dc.description.abstract | Τις τελευταίες δεκαετίες έχει παρατηρηθεί μια αναθέρμανση του επιστημονικού ενδιαφέροντος για το λαϊκό παραμύθι και έχει ενισχυθεί η μελέτη του από πολλές οπτικές, ενώ έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον ανθρωπολόγων, ψυχολόγων, παιδαγωγών, λαογράφων και άλλων επιστημόνων.
Η συναρπαστική περιπλάνηση στον μαγικό κόσμο του λαϊκού παραμυθιού, το οποίο δεν ανήκει στο παρελθόν, ακόμα κι αν προέρχεται από αυτό, αλλά και οι ενδιαφέρουσες θεωρίες και αναλύσεις σπουδαίων μελετητών, οδήγησαν στην εκπόνηση της παρούσας εργασίας, η οποία αποτελεί προϊόν προσωπικής ανάγκης και δημιουργίας και ενδελεχούς μελέτης, καθώς το λαϊκό παραμύθι κρατάει το κλειδί της αυτογνωσίας, μας χαρίζοντας μας πολύτιμα δώρα.
Καθώς η κοινωνία μας αλλάζει συνεχώς και αστραπιαία οι άνθρωποι μετέωροι προσπαθούν να αντιληφθούν και να ακολουθήσουν τις αλλαγές, να ανακαλύψουν τον εαυτό τους και τις επιθυμίες τους και να βρουν λύσεις στα προβλήματα τους. Οι πρωτόγονες κοινωνίες είχαν ανακαλύψει τη λύτρωση των ιστοριών, όταν γύρω από το αναμμένο τζάκι, με τη δύναμη της συντροφιάς, κατάφερναν να επιβιώσουν, όπως και οι ήρωες των παραμυθιών τους.
Το λαϊκό παραμύθι είναι ένα από τα είδη της προφορικής λαϊκής ποιητικής δημιουργίας που ξεκίνησε από τα πολύ παλιά χρόνια, έφτασε στις μέρες μας και θα συνεχίζει να μεταφέρεται από στόμα σε στόμα ανά τους αιώνες. Η δύναμη του λαϊκού παραμυθιού προκύπτει από την πραγματικότητα, παρόλο που μας μιλά για κόσμους φανταστικούς, αλλά, όπως αναφέρει και η Isabelle Zan «Η αυθεντική φαντασία δεν μας απομακρύνει από την πραγματικότητα αλλά μας την αποκαθιστά» (Κουβέλη- Ασημακοπούλου και Ραΐση- Βολανάκη, 2001:29). Το παραμύθι είναι μια αληθινή ιστορία που δεν έχει συμβεί ποτέ. Είναι ένα ταξίδι σε καθαρούς κόσμους, τους οποίους επισκεφθήκαμε μέσω της εκπόνησης της παρούσας εργασίας.
Στο Πρώτο Κεφάλαιο, με τίτλο «Λαϊκό Παραμύθι, γενική θεώρηση», πραγματοποιείται η ιστορική και θεωρητική προσέγγιση του λαϊκού παραμυθιού. Αναλύονται θέματα που αφορούν στη γέννηση, την εξέλιξη και τη μελέτη του λαϊκού παραμυθιού και αναπτύσσονται τα χαρακτηριστικά του, η δομή του, οι ειδολογικές του διαφορές με άλλα είδη προφορικού λόγου, αλλά και μορφολογικές προσεγγίσεις και θέματα ταξινόμησης.
Στο Δεύτερο Κεφάλαιο, με τίτλο «Το Λαϊκό παραμύθι σήμερα», τεκμηριώνεται η παρουσία του λαϊκού παραμυθιού στις μέρες μας και η συμβολική του αξία στη ζωή του ανθρώπου, στο σχολείο και στη θεραπεία, ενώ επιχειρείται μια ανάλυση των ενστάσεων γύρω από το σκοπό και τη λειτουργικότητα του αλλά και των διαφορών του από το λόγιο παραμύθι.
