Κίνητρα Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ως Προωθητικός Παράγοντας για την Βελτίωση της Σχολικής Επίδοσης των Μαθητών
Abstract
Η παρούσα εργασία έχει ως σκοπό τη μελέτη των κινήτρων που χρησιμοποιούν οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ως προωθητικό παράγοντα για την βελτίωση της σχολικής επίδοσης των μαθητών. Οι ερευνητικές υποθέσεις αφορούν την καλύτερη επίδραση των εσωτερικών κινήτρων ενεργοποιούν στο ενδιαφέρον των παιδιών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για μάθηση, καθώς επίσης και την ευρεία χρήση των καινοτόμων μεθόδων εκπαίδευσης με σκοπό την προσέλκυση του ενδιαφέροντος των μαθητών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Η εργασία αποτελείται από δύο μέρη. Το θεωρητικό και το εμπειρικό. Στο θεωρητικό αποσαφηνίζονται οι εννοιολογικές προσεγγίσεις των κινήτρων υπό το πρίσμα των θεωριών των κινήτρων ψυχολογίας καθώς επίσης αναλύεται και το μαθησιακό κίνητρο. Επιπλέον, γίνεται μια βιβλιογραφική ανασκόπηση μέσα από θεωρίες και έρευνες πάνω στα κίνητρα και τις εφαρμογές τους στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση όπως επίσης και των παραδοσιακών και καινοτόμων μεθόδων εκπαίδευσης. Στο δεύτερο μέρος, το εμπειρικό, παρουσιάζεται η μεθοδολογία της έρευνας, ο ερευνητικός σκοπός και οι στόχοι της έρευνας. Ακολουθεί η παρουσίαση των δεδομένων και η ανάλυση τους. Τα αποτελέσματα της έρευνας επιβεβαίωσαν την υπόθεση σχετικά με την θετικότερη επίδραση των εσωτερικών κινήτρων συγκριτικά με των εξωτερικών κινήτρων, σε μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ωστόσο, η υπόθεση σχετικά με την εφαρμογή καινοτόμων τρόπων εκπαιδευτές στην πλειοψηφία των εκπαιδευτικών για την ενίσχυση του ενδιαφέροντος των μαθητών διαψεύστηκε. Βέβαια, τα αποτελέσματα δεν μπορούν να είναι αντιπροσωπευτικά του συνόλου των συνθηκών που επικρατούν στην εκπαιδευτική πραγματικότητα λόγω του μικρού μεγέθους του δείγματος συμμετεχόντων, ωστόσο, μπορούν να γίνουν ορισμένες εκτιμήσεις με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας, εφόσον μπορούν να επιβεβαιωθούν και από την βιβλιογραφία από σχετικές θεωρίες και προηγούμενες έρευνες. __________________________________________________________________________________________________________________ The purpose of this work is to study the motivations used by primary education teachers as a promoting factor for improving students’ school performance . The research hypotheses concern the internal motivation and how it effects primary school children's interest in learning, as well as the use of innovative educational methods in order to attract students' interest. This dissertation consists of two parts, the theoretical and the empirical. The conceptual approaches to motivation are clarified in the light of motivation theories as well as the motivation in learning is analyzed. In addition, a bibliographic review is made through theories and research on motivation and theapplication in primary education as well as traditional and innovative educational methods. In the second part, the research methodology, research purpose and research objectives are presented. The presentation of the data and their analysis follows. The results of the research confirm the hypothesis regarding the positive effect of internal motivation compared to external motivation, in primary school students. However, the hypothesis about the implementation of innovative ways in the majority of teachers to enhance the interest of students was not confirmed. The results cannot be presented as valid due to the small size of the sample, but they can be discussed on the basis of the literature and previous research