Διερεύνηση της ψυχικής ανθεκτικότητας σε σχέση με την υποκειμενική ευημερία και την ικανοποίηση από την ζωή σε προπτυχιακούς φοιτητές, μετά τους πολλαπλούς εγκλεισμούς.
Abstract
Υπό το πρίσμα της Θετικής Ψυχολογίας, στην παρούσα έρευνα διερευνήθηκε
η σχέση της ψυχικής ανθεκτικότητας, της υποκειμενικής ευημερίας και της
ικανοποίησης από την ζωή μετά τους εγκλεισμούς της πανδημίας, σε δείγμα
προπτυχιακών Ελλήνων/ίδων φοιτητών/τριων από 18 έως 28 ετών. Στην έρευνα
συμμετείχαν 106 Έλληνες/ίδες προπτυχιακοί/ες φοιτητές/τριες (Ν=87 γυναίκες). Η
συλλογή των δεδομένων έγινε από τον Δεκέμβριο του 2022 μέχρι τον Φεβρουάριο του
2023. Η συμπλήρωση του ερωτηματολογίου έγινε διαδικτυακά μέσω της πλατφόρμας
Google forms. Το ερωτηματολόγιο αποτελούνταν από ερωτήσεις δημογραφικού
χαρακτήρα, την Κλίμακα Ψυχικής Ανθεκτικότητας Connor-Davidson, την Κλίμακα
Μέτρησης του Ψυχολογικού Ευ Ζην και την Κλίμακα Ικανοποίησης από την Ζωή. Τα
δεδομένα αναλύθηκαν μέσα από το στατιστικό πρόγραμμα IBM SPSS Statistics
29.0.0.0. Οι επιδόσεις των φοιτητών/τριων ήταν σχετικά καλές στην Κλίμακα
Μέτρησης του Ψυχολογικού Ευ Ζην και την Κλίμακα Ικανοποίησης από την Ζωή, ενώ
στην Κλίμακα Ψυχικής Ανθεκτικότητας Connor-Davidson παρατηρήθηκαν υψηλές
βαθμολογίες. Τα αποτελέσματα των αναλύσεων υποδεικνύουν στατιστικά σημαντική
θετική συσχέτιση μεταξύ της ψυχικής ανθεκτικότητας, της υποκειμενικής ευημερίας
και της ικανοποίησης από την ζωή των φοιτητών/τριων. Οι επιμέρους υποκλίμακες της
Κλίμακας Μέτρησης του Ψυχολογικού Ευ Ζην (Αυτονομία, Προσωπική ανάπτυξη,
Κυριαρχία στο περιβάλλον, Θετικές σχέσεις, Σκοπός στην ζωή, Αποδοχή του εαυτού)
συσχετίστηκαν θετικά με την ψυχική ανθεκτικότητα και την ικανοποίηση από την ζωή.
Η επίδραση των δημογραφικών χαρακτηριστικών (φύλο, οικογενειακή κατάσταση,
είδος σπουδών) δεν φάνηκε να είναι στατιστικά σημαντική. Τα αποτελέσματα της
παρούσας έρευνας μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την εκπόνηση μελλοντικών
6
μελετών, με σκοπό την διερεύνηση ενδεχόμενων μεταβολών στα επίπεδα ψυχικής
ανθεκτικότητας, υποκειμενικής ευημερίας και ικανοποίησης από την ζωή, καθώς και
των παραγόντων που τις ενισχύουν ή τις μειώνουν.
_________________________________________________________________________
In the context of positive psychology, this research investigated the relationship
of mental resilience, subjective well-being and life satisfaction after the multiple
quarantines of the pandemic, in a sample of Greek undergraduate students from 18 to
28 years old. The survey included 106 Greek undergraduate students (N=87 women).
The data was collected from December 2022 until February 2023. The questionnaire
was completed online through the Google forms platform. The questionnaire consisted
of demographic questions, the Connor-Davidson Resilience Scale, the Psychological
Well-Being Scale and the Satisfaction with Life Scale. The data was analyzed through
the statistical program IBM SPSS 29.0.0.0. The performance of the students was
relatively good on the Psychological Well-Being Scale and the Satisfaction with Life
Scale, while on the Connor-Davidson Resilience Scale high scores were observed.
Analyzes showed statistically significant positive correlation between mental
resilience, subjective well-being and life satisfaction of students. The sub-scales of the
Psychological Well-Being Scale (Autonomy, Personal Growth, Environmental
Mastery, Positive Relationships with others, Purpose in Life, Self-acceptance) were
positively correlated with mental resilience and life satisfaction. The effect of
demographic characteristics (gender, marital status, type of studies) did not appear to
be statistically significant. The results of this research can be used to conduct future
studies to explore possible changes in levels of mental resilience, subjective well-being
and life satisfaction, and factors that enhance or reduce them.