Ακαδημαϊκή προσήλωση φοιτητικού πληθυσμού: Ο ρόλος της αντιλαμβανόμενης αίσθησης φροντίδας από το διδακτικό προσωπικό και της ψυχικής ευημερίας στο ακαδημαϊκό πλαίσιο
View/ Open
Date
2024-06Author
Γκόντζος, Ιάσων Παναγιώτης
Gkontzos, Iason Panagiotis
Metadata
Show full item recordAbstract
Το ενδιαφέρον της διεθνούς βιβλιογραφίας για την έννοια της ακαδημαϊκής
προσήλωσης των φοιτητών/ριών έχει εντατικοποιηθεί τα τελευταία χρόνια, λόγω των
διάφορων συγκυριών που έπληξαν την πανεπιστημιακή κοινότητα, όπως η πανδημία
COVID-19 και η επακόλουθη ευρεία αξιοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Επιπροσθέτως, δεν έχουν αποσαφηνιστεί μέχρι σήμερα πλήρως οι παράγοντες που
συμβάλλουν στην ακαδημαϊκή προσήλωση των φοιτητών/ριών. Η παρούσα έρευνα
εξέτασε την ακαδημαϊκή προσήλωση των φοιτητών/ριών, καθώς και τον προβλεπτικό
ρόλο της αντιλαμβανόμενης αίσθησης φροντίδας από το διδακτικό προσωπικό και της
ψυχικής τους ευημερίας στο ακαδημαϊκό πλαίσιο. Στην έρευνα συμμετείχαν συνολικά
312 φοιτητές/ήτριες προπτυχιακού και μεταπτυχιακού επιπέδου (71 άνδρες) από
πανεπιστήμια της ημεδαπής. Η συλλογή του δείγματος πραγματοποιήθηκε τόσο δια
ζώσης όσο και διαδικτυακά. Οι φοιτητές/ήτριες συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο
αυτο-αναφοράς που περιλάμβανε, εκτός των δημογραφικών ερωτήσεων, κλίμακες
σχετικά με τις υπό μελέτη μεταβλητές. Βάσει των αποτελεσμάτων, η ακαδημαϊκή
προσήλωση, τόσο μέσω του συνεχιζόμενου ενδιαφέροντος όσο και μέσω της επίμονης
προσπάθειας των φοιτητών/ριών, φάνηκε να κινείται σε επίπεδα λίγο πάνω από τον
μέσο όρο. Επιπροσθέτως, η ψυχική ευημερία των φοιτητών/ριών στο ακαδημαϊκό
πλαίσιο φάνηκε να προβλέπει θετικά την ακαδημαϊκή τους προσήλωση (συνεχιζόμενο
ενδιαφέρον, επίμονη προσπάθεια). Αντιθέτως, η αντιλαμβανόμενη αίσθηση φροντίδας
από το διδακτικό προσωπικό και το φύλο των φοιτητών/ριών δεν φάνηκε να συνδέονται
με την ακαδημαϊκή τους προσήλωση. Τα παραπάνω ευρήματα συμβάλλουν,
πρωτίστως, σε θεωρητικό επίπεδο εμπλουτίζοντας την περιορισμένη διεθνή και ιδίως
εγχώρια βιβλιογραφία σχετικά με το υπό μελέτη θέμα. Ακόμη, σε εφαρμοσμένο
επίπεδο τα ευρήματα υποδηλώνουν την αναγκαιότητα εντατικοποίησης δράσεων που
θα ενδυναμώνουν το αίσθημα ψυχικής ευημερίας των φοιτητών/ριών στην
πανεπιστημιακή κοινότητα και, συνεπώς, την προσήλωσή τους στις ακαδημαϊκές τους
υποχρεώσεις.__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________The interest of researchers for academic grit of university students has increased in
recent years, due to different circumstances that have affected academic life, such as
the pandemic of COVID-19 and the resulting extended use of online courses.
Furthermore, contributors to academic grit of university students have not been fully
clarified. The present study investigated the academic grit of university students, as
well as the predictive role of students’ perceived sense of instructors’ care and the well being in the academic context. Overall, 312 university students (71 men) of
undergraduate and postgraduate studies from Greek universities participated in the
study. The data was collected both in person and online. Students filled out a self-report
questionnaire, which except for the demographic questions included scales related to
the variables involved. The results showed that academic grit, both with regard to
consistency of interest as well as to perseverance of effort, was slightly above average.
Also, students’ wellbeing in the academic context predicted positively their academic
grit (consistency of interest, perseverance of effort). In contrast, students’ perceived
sense of instructors’ care as well as students’ gender were not related to their academic
grit. The above findings contribute primarily, at the theoretical level, enriching the
limited international and especially Greek literature on the issue under study. In an
applied level, the results imply the necessity to launch academic interventions aimed at
strengthening students’ academic wellbeing and, subsequently, their academic grit
regarding their educational obligations.