Show simple item record

dc.contributor.authorΓεωργιάδου, Φωτεινή
dc.date.accessioned2023-07-17T04:53:24Z
dc.date.available2023-07-17T04:53:24Z
dc.date.issued2023-06-26
dc.identifier.urihttps://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/3814
dc.description.abstractΗ παιδική λογοτεχνία συμβάλλει σημαντικά στην γλωσσική, γνωστική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. Η αξιοποίησή της στην προσχολική ηλικία είναι μείζονος σημασίας παράμετρος για την ενίσχυση της δημιουργικότητας των παιδιών, αφού ενθαρρύνει την ενεργοποίηση της φαντασίας και διευρύνει την οπτική των παιδιών μέσα από συναρπαστικές ιστορίες και χαρακτήρες. Παράλληλα, η δημιουργική γραφή ως διαδικασία και θεραπευτικό μέσο παρέχει ουσιαστικά οφέλη και πλεονεκτήματα στην ανάπτυξη των παιδιών. Έτσι, ο συνδυασμός του παραμυθιού και της δημιουργικής γραφής μέσω τεχνικών και στρατηγικών δημιουργικής εφαρμογής στην εκπαίδευση μπορεί να αποτελέσει ένα ισχυρό εκπαιδευτικό εργαλείο στο πλαίσιο της παρεχόμενης εκπαίδευσης στην προσχολική ηλικία. Στην παρούσα εργασία διερευνάται η αξιοποίηση του παραμυθιού και της δημιουργικής γραφής ως εκπαιδευτικών εργαλείων κατανόησης και διαχείρισης καταστάσεων της σύγχρονης ζωής σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Για την εκπόνηση της εργασίας αξιοποιήθηκε η μέθοδος της βιβλιογραφικής ανασκόπησης για τη μελέτη των πλεονεκτημάτων της λογοτεχνίας και της δημιουργικής γραφής στην παιδική ηλικία και για την υποστήριξη της χρήσης της δημιουργικής γραφής ως εκπαιδευτικής πρακτικής. Το ερευνητικό μέρος της εργασίας βασίστηκε στη δημιουργία και παράθεση κάποιων ενδεικτικών παραμυθιών με θεματική που άπτεται άμεσα καταστάσεων της σύγχρονης ζωής και πραγματικότητας. Με την αξιοποίηση αυτών και την ένταξή τους στο σχολικό περιβάλλον μπορούν να δοθούν απαντήσεις σε καίρια ζητήματα των νεαρών ηλικιών προσχολικής ηλικίας όπως ο χωρισμός των γονιών, η αρρώστια και κατ’ επέκταση η απώλεια και το ευρέως διαδεδομένο και μείζον θέμα της αποδοχής της διαφορετικότητας. Children’s literature contributes significantly in the linguistic, cognitive, emotional and social development of children. It’s utilization in preschool age is a parameter of major importance for the enhancement of the children’s creativity, since it encourages the activation of their imagination and widens their point of view through exchiting stories and characters. Furthermore, creative writing as a process and means of healing provides essential benefits and advantages in the children’s development. In this way, the combination between fairytale and creative writing though creative application of techniques and strategies in education canconstitute a powerful educational tool in the provided education for preschool age. The present assignment researches the exploitation of fairytale and creative writing as educational tools for understanding and management of modern life situations for children of preschool age. The methodof literature review wasutilized for the realization of the assignment assisting the study of the advantages of literature and creative writing in childhood and the support of creative writing’s usage as educational practice. The research part of the assignment was based in the creation and citation of some indicative fairytales with themes that directly touch upon situations of modern life and reality. Their utilization and integration in the school environment can give answers to hot topics of the younger preschool children like the seperation of their parents, the illness that sometimes leads to loss and the widely spread and of outmost importance problem of discrimination. Children’s literature contributes significantly in the linguistic, cognitive, emotional and social development of children. It’s utilization in preschool age is a parameter of major importance for the enhancement of the children’s creativity, since it encourages the activation of their imagination and widens their point of view through exchiting stories and characters. Furthermore, creative writing as a process and means of healing provides essential benefits and advantages in the children’s development. In this way, the combination between fairytale and creative writing though creative application of techniques and strategies in education canconstitute a powerful educational tool in the provided education for preschool age. The present assignment researches the exploitation of fairytale and creative writing as educational tools for understanding and management of modern life situations for children of preschool age. The methodof literature review wasutilized for the realization of the assignment assisting the study of the advantages of literature and creative writing in childhood and the support of creative writing’s usage as educational practice. The research part of the assignment was based in the creation and citation of some indicative fairytales with themes that directly touch upon situations of modern life and reality. Their utilization and integration in the school environment can give answers to hot topics of the younger preschool children like the seperation of their parents, the illness that sometimes leads to loss and the widely spread and of outmost importance problem of discrimination.en_US
dc.language.isogren_US
dc.subject1. Δημιουργική Γραφή 2. Παιδική Λογοτεχνία 3. Παραμύθι 4. Εκπαίδευση 5. Προσχολική Ηλικία 1. Creative writing 2. Children Literature 3. Fairytale 4. Education 5. Pre- school ageen_US
dc.titleΤο Παραμύθι και η Δημιουργική Γραφή ως Εκπαιδευτικό Εργαλείο Κατανόησης και Διαχείρισης Καταστάσεων της Σύγχρονης Ζωής για Παιδιά Προσχολικής Ηλικίαςen_US
dc.typeThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record