dc.description.abstract | Τον Νοέμβριο του 2021 εκδόθηκε από το Υπουργείο Παιδείας το νέο Πρόγραμμα Σπουδών (ΠΣ) για το μάθημα της Φυσικής στις τρεις τάξεις του Λυκείου. Το γεγονός αυτό αποτέλεσε την αφορμή για την εκπόνηση της ανά χείρας μεταπτυχιακής εργασίας. Πιο συγκεκριμένα, η συγγραφέας εκκινώντας από τις επίσημες θέσεις του Προγράμματος Σπουδών και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), που ήταν ο υπεύθυνος επιστημονικός φορέας της εκπόνησης του Προγράμματος, για την αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων στη διδασκαλία της Φυσικής επιχείρησε να μετουσιώσει αυτές τις θεωρητικές αρχές σε εφαρμόσιμες διδακτικές προτάσεις. Έτσι, μελέτησε το νέο ΠΣ εστιάζοντας κυρίως στο πώς περιγράφεται σε αυτό η παιδαγωγική χρήση των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών (ΤΠΕ), καθώς το ΙΕΠ υπερτονίζει την ψηφιακή διάσταση των νέων προγραμμάτων ως έναν από τους τρεις πυλώνες εκσυγχρονισμού τους. Ακολούθως, κατέγραψε αναλυτικά πού και πόσες φορές το ΠΣ ρητά αναφέρεται στην αξιοποίηση των ΤΠΕ ως μέσου ή μεθόδου επίτευξης των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων στο Λύκειο. Στη συνέχεια, έχοντας ως σκοπό να συμβάλει περαιτέρω στον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΠΣ προχωρεί στη διατύπωση και ενδελεχή περιγραφή έξι προτάσεων διδασκαλίας για κάθε τάξη που αξιοποιούν ψηφιακά εργαλεία και εφαρμογές με πλήρη παιδαγωγική αιτιολόγηση. Οι δεκαοχτώ αυτοί συνολικά διδακτικοί σχεδιασμοί έρχονται να υποστηρίξουν με έναν έμπρακτο τρόπο τον εκπαιδευτικό της πράξης με στόχο τη βέλτιστη εφαρμογή των προνοιών του ΠΣ και, συνεπώς, να συμβάλουν στην επιτυχή υλοποίηση αυτών προς όφελος και του ψηφιακού γραμματισμού των μαθητών. Εντέλει, η εργασία επιδιώκει να διευκολύνει τους εκπαιδευτικούς στο να επιτύχουν τη σύζευξη της θεωρίας με την πράξη με τον τρόπο που το κάνουν και τα σχολικά βιβλία αλλά σε μικρότερη κλίμακα και με αποκλειστική χρήση των ΤΠΕ ως διδακτικών μέσων. In November 2021, the new curriculum was issued by the Ministry of Education for the course of Physics in the three grades of the Lyceum. This was the reason for this postgraduate thesis. More specifically, the author, starting from the official positions of the Program of Studies (curriculum) and the Institute of Educational Policy (IEP), which was the responsible scientific body of the elaboration of the curriculum, for the utilization of digital media in the teaching of Physics attempted to translate these theoretical principles into applicable teaching proposals. Thus, she studied the new curriculum focusing mainly on how the pedagogical use of information and communication technologies (ICT) is described in it, as the IEP overemphasizes the digital dimension of the new programs as one of their three pillars of modernization. She then recorded in detail where and how many times the curriculum explicitly refers to the utilization of ICT as a means or method of achieving the expected learning outcomes in high school. In order to further contribute to the digital transformation of the curriculum, she then proceeds to formulate and thoroughly describe six teaching proposals for each grade that utilize digital tools and applications with full pedagogical justification. These eighteen teaching designs come to support in a practical way its educational practice with the aim of optimally implementing the provisions of the curriculum and thus contributing to their successful implementation for the benefit of students’ digital literacy. Ultimately, the work seeks to make it easier for teachers to achieve the coupling of theory with practice in the way textbooks do so, but on a smaller scale and using ICT as a teaching medium. | en_US |