Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση στη δημόσια διοίκηση
Abstract
Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση (ΗΔ) αναφέρεται στη χρήση εργαλείων και συστημάτων που παρέχονται από τις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας με σκοπό τη βελτίωση των δημόσιων υπηρεσιών που παρέχονται από την κυβέρνηση και τους φορείς Δημόσιας Διοίκησης προς πολίτες και επιχειρήσεις. Ο δημόσιος τομέας στην Ελλάδα περιλαμβάνει πολλές υπηρεσίες και ιδρύματα που συνθέτουν όλο το εύρος των παρεχόμενων υπηρεσιών. Μερικές από τις ηλεκτρονικές εφαρμογές που έχουν εισαχθεί στις δημόσιες επιχειρήσεις τα τελευταία χρόνια είναι ο Κλεισθένης, η Ελληνική Στρατηγική για την Κοινωνία της Πληροφορίας, το TAXISNET, OPIS, SYZEFXIS, IKANET, τα κέντρα κλήσεων, κ.α. Η διπλωματική εργασία εστιάζει στην ΗΔ στο Δημόσιο τομέα και αποσκοπεί να εξετάσει το πλαίσιο εφαρμογής της. Αρχικά παρουσιάζεται η εννοιολογική προσέγγιση σε αυτές τις έννοιες και επιχειρείται μια βιβλιογραφική ανασκόπηση που θα περιγράψει την Ελληνική πραγματικότητα ως προς την ΗΔ στο Δημόσιο. Η εργασία περιλαμβάνει διεξαγωγή πρωτογενούς ποσοτικής έρευνας που απευθύνεται σε Δημόσιους Υπαλλήλους και αφορά την εκτίμηση της ΗΔ, την αναγκαιότητα εφαρμογής της, τα προσδοκόμενα πλεονεκτήματα και τα εμπόδια που τίθενται ως προς την εφαρμογή της στους Δημόσιους Οργανισμούς. Τα εμπόδια και τα πλεονεκτήματα της ΗΔ διαμορφώνουν τη γενική εικόνα που έχει ένας εργαζόμενος για την ΗΔ και την αναγκαιότητα της εφαρμογής της. Τα πιο σημαντικά προσδοκόμενα πλεονεκτήματα εφαρμογής της ΗΔ είναι η λειτουργικότητα, η αυξημένη ποιότητα υπηρεσιών και η αποτελεσματικότητα ενώ τα εμπόδια της εφαρμογής της ΗΔ είναι η ποιότητα των δεδομένων που υπάρχουν στην υπηρεσία, η έλλειψη τεχνικών και διαδικασιών και η χαμηλή αποδοχή της ΗΔ από τους οργανισμούς του Δημοσίου. Η έρευνα έδειξε ότι η εκτίμηση της ΗΔ εξαρτάται από παράγοντες όπως το φύλο, η ηλικία, το μορφωτικό επίπεδο και η προϋπηρεσία του δείγματος.--------------------------------------------------------------------------------- E-governmence refers to the use of tools and systems provided by Information and Communication Technologies to improve public services provided by the government and public administration bodies to citizens and businesses. The public sector in Greece includes many services and institutions that make up the full range of services provided. Some of the e-applications that have been introduced in public enterprises in recent years are Cleisthenes, the Greek Strategy for the Information Society, TAXISNET, OPIS, SYZEFXIS, IKANET, call centres, etc. The dissertation focuses on E-governmence in the public sector and aims to examine the context of its implementation. Initially, the conceptual approach to these concepts is presented and a literature review is attempted to describe the Greek reality with regard to E-governmence in the public sector. The paper includes conducting a primary quantitative survey addressed to Public Employees and concerns the assessment of E-governmence, the necessity of its implementation, the expected advantages and the barriers to its implementation in Public Organizations. The barriers and advantages of E-governmence form the general picture an employee has of E-governmence and the necessity of its implementation. The most important expected advantages of implementing E-governmence are functionality, increased quality of services and efficiency, while the barriers to implementing E-governmence are the quality of data available in the service, lack of techniques and procedures and low acceptance of E-governmence by public organizations. The research showed that the appreciation of E-governmence depends on factors such as gender, age, educational level and previous experience of the sample.