Το μέλλον της συσκευασίας του κρασιού
Abstract
Είναι ευρέως διαδεδομένη η άποψη πως η συσκευασία έχει μεγάλες δυνατότητες να συνεισφέρει στη βιώσιμη ανάπτυξη. Ταυτόχρονα, η βιομηχανία του κρασιού γίνεται διεθνώς ολοένα και πιο ανταγωνιστική και οι έμποροι αναζητούν τρόπους να διαφοροποιήσουν τις επωνυμίες τους στους καταναλωτές. Οι εταιρείες που προωθούν την αυξημένη περιβαλλοντική συνείδηση πιστεύουν ότι οι συγκεκριμένες πληροφορίες θα οδηγήσουν σε αύξηση της περιβαλλοντικής γνώσης, αλλάζοντας έτσι στάσεις και αγοραστικές συμπεριφορές.
Στο πλαίσιο της παρούσας εργασίας πραγματοποιήθηκε έρευνα με σκοπό τη διερεύνηση των μελλοντικών τάσεων της συσκευασίας του κρασιού με βάση τη βιώσιμη ανάπτυξη. Διαμοιράστηκε δομημένο ερωτηματολόγιο σε δείγμα 102 ατόμων που εργάζονται στον τομέα του κρασιού και τα δεδομένα αναλύθηκαν με το SPSS. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως κυρίαρχη τάση θα αποτελέσει το υλικό το οποίο αφορά εν μέρει τη βιώσιμη ανάπτυξη, αλλά τα χαρακτηριστικά του κρασιού είναι εκείνα που καθορίζουν πρωτίστως την τελική αγοραστική απόφαση. Επιπλέον, αλλαγές στο σχήμα και το χρώμα της συσκευασίας φαίνεται πως θα συμβαδίζουν περισσότερο με τη βιώσιμη ανάπτυξη, ασχέτως της αρχικής αιτίας των εν λόγω αλλαγών. Τέλος, οι εταιρείες τείνουν να στρέφονται προς τη βιώσιμη ανάπτυξη, ενώ οι καταναλωτές δεν την τοποθετούν σε πρώτη μοίρα, συγκριτικά με την ποιότητα του προϊόντος. Προτείνεται η ενημέρωση και η καθοδήγηση των εταιρειών και αλλαγές σε θεσμικό πλαίσιο, καθώς και η ευαισθητοποίηση των καταναλωτών, ώστε να επιτευχθεί μια στροφή προς τη βιώσιμη ανάπτυξη. It is widely believed that packaging has great potential to contribute to sustainable development. At the same time, the wine industry is becoming increasingly competitive internationally and traders are looking for ways to differentiate their brands to consumers. Companies that promote increased environmental awareness believe that this information will lead to an increase in environmental knowledge, thus changing attitudes and buying behaviors.
In the context of this work, research was conducted to investigate future trends in wine packaging based on sustainable development. A structured questionnaire was distributed to a sample of 102 people working in the wine sector and the data were analyzed by SPSS. The results showed that the dominant trend will be the material which is partly related to sustainable development, but the characteristics of the wine are those that primarily determine the final purchasing decision. In addition, changes in the shape and color of the packaging seem to be more in line with sustainable development, regardless of the original cause of these changes. Finally, companies tend to focus on sustainable development, while consumers do not place it first, compared to product quality. It is proposed to inform and guide companies and changes in the institutional framework, as well as consumer awareness, in order to achieve a shift towards sustainable development.