Εργοθεραπευτική αξιολόγηση και αισθητηριακή επεξεργασία σε παιδιά με αναπτυξιακή διαταραχή του συντονισμού των κινήσεων: μελέτη περίπτωσης
Abstract
Η παρούσα πτυχιακή εργασία έχει σκοπό τη διερεύνηση της αισθητηριακής επεξεργασίας σε παιδιά με αναπτυξιακή διαταραχή του συντονισμού των κινήσεων (DCD) με τη χρήση μίας μελέτης περίπτωσης. Η αισθητηριακή επεξεργασία διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην ωρίμανση και την ολοκλήρωση της αναπτυξιακής πορείας ενός παιδιού και οι δυσκολίες αισθητηριακής επεξεργασίας επιβραδύνουν το ρυθμό ανάπτυξής του. Ακόμη, μειώνουν τις ευκαιρίες για ενεργό συμμετοχή του παιδιού σε ευχάριστες και δημιουργικές καθημερινές δραστηριότητες, ενώ έχουν αντίκτυπο στη μάθηση, την εκπαίδευση και το παιχνίδι. Στο πρώτο κεφάλαιο της εργασίας παρατίθεται η βιβλιογραφική ανασκόπηση της διαταραχής DCD, ενώ στο δεύτερο κεφάλαιο
πραγματοποιείται η σκιαγράφηση του προφίλ του παιδιού που αποτέλεσε μελέτη περίπτωσης και του αξιολογητικού εργαλείου Sensory profile (Αισθητηριακό Προφίλ) που χρησιμοποιήθηκε. Στη συνέχεια, στο τρίτο κεφάλαιο, γίνεται καταγραφή των
αποτελεσμάτων από την αξιολόγηση μέσω του Αισθητηριακού Προφίλ (Dunn, 1999). Στην παρούσα μελέτη χρησιμοποιήθηκε η ελληνική προσαρμογή του Αισθητηριακού Προφίλ (Gr-Sensory profile) που αποτελεί ερωτηματολόγιο γονέων/φροντιστών. Η
πρώτη χορήγηση του ερωτηματολογίου στη μητέρα έδειξε ότι ο Κ. φαίνεται να μην παρουσιάζει δυσκολίες συμμετοχής στην καθημερινή ζωή του, εφόσον δε φαίνεται να έχει «Φτωχή Εγγραφή», «Αναζήτηση Αίσθησης», Ευαισθησία στο Ερέθισμα» και
«Αποφυγή Αίσθησης» περισσότερο ή λιγότερο από άλλους συνομηλίκους του. Το ερωτηματολόγιο χορηγήθηκε εκ νέου στη μητέρα ύστερα από ένα (1) μήνα (όπως προτείνεται για το συγκεκριμένο εργαλείο) δίχως να παρατηρούνται διαφορές ανάμεσα
στα αποτελέσματα των δυο χορηγήσεων. Στη συνέχεια, το ερωτηματολόγιο χορηγήθηκε στην εργοθεραπεύτρια του Κ. και σύμφωνα με τα αποτελέσματα φαίνεται να υπάρχουν διαφορές από τις βαθμολογίες της μητέρας. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα από τις βαθμολογίες της εργοθεραπεύτριας φαίνεται ότι το παιδί έχει «Φτωχή Εγγραφή» περισσότερο από άλλους τυπικά αναπτυσσόμενους συνομηλίκους και «Αποφυγή Αίσθησης» λιγότερο από άλλους τυπικά αναπτυσσόμενους συνομηλίκους. Τέλος, στο τέταρτο κεφάλαιο γίνεται συζήτηση σχετικά με τα ευρήματα της αξιολόγησης και προτείνονται δραστηριότητες ώστε να εμπλακεί το παιδί σε αυτές περισσότερο για να γενικευθούν οι νευρολογικές του αντιδράσεις, αναφέρονται οι περιορισμοί της
αξιολόγησης και συζητούνται μελλοντικές προτάσεις για έρευνα και κλινικές προεκτάσεις.