Ο τόπος των Ψαράδων: Μετασχηματίζοντας το τοπίο, ο μύθος και η περιπλάνηση
Abstract
Ξεκινώντας την έρευνα αυτή στη διπλωματική εργασία επιχειρείται μια ανασκόπηση της
έννοιας της παράδοσης. Το αντικείμενο της μελέτης είναι οι μύθοι και τα στοιχεία λατρείας
που οι άνθρωποι από παλιά θαύμαζαν και πίστευαν, ο τρόπος που αυτά έχουν διασωθεί μέχρι
σήμερα καθώς και πως τα βιώνει ο σύγχρονος άνθρωπος. Σύμβολα και έννοιες της
παράδοσης που έχουν διασωθεί, διερευνώνται στο χτες και στο σήμερα.
Στη συνέχεια περνάμε σε μια σύντομη περιγραφή στοιχείων σε σχέση με τους Ψαράδες, όσον
αφορά το φυσικό τοπίο, την αρετή και τον πλούτο που η φύση παρέχει αλλά και τα ιστορικά
χαρακτηριστικά του τόπου. Τι παίρνουμε; Τι αναζητάμε; Πώς ικανοποιούμαστε από ένα
περίπατο στο βουνό; Η πτυχιακή έρευνα αναφέρεται στην περιπατητική τέχνη, στέκεται στα
δάση των Πρεσπών, στη απλότητα και την ολότητα αυτού του μαγικού κόσμου. Παράλληλα
ερευνάται η υβριδική-σχεσιακή τέχνη, ορίζοντας και τη δική μου καλλιτεχνική πρακτική ως
υβριδική τέχνη. Με ενδιαφέρον για τα αντικείμενα-υβρίδια χωρίς ενσωματωμένο χαρακτήρα,
αντικείμενα προς μελέτη, ανάλυση και επεξήγηση, αντικείμενα που κάποιος αναζητά και που
έχουν προκύψει από την μελέτη του μύθου, με αποτέλεσμα να μετατρέπετε ο καλλιτέχνης
ταυτόχρονα και σε ερευνητής της παράδοσης.
Η εργασία αυτή αναλύει έννοιες όπως το άγνωστο, το ανεξερεύνητο το απειλητικό και το
φανταστικό, επεκτείνεται σε τομείς όπως η παιδικότητα στη τέχνη και εμβαθύνει στην
ευαισθησία και την απλότητα, που είναι στοιχεία και των εικαστικών έργων. Έπειτα
ερευνείται η σχέση με τα υλικά του φυσικού τοπίου των Πρεσπών που επιλέχτηκαν για την
δημιουργία των έργων, τα ξύλα, η χλωρίδα του τόπου, που μου κίνησαν ιδιαίτερα το
ενδιαφέρον σε σχέση με το τι μπορεί να προκύψει εικαστικά από το κάθε υλικό. Ακόμα,
αναλύεται στην εργασία η έννοια της υλικότητας στην τέχνη με παραδείγματα καλλιτεχνών
που ασχολούνται στη σύγχρονη τέχνη, με το ξύλο και τον πηλό, δημιουργώντας έργα όπως
γλυπτά από φυσικά υλικά και αντικείμενα που βρέθηκαν και μεταμορφώθηκαν. Τέλος στο
τελευταίο κεφάλαιο της διπλωματικής εργασίας παρουσιάζονται τα εικαστικά έργα κάνοντας
μια σύνδεση με τα παραπάνω, αναλύοντας το τρόπο δημιουργίας σκέψης και έμπνευσης. Το
πρώτο κομμάτι του έργου είναι η παρουσίαση μιας μυθικής αφήγησης που η ίδια έχω
επινοήσει για να πλαισιωθούν τα έργα. Το πρώτο έργο λέγεται "The Land" και χωρίζεται σε
τρία επιμέρους μέρη "Τα Μπαρμπαδάκια", 7 πήλινα γλυπτά, στη συνέχεια το έργο "Οι
αγνοούμενοι" που αποτελείται από 2 μέρη (14 γλυπτά,14 σχέδια ) και τέλος και “H γιρλάντα”
(με κεραμικές χάντρες, τράπα). Έπειτα παρουσιάζεται το έργο "Η περιπλάνηση" (ένα
επιτοίχιο και ένα επιδαπέδιο έργο). Κλείνοντας έχουμε τη παρουσίαση ενός χάρτη που
δημιουργήθηκε με τα σημεία που βρέθηκαν τα ξύλα στην Β. Μακεδονία αλλά και στους
7
τόπους που διαμένω θέλοντας να συνδέσω εμένα με τα αντικείμενα αυτά φτιάχνοντας μια
νοητή γραμμή, την διαδρομή μου. ‘’Μέσα στον πραγματικά ανεστραμμένο κόσμο, το αληθινό
είναι η στιγμή του ψεύτικου’’.
_______________________________________________________________________________________________________________________________ In this thesis, an overview of the concept of tradition is attempted. The study focuses on myths and elements of worship that people admired and believed in ancient times, how they have been preserved to this day, and how the modern individual experiences them. Symbols and concepts of tradition that have been preserved are explored in both the past and the present.
Subsequently, a brief description of elements related to the Psarades region is presented, including the natural landscape, virtues, wealth provided by nature, and historical characteristics of the area. The research delves into the art of walking, focusing on the forests of Prespes, their simplicity, and the holistic nature of this magical world. Additionally, the hybrid-relational art is investigated, defining the author's artistic practice as hybrid art. Objects-hybrids without an integrated character, objects to study, analyze, and explain, are of particular interest, arising from the study of mythology, thus turning the artist into a researcher of tradition.
The thesis examines concepts such as the unknown, the unexplored, the threatening, and the fantastic, expanding into areas like childhood in art and delving into sensitivity and simplicity, which are elements present in visual works. Moreover, the relationship with the materials of the natural landscape of Prespes, specifically the selected woods and flora, becomes the subject of artistic exploration, transforming them into sculptural objects and altered elements. Furthermore, the concept of materiality in art is analyzed, featuring examples of contemporary artists working with wood and clay, creating works that transform natural materials and objects found.
Finally, the visual works are presented, connected to the previously discussed concepts. The first part is the presentation of a mythical narrative, which the author invented to frame the works. The first work is named "The Land," consisting of three sections: "The Little Shepherds" (seven clay sculptures), followed by "The Disappeared" (comprising 14 sculptures and 14 drawings), and finally "The Garland" (made with ceramic beads and wire). Then, the work "The Wander" is introduced (a wall-mounted and floor piece). The thesis concludes with the presentation of a map, indicating the locations where the woods were found in Northern Macedonia and the places where the author resides, aiming to establish a mental connection between the author and these objects, tracing their journey.