Show simple item record

dc.contributor.authorΜπρούτσου, Αγαθή Μαρία
dc.date.accessioned2023-12-06T15:46:04Z
dc.date.available2023-12-06T15:46:04Z
dc.date.issued2023-11-27
dc.identifier.urihttps://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/4202
dc.description.abstractΗ Δημιουργική Γραφή αποτελεί βιωματική εκπαιδευτική μέθοδο διδασκαλίας της λογοτεχνίας και της γλώσσας, προάγει την ελεύθερη αυτοέκφραση ως μορφή τέχνης, αλλά αξιοποιείται και από άλλα γνωστικά πεδία ως θεραπευτική μέθοδος όπως από την ψυχολογία. Η εκφραστική γραφή αφορά στην καταγραφή προσωπικών βιωμάτων του ατόμου που γράφει με φαντασία και με τεχνικές που δεν απαιτούν ταλέντο ή γνώσεις συγγραφής λογοτεχνικών κειμένων. Όταν η εκφραστική γραφή περιληφθεί στο πλαίσιο της ψυχοθεραπείας, αναφερόμαστε στη θεραπευτική της όψη και ως δημιουργική θεραπευτική γραφή πλέον εντάσσεται στις θεραπείες δημιουργικής τέχνης (Creative Art Therapy). Στο σχολικό περιβάλλον κατά τη διαδικασία της Δημιουργικής Γραφής οι μαθητές/-τριες με τα παραγόμενα κείμενά τους ως προϊόντα αναστοχασμού, συνδέουν την προσωπική τους εμπειρία με αυτή των χαρακτήρων του διδασκόμενου κειμένου-έργου και παρατηρούν τον εαυτό τους κατανοόντας τον βαθύτερα. Από τις σημαντικότερες καινοτομίες των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών (2021) του Γυμνασίου και του Λυκείου αποτελούν η οργανική εισαγωγή της Δημιουργικής Γραφής στο μάθημα της Λογοτεχνίας και η ένταξη της διδασκαλίας του εκτενούς και αυτοτελούς λογοτεχνικού έργου. Με τη διδασκαλία και την ορθή προσέγγιση αυτοτελών έργων της ελληνικής και ξένης λογοτεχνίας, εξυπηρετώντας και τους στόχους της διδασκαλίας της Λογοτεχνίας, ενισχύεται ο συναισθηματικός κόσμος των μαθητών/-τριών, απαντώνται οι προβληματισμοί τους και καλλιεργείται η κριτική τους σκέψη, ενώ καθίστανται επαρκείς και κριτικοί αναγνώστες μαθαίνοντας να αγαπούν το βιβλίο. Η παρούσα εργασία σκοπεύει στην ανάδειξη της χρήσης της Δημιουργικής Γραφής, ως εργαλείο εκφραστικής και θεραπευτικής διδακτικής προσέγγισης, μέσω του λογοτεχνικού έργου της Λότης Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου «Το Φιλί της Λύκαινας». Ειδικότερα, επιδιώκεται η ανάδειξη της Δημιουργικής Γραφής ως μέσο έκφρασης και προσωπικής ανάπτυξης και η ανάδειξη της θεραπευτικής ιδιότητας της Δημιουργικής Γραφής με έμφαση στην ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης και της ενσυναίσθησης. Επιπλέον, επισημαίνονται οι ωφέλειες για τους μαθητές/-τριες από τη διδασκαλία ενός ολοκληρωμένου έργου, με την παρουσίαση του σχεδιασμού και της πρακτικής εφαρμογής στην τάξη μιας ολόκληρης πρότασης διδακτικού σεναρίου. Στην παρούσα εργασία στο θεωρητικό πρώτο μέρος της διασαφηνίζεται η έννοια της η δημιουργικότητας, οριοθετείται η Δημιουργική Γραφή, οι βασικές αρχές της, τα χαρακτηριστικά, τα οφέλη και η παιδαγωγική της. Εξετάζεται η Δημιουργική Γραφή ως μέσο έκφρασης και προσωπικής ανάπτυξης και αναλύεται τη θεραπευτική διάστασή της, οι τεχνικές και τα είδη της. Τέλος τοποθετείται η Δημιουργική Γραφή και η μεθοδολογία της στην ελληνική εκπαίδευση και υπογραμμίζεται η σημασία της διδασκαλίας αυτοτελούς έργου. Στο δεύτερο και δημιουργικό τμήμα της εργασίας παρουσιάζεται το διδακτικό σενάριο με βάση το αυτοτελές έργο το Φιλί της Λύκαινας και συνοψίζονται τα κυριότερα συμπεράσματα της εργασίας, ενώ παράλληλα επιχειρείται η σύνδεση με την επιστημονική θεώρηση της δημιουργικής θεραπευτικής γραφής Creative Writing is an experiential educational method of teaching literature and language, it promotes free self-expression as an art form, but it is also used by other fields of knowledge as a therapeutic method such as psychology. Expressive writing refers to the recording of personal experiences of the person who writes with imagination and with techniques that do not require talent or knowledge of writing literary texts. When expressive writing is included in the context of psychotherapy, we refer to its therapeutic aspect and as creative therapeutic writing it is now included in creative art therapies (Creative Art Therapy). In the school environment during the process of Creative Writing the students with their produced texts as products of reflection, connect their personal experience with that of the characters of the taught text-work and observe themselves understanding it more deeply. Among the most important innovations of the New Study Programs (2021) of the Middle School and the High School are the organic introduction of Creative Writing in the course of Literature and the inclusion of the teaching of an extensive and independent literary work. By teaching and correctly approaching independent works of Greek and foreign literature, serving the objectives of teaching Literature, the emotional world of the students is strengthened, their concerns are answered and their critical thinking is cultivated, while they become adequate and critical readers learning to love books. This paper aims to highlight the use of Creative Writing, as a tool of expressive and therapeutic teaching approach, through the literary work of Lotis Petrovich-Andritsopoulou "The Kiss of the She-Woolf". In particular, the aim is to highlight Creative Writing as a means of expression and personal development and to highlight the therapeutic properties of Creative Writing with an emphasis on the development of emotional intelligence and empathy. In addition, the benefits for students of teaching an integrated project are highlighted, with the presentation of the design and practical implementation in the classroom of an entire teaching scenario proposal. In the present paper, in its theoretical first part, the concept of creativity is clarified, Creative Writing is defined, its basic principles, characteristics, benefits and pedagogy. Creative Writing as a means of expression and personal development is examined and its therapeutic dimension, techniques and genres are analyzed. Finally, Creative Writing and its methodology are placed in Greek education and the importance of teaching independent work is underlined. In the second and creative part of the paper, the teaching scenario based on the independent work The Kiss of Lycaina is presented and the main conclusions of the paper are summarized, while at the same time the connection with the scientific view of creative therapeutic writing is attempted.en_US
dc.language.isogren_US
dc.subject1. Δημιουργικότητα 2. Δημιουργική Γραφή 3. Προσωπική Ανάπτυξη 4. Θεραπευτική Γραφή 1. Creativity 2. Creative Writing 3. Personal Development 4. Therapeutic Writingen_US
dc.titleΗ Δημιουργική Γραφή ως εκφραστικό και θεραπευτικό εργαλείο: Μια διδακτική πρόταση για το βιβλίο Το Φιλί της λύκαιναςen_US
dc.typeThesisen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record