Το Τρίτο Κεφάλαιο, με τίτλο «Το Λαϊκό Παραμύθι και η τέχνη της αφήγησης», στρέφεται στα βασικά χαρακτηριστικά της αφήγησης άλλοτε και τώρα και στο προφίλ του αφηγητή, καθώς και στα στοιχεία αναβίωσης της παραμυθιακής αφήγησης στις διάφορες περιστάσεις.
Το Θεωρητικό μέρος της εργασίας ακολουθείται από το Δημιουργικό και η εργασία ολοκληρώνεται με το Τέταρτο Κεφάλαιο, με τίτλο «Λαϊκό Παραμύθι και νέες δημιουργίες», στο οποίο παρουσιάζονται δώδεκα πρωτότυπα λαϊκότροπα παραμύθια, προϊόν δημιουργίας της γράφουσας, και αναλύεται ο τρόπος επιλογής και η μεθοδολογία που εφαρμόστηκε. Επιπλέον, υπάρχει η δυνατότητα ακρόασης, μέσω ενός κώδικα QR, μιας προσωπικής αφήγησης ενός από τα δώδεκα παραμύθια που συμπεριλαμβάνονται στην παρούσα εργασία, ενώ αναπόσπαστο μέρος της έρευνας αποτελούν η βιβλιογραφία και οι πηγές, έντυπες και ηλεκτρονικές.
In recent decades, there has been a renewed scientific interest in folk tales, and their study has been enriched from many perspectives, attracting the attention of anthropologists, psychologists, educators, folklorists, and other scholars.
The fascinating journey into the magical world of folk tales, which do not belong solely to the past, even though they originate from it, along with the intriguing theories and analyses of prominent scholars, led to the creation of this paper. It is the product of personal necessity, creativity, and thorough study, as folk tales hold the key to our self-awareness, offering us valuable gifts.
As our society changes rapidly, people, feeling unsettled, strive to understand and keep up with the changes, to discover themselves and their desires, and to find solutions to their problems. Primitive societies discovered the redemptive power of stories when, gathered around a fire, they found comfort in companionship, much like the heroes of their tales who managed to survive.
The folk tale is one of the forms of oral folk poetic creation that began in ancient times, has reached us today, and will continue to be passed down orally through the ages. The power of the folk tale stems from reality, even though it speaks of imaginary worlds. As Isabelle Zan notes, "True imagination does not distance us from reality, but restores it to us" (Kouveli- Asimakopoulou & Raïsi- Volanaki, 2001:29). The folk tale is a true story that never actually happened. It is a journey to pure worlds, which we visited through the creation of this work.
In the First Chapter, titled "Folk Tale: A General Overview," a historical and theoretical approach to the folk tale is presented. Topics such as the birth, evolution, and study of the folk tale are analyzed, and its characteristics, structure, genre differences from other forms of oral expression, as well as morphological approaches and classification issues, are discussed.
In the Second Chapter, titled "The Folk Tale Today," the presence of the folk tale in modern times and its symbolic value in human life, in education, and in therapy are substantiated. An analysis of the objections concerning the purpose and functionality of folk tales, as well as their differences from literary tales, is also undertaken.
The Third Chapter, titled "The Folk Tale and the Art of Storytelling," focuses on the main characteristics of storytelling, past and present, and the profile of the storyteller, as well as elements of the revival of storytelling in various contexts.
The theoretical part of the work is followed by the creative part, and the paper concludes with the Fourth Chapter, titled "Folk Tale and New Creations." In this chapter, twelve original folk-like tales, created by the author, are presented, and the selection process and methodology applied are analyzed. Furthermore, a QR code is provided for the reader to listen to a personal narration of one of the twelve tales included in this work. The bibliography and sources, both printed and electronic, form an integral part of the research. | en_US |