dc.description.abstract | Η ρομποτική αποτελεί ένα αντικείμενο που τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να αξιοποιείται ολοένα και πιο τακτικά στην εκπαίδευση, στα πλαίσια της εφαρμογής της εκπαίδευσης STEM, με στόχο να φέρει τους μαθητές πιο κοντά σε έννοιες όπως τα ρομπότ και ο προγραμματισμός. Το αντικείμενο όμως του μαθήματος φαίνεται να συνεισφέρει και σε παιδιά που έχουν διαγνωστεί με Διάσπαση Ελλειμματικής Προσοχής/Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ), βοηθώντας τα να βελτιώνουν τόσο πτυχές που αφορούν την κοινωνικότητά τους όσο και τις ακαδημαϊκές τους επιδόσεις.
Η παρούσα εργασία αποσκοπεί να εντοπίσει τις πτυχές στις οποίες μπορεί τελικά να συνδράμει το μάθημα της ρομποτικής σε μαθητές με ΔΕΠΥ. Για το λόγο αυτό διεξήχθη ποιοτική διερεύνηση σε δείγμα 17 μαθητών, συγκρίνοντας τις επιδόσεις τους σε μια σειρά ζητημάτων, αφού διακρίθηκαν σε τρεις κατηγορίες (“Παρορμητικότητας/Υπερκινητικότητας”, “Απροσεξίας” και Συνδυασμένο τύπο), βάσει χαρακτηριστικών. Για τη διεκπεραίωση της σύγκρισης αξιοποιήθηκε το εργαλείο WeDo2.0 Lego Education σε ένα χρονικό διάστημα 3 μηνών (Απρίλιος 2023 έως Ιούνιος 2023) και αποτυπώθηκαν για κάθε μαθητή οι αλλαγές που διαπίστωσε η ερευνήτρια, σε πτυχές που συνδέονται με κάθε τύπο διαταραχής.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι πράγματι μπορούν να υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στα παιδιά με ΔΕΠΥ, τόσο σε συμπεριφορικό επίπεδο όσο και στις ακαδημαϊκές τους επιδόσεις, ενώ οι μαθητές με Συνδυασμένο τύπο σημείωσαν τις περισσότερες μεταξύ των τριών κατηγοριών. Πιο συγκεκριμένα, σημειώθηκαν βελτιώσεις στην εφαρμογή κανόνων, στα επίπεδα υπομονής, μειώθηκε η κινητικότητα και η παρορμητικότητα κάποιων παιδιών, μειώθηκε η συχνότητα ομιλίας τους και διακοπής των συνομιλητών, βελτιώθηκε η συνεργασία με τον/την εκπαιδευτικό, οι περισπασμοί περιορίστηκαν σε πολλά από τα παιδιά, σημειώθηκε ενδιαφέρον για το αντικείμενο της ρομποτικής (το οποίο φάνηκε να κρατά προσηλωμένους κάποιους μαθητές, ιδίως τα αγόρια) και σε γενικές γραμμές βελτιώθηκαν ορισμένες πτυχές της κοινωνικότητας των μαθητών, με ορισμένους μάλιστα να σημειώνουν καλύτερες ακαδημαϊκές επιδόσεις.--------------------------------------------------- Robotics is a subject that in recent years has begun to be used more and more regularly in education, in the context of the application of STEM education, with the aim of bringing students closer to concepts such as robots and programming. However, the subject matter of the course seems to contribute to children diagnosed with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), helping them to improve both social aspects and their academic performance.
This work aims to identify the aspects in which the robotics course can ultimately help students with ADHD. For this reason, a qualitative investigation was conducted on a sample of 17 students, comparing their performance in a series of issues, after distinguishing them into three categories ("Impulsivity/Hyperactivity", "Inattention" and a combined type), based on characteristics. To carry out the comparison, the WeDo2.0 Lego Education tool was used over a period of 3 months (April 2023 to June 2023) and the changes found by the researcher in aspects related to each type of disorder were recorded for each student.
The results showed that there can indeed be significant changes in children with ADHD, both at the behavioral level and in their academic performance, while students with a combined type scored the most among the three categories. More specifically, there were improvements in the application of rules, in the levels of patience, the mobility and impulsivity of some children decreased, the frequency of their speaking and interrupting the interlocutors decreased, the cooperation with the teacher improved, the distractions were limited for many of the children, there was an interest in the subject of robotics (which seemed to keep some students engaged, especially boys) and overall some aspects of the students' sociability improved, with some even achieving better academic performance. | en_US |