματοποιούνται προβλέψεις για τη μακροπρόθεσμη εξέλιξη
της αγοράς, για τις νέες καταναλωτικές ανάγκες, τη προσφορά και ζήτηση.
Ακολουθούνε ορισμένες προτάσεις προκειμένου να ενισχυθεί ο αγροτικό κλάδος στη
χώρας μας η ενίσχυση των νέων επιχειρηματιών που θέλουν να εισάγουν καινοτομίες,
οργανωμένες δράσεις με φορείς και κυβερνητικές αρχές, έρευνα και ανάπτυξη,
Πιστοποίηση σε όλα τα προϊόντα. Σε ακόλουθο κεφάλαιο περιγράφονται οι αγροτικοί
κλάδοι διαφόρων ευρωπαϊκών χωρών όπως της Ολλανδίας, της Ιταλίας , της Ισπανίας
και της Γερμανίας αντίστοιχα. Εκεί αναφέρονται τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα
αυτών των αγορών του αγροτικού κλάδου συγκριτικά με την ελληνική αγορά : (α) η
μη ύπαρξη μεσάζοντων με αποτέλεσμα τα οικονομικά οφέλη των αγροτών (β) οι
υψηλές πωλήσεις των προϊόντων βιολογικής καλλιέργειας (γ) οι φυσικοί τρόποι
καλλιέργειας αναρριχόμενων φυτών και οι παραδοσιακοί μέθοδοι καλλιέργειας
γεωργικών προϊόντων σε νέες παραγωγικές μονάδες (δ) η εισαγωγή κάποιας
καινοτομίας σε νεοσύστατες παραγωγικές μονάδες.
Κατά τη διάρκεια του έργου SARURE διεξήχθη επιτόπια έρευνα σε επιχειρήσεις και
καταναλωτές/κατοίκους αγροτικών και ορεινών περιοχών από τους εταίρους του
προγράμματος για τις ανάγκες του έργου. Σκοπός της επιτόπιας έρευνας ήταν να
γίνει μια αποτελεσματική διερεύνηση για την κατάσταση που επικρατεί σε επίπεδο
καταναλωτή και επιχειρήσεων καθώς και να βρεθούν προοπτικές βελτίωσης και νέες
τάσεις στον κλάδο του λιανικού εμπορίου και της καταναλωτικής συμπεριφοράς. Για
τη σωστή καταγραφή χρησιμοποιήθηκαν δύο ερωτηματολόγια ένα για τους
επιχειρηματίες και ένα για τους καταναλωτές.
Η παρούσα πτυχιακή μελετά την κατάσταση του εμπορίου βάσει των
ερωτηματολογίων για τρεις χώρες Ελλάδα-Φιλανδία-Σουηδία από τις επτά χώρες του
έργου και γίνεται σύγκριση των αποτελεσμάτων για να αποκρυσταλλωθούν οι τάσεις
που υπάρχουν στις χώρες τις Ευρώπης σε σχέση με απομακρυσμένες αγροτικές
περιοχές οι οποίες αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ανάπτυξης και
ανταγωνισμού. Επίσης, η πτυχιακή ξεδιπλώνει την πτυχή του αγρο-διατροφικού
τομέα ως επιμέρους στόχος της ανάλυσης έτσι ώστε να υπάρξει μια πιο συγκεκριμένη
και εμπεριστατωμένη εικόνα του λιανικού εμπορίου που ασχολείται με αυτόν τον
τομέα στις απομακρυσμένες αγροτικές περιοχές προς μελέτη.
The beginning of the present dissertation is made with a short introduction with a
general reference to agricultural production units, the development of agricultural
products in our country and the stages (before their sale) in which require special
attention. After the historical review, the products are categorized according to their
nature, whether they are primary or secondary, their degree of processing, and their
quality. The next subsection presents economic data of the agricultural economy such
as the contraction of the agricultural sector in general. The agricultural products that
remain in the first places of demand are the dairy products and the olive oil.
Regarding the external balance of all agricultural products, there is a substantial
improvement during the period 2010-2016. Then, follow the reference to factors that
affect the production and trade of agricultural products such as (a) the pricing of
domestic agricultural products which is much lower (b) distribution networks (c)
demographic data such as the income of Greek consumers. The next paragraph
analyzes the importance of the Mediterranean diet, which includes many agricultural
products, and the importance of organic products, which, however, have limited
fertilization and low production rates. The next subsection presents the promotion of
agricultural products (with goals such as increasing the number of new customers, the
introduction of agricultural products in new markets) and the importance of emarketing and
e-commerce (low intermediate costs, cost reduction production and
logistics). Then, follow the importance of Certification of agricultural products such
as ISO 22000 and HACCP. Regarding the SWOT analysis of the Agricultural Bank,
there are numerous strong points such as the Quality portfolio of agricultural loans
(less than 5%), customer retention and opportunities such as increasing customers in
branches in non-urban areas. The usefulness of agricultural marketing as a tool in a
sector business is high, as it makes forecasts for the long-term development of the
market, for new consumer needs, supply and demand. The following are some
suggestions in order to strengthen the agricultural sector in our country, the support of
young entrepreneurs who want to introduce innovations, organized actions with
agencies and government authorities, research and development. The following
chapter describes the agricultural sectors of various European countries such as the
Netherlands, Italy, Spain and Germany respectively. It mentions the competitive
advantages of these markets of the agricultural sector compared to the Greek market:
: (a) the absence of intermediaries resulting in the economic benefits of farmers (b)
the high sales of organic products (c) the natural ways of growing climbing plants and
the traditional methods of growing agricultural products in new productive units (d)
the introduction of an innovation in newly established production units.