dc.description.abstract | Η παρούσα διπλωματική εργασία ασχολείται με το λογοτεχνικό θεώρημα της Οικοκριτικής και πώς αυτό δύναται να αξιοποιηθεί στη διδακτική της σύγχρονης Ελληνικής ποίησης στην προσχολική εκπαίδευση. Στο πρώτο μέρος, δηλαδή στο θεωρητικό, μελετάται αρχικά η δυσκολία ενός μοναδικού ορισμού της Οικοκριτικής λόγω της εννοιολογικής της ποικιλίας, οι διαφορετικές θεωρίες που έχουν προταθεί, η θέση της στην σημερινή επιστημονική και κοινωνική πραγματικότητα, ο σημασιολογικός ρόλος που πρεσβεύει στις σχολικές τάξεις και τα προβλήματα που εμφανίζονται γύρω από την ενασχόληση με την ποίηση ως διδακτικό αντικείμενο στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και όχι μόνο. Γίνονται επίσης αναφορές στην παρουσία της φύσης στην θεματική της σύγχρονης ποίησης και στην ερμηνευτική προσέγγιση των αντίστοιχων ποιημάτων Οικοκριτικής σήμερα, όπως επίσης τονίζεται η δημιουργική ενσωμάτωση και παρουσία ποιημάτων Οικοκριτικής στο Νέο Πρόγραμμα Σπουδών στην προσχολική εκπαίδευση. Αντιστοίχως, στο δεύτερο μέρος, στο δημιουργικό όπως θα το χαρακτηρίζαμε, καταθέτονται διεπιστημονικές δραστηριότητες, επηρεασμένες από τα θεματικά πεδία του νέου Προγράμματος Σπουδών, σχετικές με τον ποιητικό λόγο που απηχούν αρχές και αξίες του Οικοκριτικού κινήματος. Τα ποιήματα που χρησιμοποιούνται ως εργαλεία στην έρευνα είναι προϊόντα καταξιωμένων Ελλήνων και Ελληνίδων ποιητών και ποιητριών του 20ου αιώνα. Οι εν λόγω δραστηριότητες απευθύνονται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας και έχουν ως απώτερο σκοπό να τα ευαισθητοποιήσουν, να τα προβληματίσουν και να τα εμπνεύσουν δημιουργικά.
This thesis deals with the literary theory of Ecocriticism and how it can be used in the teaching of modern Greek poetry in pre-school education. In the first part, which is the theoretical part, are being presented the difficulty of a single definition of Ecocriticism due to its conceptual diversity, the different theories that have been proposed, its position in today's scientific and social reality, the semantic role that it represents in school classrooms and the problems that appear around the engagement with poetry as a teaching subject in Primary Education and beyond. References are also made to the presence of nature in the themes of contemporary poetry and the hermeneutic approach of the corresponding ecocriticism poems today, as well as the creative integration and presence of Ecocriticism poems in the New Curriculum in pre-school education. Accordingly, in the second part, the creative part as we would characterize it, interdisciplinary activities, influenced by the thematic fields of the new Curriculum, are presented, related to the poetic discourse that echo the principles and values of the Ecocritical movement. The poems used as tools in the research are products of renowned Greek and Greek women and men poets of the 20th century. These activities are aimed at pre-school children and have the ultimate goal of raising their awareness, making them curious, reflecting and inspiring them creatively. | en_US |