dc.description.abstract | Η παρούσα εργασία με τίτλο: «Αναπαραστάσεις ιστορικότητας και
θρησκευτικότητας στο εγχειρίδιο Θρησκευτικών της Δ΄ δημοτικού», έχει ως
αντικείμενο τον εντοπισμό των αναπαραστάσεων ιστορικότητας και θρησκευτικότητας
στο εγχειρίδιο Θρησκευτικών της Δ΄ τάξης του Δημοτικού σχολείου, ώστε να
αναδειχθεί σε ποιο βαθμό και με ποιο τρόπο αποτυπώνονται στο συγκεκριμένο
εγχειρίδιο. Πιο συγκεκριμένα, σκοπός είναι να αναδειχθεί ο τρόπος με τον οποίο
εκλαμβάνονται και αναπαρίστανται ιστορικά γεγονότα και πρόσωπα, αλλά και ο
τρόπος με τον οποίο απεικονίζονται οι θρησκευτικές πεποιθήσεις και πρακτικές και
γενικότερα ο τρόπος με τον οποίο εκφράζουν την πίστη τους τα μέλη διαφορετικών
θρησκειών. Αυτό, επιχειρείται μέσα από σημειωτικά εργαλεία ανάλυσης, ώστε να
διαπιστωθεί η σχέση των εικόνων με τους τίτλους των ενοτήτων στις οποίες ανήκουν
και να αναδειχθεί ο τρόπος με τον οποίο επιλέγονται και παρουσιάζονται οι εικόνες
μέσα στο εγχειρίδιο. Ένα ακόμα ζητούμενο της παρούσας έρευνας, είναι να
πραγματοποιηθεί μια κριτική αξιολόγηση των εικόνων του εγχειριδίου, ώστε να
εξεταστεί το κατά πόσο μπορούν να επιτελέσουν τον λειτουργικό ρόλο για τον οποίο
έχουν επιλεγεί και το αν έχουν αξιοποιηθεί με τον κατάλληλο διδακτικό τρόπο, ώστε
να αποτελέσουν σημαντικό και ενεργό κομμάτι της διδασκαλίας. Παράλληλα,
εξετάζεται και το εάν το εγχειρίδιο παρέχει γνωσιοκεντρική και ουδέτερη θρησκευτική
παιδεία, ακολουθώντας μια πολυπολιτισμική προσέγγιση ή εάν κινείται προς μια
κατεύθυνση με στόχο την κατήχηση των μαθητών/τριών, στην επίσημα θεσμοθετημένη
θρησκεία στην Ελλάδα, το χριστιανισμό...............................................................................................................................................................................................................................This paper entitled: "Representations of Historicity and Religiosity in the 4th grade
Religious Education Textbook" aims to identify the representations of historicity and
religiosity, in order to show to what extent and in what way they are reflected in this
textbook. In particular, the aim is to highlight the way in which historical events and
persons are perceived and represented, but also the way in which religious beliefs and
practices are depicted and, more generally, the way in which members of different
religions express their faith. This is attempted through semiotic tools of analysis, in
order to establish the relationship of the images to the titles of the sections to which
they belong and to highlight the way in which the images are presented within the
textbook. A further aim of the present research, is to carry out a critical evaluation of
the images in the textbook, in order to examine whether they can perform the functional
role for which they have been selected and if they have been used in an appropriate
way, so that they become an important and active part of the teaching. At the same time,
it is also examined whether the textbook provides a knowledge-centred and neutral
religious education and follows a multicultural approach through the images that have
been selected or moves in a direction aiming at the indoctrination of students in the
officially institutionalized religion in Greece, Christianity | en_US |