Αισθητηριακή επεξεργασία και δυσκολίες σίτισης σε παιδιά με σύνδρομο Down: μελέτη περίπτωσης
Abstract
Στην εργασία διερευνάται η σχέση της αισθητηριακής επεξεργασίας και η συνεισφορά της ως προς το έργο της σίτισης. Σύμφωνα με την βιβλιογραφία, υπάρχουν περιορισμένα ερευνητικά στοιχεία σχετικά με την αισθητηριακή επεξεργασία σε παιδιά με σύνδρομο Down και τις δυσκολίες που προκύπτουν στην σίτιση. Στηριζόμενοι σε αυτό, η εργασία αφορά μια μελέτη περίπτωσης, η οποία εστιάζει στην διερεύνηση των δυσκολιών αισθητηριακής επεξεργασίας ενός παιδιού με σύνδρομο Down, οι οποίες παρεμποδίζουν την λειτουργική πορεία της σίτισης. Έπειτα, προτείνεται ένα εργοθεραπευτικό πρόγραμμα για την αντιμετώπιση αυτών. Αρχικά, στο κείμενο παρατίθεται η βιβλιογραφική ανασκόπηση, που υποστηρίζει και τροφοδοτεί την διεξαγωγή της έρευνας. Ακολουθεί η παρουσίαση της μεθοδολογίας της μελέτης περίπτωσης και η πορεία της θεραπείας.
Για τη διεξαγωγή της μελέτης χρησιμοποιήθηκαν οι κλινικές παρατηρήσεις της διεπιστημονικής ομάδας, η αρχική αξιολόγηση του παιδιού από τους γονείς, το εργοθεραπευτικό πρόγραμμα και η επαναξιολόγηση με την ολοκλήρωση του προγράμματος θεραπείας. Κατά την αξιολόγηση, χρησιμοποιήθηκε το Toddler Sensory Profile 2 (TSP-2) και το Pediatric Eating Assessment Tool (PEDI-EAT-10). Το TSP-2 χρησιμοποιήθηκε για την διερεύνηση των στοιχείων αισθητηριακής επεξεργασίας, που δυσκολεύουν την εκτέλεση των έργων και Δραστηριοτήτων Καθημερινής Ζωής του παιδιού. Ταυτόχρονα, το PEDI-EAT-10 χρησιμοποιήθηκε για τη διερεύνηση του επιπέδου δυσφαγίας και των χαρακτηριστικών που καθιστούν τη διαδικασία της σίτισης μη λειτουργική.
7
Κατά τον σχεδιασμό του εργοθεραπευτικού προγράμματος παρέμβασης, επιλέχθηκε και εφαρμόστηκε η αισθητηριακή ολοκλήρωση, ως βασική πλατφόρμα παρέμβασης, και ένας αριθμός διαφορετικών προσεγγίσεων, που χρησιμοποιούνται και θεωρούνται αποτελεσματικές για παιδιά με διαταραχές αισθητηριακής επεξεργασίας. Με την ολοκλήρωση του εργοθεραπευτικού προγράμματος, βάσει των αποτελεσμάτων επαναξιολόγησης προκύπτει ότι το ερευνητικό υποκείμενο κατατάσσεται στην τυπική απόδοση. Η πρόοδος αυτού εντοπίζεται στους τομείς της αισθητηριακής επεξεργασίας και στον περιορισμό των συμπτωμάτων δυσφαγίας. Έτσι, προκύπτει ότι το εργοθεραπευτικό πρόγραμμα με επικέντρωση στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων εκτέλεσης του έργου της σίτισης μπορεί να αποδώσει θετικά αποτελέσματα.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The present study, investigates the way sensory processing impacts the occupation of feeding. According to the literature, there is limited research evidence on sensory processing in children with Down syndrome and the resulting feeding difficulties. This thesis therefore presents a case study, which focuses on the way that sensory processing interferes in a child with Down syndrome with the functional course of feeding impediments. An occupational therapy programme is then proposed to address these. Initially, the paper sets out the literature review that supports and feeds into the research. Next, the methodology of the case study is presented. This is followed by a presentation of the case study methodology and the course of the treatment.
The clinical observations of the multidisciplinary team, the evaluation of the child by the parents, the occupational therapy programme and the re-evaluation at the completion of the treatment programme were used to conduct the study. The assessment tools that were used during evaluation are Toddler Sensory Profile 2 (TSP-2) and Pediatric Eating Assessment Tool-10 (PEDI-EAT-10). The TSP-2 was used to investigate sensory processing items that make it difficult to perform the child’s occupations and Activities of Daily Living. At the same time, the PEDI-EAT-10 was used to investigate the level and features of dysphagia that makes the feeding process dysfunctional.
Sensory integration was applied as the main intervention approach, and a number of different approaches were practiced, who are considered effective for children with sensory processing disorders. Based on the re-evaluation results, at the completion of the occupational therapy program, it was found that the child was classified as typical performing. There were distinctive outcomes in the areas of sensory processing and dysphagia symptoms. Thus, it could be concluded that the occupational therapy program can yield positive outcomes, when focusing on the development of skills that underpin the occupation of feeding.