Show simple item record

dc.contributor.advisorΜιχάλας, Άγγελος
dc.contributor.authorΣκραπαρλής, Χρήστος
dc.date.accessioned2022-06-28T06:13:35Z
dc.date.available2022-06-28T06:13:35Z
dc.date.issued2022-04-16
dc.identifier.urihttps://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/2752
dc.description.abstractΕισαγωγή: Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ραγδαία εξέλιξη στη χρήση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία από τους εκπαιδευτικούς και ειδικότερα στη διδασκαλία για μαθητές με ΔΑΦ. Σκοπός: Να διερευνηθούν οι στάσεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ειδικής αγωγής δημοσίων ελληνικών σχολείων αναφορικά με τη χρήση των Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) σε μαθητές με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ). Μεθοδολογία: Για την αξιολόγηση των στάσεων και αντιλήψεων των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής χρησιμοποιήθηκε ανώνυμο ερωτηματολόγιο σκόπιμης δειγματοληψίας, με δείγμα ευκολίας από όλη την Ελλάδα. Το ερωτηματολόγιο συμπληρώθηκε κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2021 – 2022 και τους μήνες Δεκέμβριος – Ιανουάριος από 113 εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής. Για την στατιστική επεξεργασία χρησιμοποιήθηκε το στατιστικό πακέτο ανάλυσης δεδομένων IBM SPSS Statistics 20. Για τον έλεγχο ανεξαρτησίας χρησιμοποιήθηκε πίνακας συχνοτήτων διπλής εισόδου (Χ²) και για τον έλεγχο διαφοράς χρησιμοποιήθηκε το μη παραμετρικό κριτήριο Mann - Whitney και Kruskal – Wallis και τέθηκε στατιστικό επίπεδο σημαντικότητας στο 0,01. Αποτελέσματα: Το δείγμα μας αποτέλεσαν 113 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ειδικής αγωγής. Το 51,33% είναι άντρες εκπαιδευτικοί ενώ το 48,67% είναι γυναίκες, με το μορφωτικό επίπεδο όλων των εκπαιδευτικών να είναι 69,03% κάτοχοι μεταπτυχιακού, το 26,55% απόφοιτοι ΑΕΙΙ/ΤΕΙ ενώ το 4,42% κάτοχοι διδακτορικού. Οι περισσότεροι εργάζονται από 1 έως 5 χρόνια (38,94%) ενώ ακολουθούν από 6 έως 10 (23,89%), 11 έως 15 (15,93%) και από 16 έως 20 (10,62%) και 21+ (10,62%). Το 61,06% εργάζονται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ενώ το 38,94% στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η αξιολόγηση των στάσεων των εκπαιδευτικών στη χρήση των ΤΠΕ, τις συνθήκες εκπαιδευτικής διαδικασίας στη χρήση των ΤΠΕ και η σχέση μαθητών με τις ΤΠΕ χρησιμοποιήθηκε κλίμακα Likert με πέντε επιλογές. Οι απαντήσεις που δόθηκαν για τις στάσεις και τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών για την σχέση των μαθητών κυμαίνονταν από πολύ καλά έως εξαιρετικά ενώ για τις συνθήκες της εκπαιδευτικής διαδικασίας πλησιάζουν στο πολύ καλά εκτός από το αν οι αίθουσες είναι κατάλληλα εξοπλισμένες που κυμαίνεται κοντά στο καλά. Επίσης, παρατηρήθηκε συσχέτιση του φύλου με την αντιμετώπιση των εμποδίων με τους άντρες εκπαιδευτικούς να τα ξεπερνούν με μεγαλύτερη ευκολία και οι γυναίκες εκπαιδευτικοί θεωρούν την αναγκαιότητα για επιπλέον επιμορφωτικά σεμινάρια. Το μορφωτικό επίπεδο επηρεάζει τις γνώσεις των εκπαιδευτικών καθώς και την αναγκαιότητα των ΤΠΕ στη διδασκαλία ενώ τα χρόνια προϋπηρεσίας δεν επηρεάζουν τις στάσεις και τις αντιλήψεις τους. Η βαθμίδα εκπαίδευσης που εργάζονται επηρεάζει τις γνώσεις που κατέχουν με τους εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να έχουν περισσότερες. Συμπεράσματα: Βάσει των αποτελεσμάτων της παρούσας έρευνας, που έρχονται σε συμφωνία και με τα ευρήματα άλλων ερευνών, παρατηρείται πως οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής αλλά και οι μαθητές με ΔΑΦ ανταποκρίνονται πολύ καλά με τη χρήση των ΤΠΕ. Οι συνθήκες που επικρατούν στα ελληνικά σχολεία είναι ικανοποιητικές που όμως χρήζουν βελτίωσης. Introduction: In recent years there has been a rapid development in the use of ICT in the educational process by teachers and in particular in teaching for students with ASD. Purpose: To investigate the attitudes of primary and secondary special education teachers in public Greek schools regarding the use of Information and Communication Technologies (ICT) in students with Autism Spectrum Disorders (ASD). Methodology: An anonymous random sampling questionnaire from all over Greece was used to assess the attitudes and perceptions of specific education teachers. The questionnaire was completed during the school year 2021 - 2022 and in the months of December - January by 113 specific education teachers. The statistical analysis package used the statistical analysis package IBM SPSS Statistics 20. For the independence of test a dual input frequency table (x2) was used and for the difference tests the non-parametric Mann-Whitney and Kruskal-Wallis criteria were used and a statistical significance level was set in 0.01. Results: Our sample consisted of 113 primary and secondary specific education teachers. 51.33% are male teachers while 48.67% are women, with the educational level of all teachers being 69.03% holding postgraduate degrees, 26.55% graduating from universities / TEI while 4.42% holding doctoral degrees. Most work from 1 to 5 years (38.94%) followed by 6 to 10 (23.89%), 11 to 15 (15.93%) and 16 to 20 (10.62%) and 21+ (10.62%). 61.06% work in primary education while 38.94% in secondary education. The evaluation of teachers' attitudes in the use of ICT, the conditions of the educational process in the use of ICT and the relationship of students with ICT used a Likert scale with five options. The answers given for the attitudes and perceptions of the teachers about the relationship of the students ranged from very good to excellent while for the conditions of the educational process they are reaching very close to good unless the classrooms are properly equipped which is good. There was also a correlation between gender and overcoming barriers with male teachers overcoming them more easily and female teachers considering the need for additional training seminars. The educational level affects the knowledge of teachers as well as the necessity of ICT in teaching and the years of service do not affect the attitudes and perceptions. The level of education they work affects the knowledge they hold with secondary school teachers having more. Conclusions: Based on the results of the present study, which are in agreement with the findings of other research, it is observed that special education teachers and students with ASD respond very well to the use of ICT. The conditions prevailing in Greek schools are satisfactory but need to be improved.en_US
dc.language.isogren_US
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Θετικών Επιστημών. Δ.Π.Μ.Σ. Προηγμένες Τεχνολογίες Πληροφορικής και Υπηρεσίεςen_US
dc.subjectΤεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ)en_US
dc.subjectΔιαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ)en_US
dc.subjectΣτάσεις - αντιλήψεις εκπαιδευτικώνen_US
dc.titleΤΠΕ στην εκπαίδευση ατόμων με διαταραχές αυτιστικού φάσματοςen_US
dc.typeMSc Thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record