Διερεύνηση της σχέσης μεταξύ αντιλαμβανόμενου στρες, ψυχικής ανθεκτικότητας και συναισθηματικής νοημοσύνης προπτυχιακών φοιτητών και φοιτητριών.
View/ Open
Date
2023-06Author
Μπουμπούλη, Χρυσούλα
Boubouli, Chrysoula
Metadata
Show full item recordAbstract
Στόχος της παρούσας έρευνας, ήταν να διερευνήσει τη σχέση μεταξύ τουαντιλαμβανόμενου στρες, της ψυχικής ανθεκτικότητας και της συναισθηματικήςνοημοσύνης, τις διαφορές αναφορικά με το φύλο στους τρεις προαναφερθέντεςπαράγοντες καθώς και τον ρόλο της ψυχικής ανθεκτικότητας, του φύλου και τηςσυναισθηματικής νοημοσύνης στο αντιλαμβανόμενο στρες ανδρών και γυναικώνκατά τη διάρκεια των σπουδών τους. Συνολικά 228 προπτυχιακοί φοιτητές (108άνδρες, 120 γυναίκες) από διάφορα πανεπιστημιακά τμήματα της Ελλάδαςσυμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο αυτό-αναφοράς που περιλάμβανε τρία εργαλείαμέτρησης του αντιλαμβανόμενου στρες, της ανθεκτικότητας και της συναισθηματικήςνοημοσύνης. Τα δεδομένα της έρευνας αναλύθηκαν με συσχέτιση, έλεγχο διαφοράςμέσων τιμών δύο πληθυσμών για ανεξάρτητα δείγματα και πολλαπλή γραμμικήπαλινδρόμηση. Τα αποτελέσματα έδειξαν αρνητική συσχέτιση μεταξύαντιλαμβανόμενου στρες και ψυχικής ανθεκτικότητας, επίσης αρνητική συσχέτισημεταξύ αντιλαμβανόμενου στρες και συναισθηματικής νοημοσύνης και θετικήσυσχέτιση μεταξύ ψυχικής ανθεκτικότητας και συναισθηματικής νοημοσύνης. Επιπλέον, εντοπίστηκαν σημαντικές διαφορές μεταξύ ανδρών και γυναικών ως προστο αντιλαμβανόμενο στρες και την ανθεκτικότητα, με τους άνδρες να εμφανίζουνυψηλότερο επίπεδο ανθεκτικότητας και χαμηλότερο αντιλαμβανόμενο στρεςσυγκριτικά με τις γυναίκες, ενώ στη συναισθηματική νοημοσύνη δεν υπήρξανστατιστικά σημαντικές διαφορές. Επιπρόσθετα το φύλο, η ψυχική ανθεκτικότητακαι
η συναισθηματική νοημοσύνη φάνηκε ότι αποτέλεσαν μέτριους προβλεπτικούςπαράγοντες του αντιλαμβανόμενου στρες των προπτυχιακών φοιτητών και
φοιτητριών. Τα προαναφερθέντα αποτελέσματα, συμβάλλουν σημαντικά στηνπρακτική εφαρμογή, μέσω της δημιουργίας προγραμμάτων πρόληψης και ενίσχυσηςτης ανθεκτικότητας και της συναισθηματικής νοημοσύνης. Επίσης, συμβάλλουν στηνακαδημαϊκή συζήτηση και δύνανται να γίνουν αφορμή για περαιτέρω μελλοντικήέρευνα στον χώρο αναφορικά με τη πρόληψη ή μείωση του αντιλαμβανόμενου στρεςστη τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενισχύοντας έτσι τη ψυχική υγεία των φοιτητών και
φοιτητριών
________________________________________________________________________________________________
_________________________________________
The aim of this study was to investigate the relationship between perceived stress, mental resilience, and emotional intelligence, as well as the gender differences inthese three factors, and the role of mental resilience, gender, and emotional
intelligence in perceived stress among male and female students during their studies. A total of 228 undergraduate students (108 males, 120 females) fromvarious
academic departments in Greece completed a self-report questionnaire that includedthree measurement tools for perceived stress, resilience, and emotional intelligence. The data were analyzed using correlation, independent samples t-test for meandifferences between two population means, and multiple regression. The results
showed a negative correlation between perceived stress and mental resilience, anegative correlation between perceived stress and emotional intelligence, as well as apositive correlation between resilience and emotional intelligence. Moreover, significant differences were found between males and females in terms of perceivedstress and resilience, with males exhibiting higher levels of resilience and lower levels
of perceived stress compared to females, while no statistically significant differences
were found in emotional intelligence. Furthermore, gender, mental resilience, andemotional intelligence were found to be moderate predictors of perceived stress
among undergraduate students. These aforementioned findings significantlycontribute to practical implementation through preventive and enhancing programs
for resilience and emotional intelligence. Additionally, they contribute to academicdiscourse and can serve as a basis for further future research in the field regardingtheprevention or reduction of perceived stress in higher education, thereby enhancingthemental health of students