Σχεδιασμός προϊόντων εξωτερικού χώρου σε επίπεδο σκίτσου
Abstract
Από τη διαδικασία σχεδιασμού αντικείμενων εξωτερικών χώρων για την πτυχιακή μου εργασία έμαθα τη
χρησιμότητα του σκίτσου για τον βιομηχανικό σχεδιασμό. Το σκίτσο αποτελεί σημαντικό εργαλείο της
ανάπτυξης προϊόντων καθώς μέσω αυτών ο σχεδιαστής μπορεί να επικοινωνήσει τις ιδέες του την στιγμή
που τις σκέφτεται. Ακόμη ο σχεδιαστής μέσω τις ανάπτυξης πολλών διαφορετικών σκίτσων με
διαφορετικές φόρμες, γεωμετρίες, τεχνολογίες κ.τ.λ. βρίσκει την βέλτιστη λύση για το πρόβλημα που
καλείται να λύσει.
Στόχος μου κατά το σχεδιασμό ήταν η λύση προβλημάτων που αντιμετωπίζει η κοινωνία στις μέρες μας
προσφέροντας λύσεις που θα διευκολύνουν την καθημερινότητα των ανθρώπων. Τα προϊόντα που σχεδίασα
συνδυάζουν καλαίσθητο σχεδιασμό και εργονομική λειτουργία έτσι ώστε οι χρήστες να έχουν την καλύτερη
δυνατή εμπειρία. Ακόμη πολλά από τα προϊόντα που σχεδίασα έχουν ως βάση τον αειφόρο σχεδιασμό.
Κατά τον σχεδιασμό των αντικειμένων η ανάπτυξη νέων ιδεών αποτέλεσε πρωταρχική διαδικασία. Μέσω
κατάλληλων εργαλείων ανάπτυξης ιδεών όπως mind map και έρευνας στο διαδίκτυο εντόπισα τα τελικά
χαρακτηριστικά που θα ήθελα να έχει το τελικό προϊόν μου. Ακόμη η ανάπτυξη σκίτσων με διαφορετικές
γεωμετρίες και λειτουργίες συντέλεσαν στον σχεδιασμό του τελικού προϊόντος.
Έμαθα πόσο σημαντική είναι η χρήση των χρωμάτων και η επιρροή της στην ψυχολογία του κάθε ατόμου.
Για καθένα από τα προϊόντα που σχεδίασα η επιλογή χρώματος έγινε με βάση τα συναισθήματα που θα
βγάζει στον χρήστη και το περιβάλλον που θα χρησιμοποιείται.
Πιο αναλυτικά η κατασκευή κάθε σκίτσου ξεκινούσε με το στάδιο της έρευνας στο διαδίκτυο και την
διαδικασία αποτύπωσης των πρώτων σκέψεων για την ιδέα σε χαρτί. Έπειτα σχεδίαζα τις πρώτες ιδέες μου
σε χαρτί ή σε μορφή ηλεκτρονικού σκίτσου στον υπολογιστή. Για τα ηλεκτρονικά σκίτσα χρησιμοποίησα
το πρόγραμμα Sketch Book.
Στην επόμενη φάση του σχεδιασμού οι πρώτες ιδέες έπαιρναν μία πιο καθαρή μορφή και εμπλουτιζόταν με
νέα στοιχεία. Από την αποτύπωση αυτών των ιδεών πολλές φορές προ έκυπταν και νέες ιδέες που
ενσωματωνόταν μαζί με τις υπόλοιπες σε ένα αρχείο του sketchbook. Αυτή η φάση αποτέλεσε το ideation
της κάθε ιδέας.
Στη διαδικασία σχεδιασμού η φάση της δημιουργίας explanatory sketches είναι αυτή κατά την οποία η λύση
του προβλήματος συγκεκριμενοποιείται και η ιδέα αποκτά την τελική της μορφή. Σε αυτή τη φάση έκτος
από την τελική εκδοχή του προϊόντος με όλες τις λεπτομέρειες του αποτυπώνονται και τα λειτουργικά
στοιχεία του.
Τελική φάση στον σχεδιασμό ενός προϊόντος ήταν η δημιουργία των μηχανολογικών σχεδίων του. Αυτή η
διαδικασία γνωστή ως persuasive sketches βοηθάει τον κατασκευαστή να έχει όλα τα στοιχεία για την
παραγωγή του τελικού προϊόντος.
Από τη διαδικασία σχεδιασμού των προηγούμενων μηνών απέκτησα σημαντική εμπειρία στην ανάπτυξη
νέων ιδεών και προϊόντων. Ταυτόχρονα ανέπτυξα τις ικανότητες μου στη σχεδίαση του λογισμικού
sketckbook. Μέσω των προβλημάτων που κλήθηκα να αντιμετωπίσω έδωσα λύσεις σε καθημερινά
προβλήματα της κοινωνίας, προσφέροντας λύσεις με διαχρονική αισθητική και νέες τεχνολογίες. Τέλος,
έμαθα τον γενικότερο τρόπο σκέψης που θα πρέπει να χρησιμοποιεί ένας σχεδιαστής μπροστά σε μία
καινούργια σχεδιαστική πρόκληση.