dc.description.abstract | Η παρούσα εργασία, που εκπονήθηκε στο πλαίσιο του ΔΠΜΣ «Δημιουργική Γραφή στην Εκπαίδευση», έχει ως αντικείμενό της τη μελέτη της κριτικής στάσης του σύγχρονου ελληνικού ιστορικού μυθιστορήματος, που αναφέρεται στον ποντιακό ελληνισμό, απέναντι στην επίσημη ιστοριογραφία. Τα ιστορικά μυθιστορήματα που επιλέχθηκαν για την εκπόνηση της εργασίας είναι τα εξής: Το Κόκκινο Ποτάμι (1998) του Χ. Τσιρκινίδη, Οι Φύλακες της Ανατολίας (2005) του Π. Λαμπαρδή, Το Κορίτσι απ’ τη Σαμψούντα (2014) της Σ. Θεοδωρίδου και η Χαλαμονή (2017) του Α. Παυλίδη. Αρχικά, παρουσιάζεται το θεωρητικό υπόβαθρο, το οποίο περιλαμβάνει την εξέταση της σχέσης λογοτεχνίας – ιστορίας, τον προσδιορισμό του ιστορικού μυθιστορήματος ως λογοτεχνικό είδος και τη σύνδεσή του με το ποντιακό ζήτημα, όπως και την παράθεση της θεωρίας της εικονολογίας. Επίσης, παρατίθεται συνοπτικά το ιστορικό, πολιτικό, κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο της χρονικής περιόδου που εξετάζεται, αναφορικά με τον ποντιακό ελληνισμό. Στο κύριο μέρος της εργασίας πραγματοποιείται μια συγκριτική μελέτη ανάμεσα στην επίσημη ιστοριογραφία και τον λόγο των επιλεγμένων ιστορικών μυθιστορημάτων. Οι θεματικοί άξονες που διερευνώνται αφορούν τα γεγονότα της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου με τις πολιτικές τους προεκτάσεις την περίοδο 1914-1923, τις ευθύνες της Ελλάδας και των Ξένων Δυνάμεων, την αναζήτηση της ταυτότητας του Εμείς και του Άλλου. Τέλος, το δημιουργικό μέρος της εργασίας αποτελείται από ένα ολιγοσέλιδο διήγημα, εμπνευσμένο από τους εξεταζόμενους θεματικούς άξονες.
The present paper, conducted within the framework of the Inter-institutional Master’s Programme "Creative Writing in Education," aims to study the critical stance of contemporary greek historical novel concerning the Pontic Hellenism in relation to official historiography. The selected historical novels for this research are as follows: The Red River (1998) by X. Tsirkinidis, The Guardians of Anatolia (2005) by P. Lampardis, The Girl from Samsunda (2014) by S. Theodoridou, and Destruction (2017) by A. Pavlidis. Initially, the theoretical background is presented, which includes the examination of the relationship between literature and history, the definition of historical fiction as a literary genre and its connection to the Pontic issue, along with the presentation of the theory of iconology. Furthermore, a concise overview of the historical, political, and socio-cultural context of the examined time period concerning Pontic Hellenism is provided. The main part of the paper comprises a comparative study between official historiography and the historical discourse of the selected historical novels. The thematic axes investigated include the events of the Pontian Greek genocide and their political ramifications during the period 1914-1923, the responsibilities of Greece and Foreign Powers, as well as the exploration of the identity of "Us" and the "Other." Finally, the creative section of the paper consists of a short story inspired by the examined thematic axes. | en_US |