Μετα-διάθεση στα παιδιά : σχέσεις με τη συναισθηματική επίγνωση και τη ρύθμιση του συναισθήματος
Abstract
Στόχος της παρούσας μελέτης ήταν η προσαρμογή και ο ψυχομετρικός έλεγχος του
Trait Meta-mood Scale των Salovey et al. (1995), στον ελληνικό παιδικό πληθυσμό.
Για τον σκοπό αυτό, λοιπόν, κατασκευάστηκε η Κλίμακα Δομικής Μετα-διάθεσης
για παιδιά (ΚΔΜΔ-π), η οποία προσαρμόστηκε με βάση την κλίμακα των ενηλίκων
και είναι ένα ερωτηματολόγιο αυτοαναφοράς με πεντάβαθμη κλίμακα τύπου Likert.
Η μετα-διάθεση, αφορά την διαδικασία με την οποία ένα άτομο στοχάζεται,
παρακολουθεί, αξιολογεί και ρυθμίζει τα συναισθήματά του και συνδέεται άμεσα με
την συναισθηματική νοημοσύνη, η οποία περιλαμβάνει τις νοητικές ικανότητες για να
τα καταφέρει κάνεις. Γι’ αυτό και πρωταρχικός στόχος της έρευνας είναι η
διερεύνηση των σχέσεων της μετα-διάθεσης με τις διαστάσεις του συναισθήματος.
Ένας επιπλέον στόχος της έρευνας αυτής, ήταν η συσχέτιση της μετα-διάθεσης τόσο
με την επίγνωση του συναισθήματος, όσο και με την ρύθμιση του συναισθήματος στα
παιδιά. Στην έρευνα συμμετείχαν 304 ελληνόπουλα τυπικής ανάπτυξης, ηλικίας 8 έως
12 ετών (Μ.Ο ηλικίας = 9.98 έτη, Τ.Α = 1.18), εκ των οποίων τα 163 ήταν κορίτσια.
Για τη διερεύνηση της παραγοντικής δομής της ΚΔΜΔ-π, πραγματοποιήθηκε αρχικά
επιβεβαιωτική ανάλυση παραγόντων στο μοντέλο τριών παραγόντων των ενηλίκων, η
οποία όμως δεν φάνηκε να εμφανίζει ικανοποιητικές τιμές. Ακολούθησε η
διερευνητική ανάλυση παραγόντων με περιστροφή των αξόνων τύπου Varimax, η
οποία κατέδειξε ένα μοντέλο με τέσσερις παράγοντες. Ακολούθησε μία
επιβεβαιωτική ανάλυση στο μοντέλο αυτό, για να ελεγχθεί η αξιοπιστία των
ερωτήσεών του, όπου εμφανίστηκε ικανοποιητικός ο δείκτης αξιοπιστίας εσωτερικής
συνέπειας Cronbach α = .76. Για τη διερεύνηση των σχέσεων μεταξύ μετα-διάθεσης
και συναισθηματικής επίγνωσης, χορηγήθηκε η ελληνική εκδοχή του
Ερωτηματολογίου Συναισθηματικής Επίγνωσης για παιδιά, ενώ για τη συσχέτιση της
μετα-διάθεσης με τη ρύθμιση του συναισθήματος χορηγήθηκε το Ερωτηματολόγιο
Ρύθμισης Συναισθήματος για παιδιά. Τα αποτελέσματα από τους δείκτες συνάφειας r
του Pearson έδειξαν υψηλή προς μέτρια θετική συσχέτιση μεταξύ των βαθμολογιών
στους παράγοντες της ΚΔΜΔ-π με τις βαθμολογίες των παραγόντων στα δύο
ερωτηματολόγια. Μελλοντικές έρευνες θα ερευνήσουν περαιτέρω τα αποτελέσματα
της παρούσας έρευνας, προκειμένου να υπάρξει μια πιο ξεκάθαρη εικόνα της μετα διάθεσης στα παιδιά και της σύνδεσής της με την συναισθηματική επίγνωση και
ρύθμιση_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Mood Scale by Salovey, Mayer, Goldman, Turvey, and Palfai (1995) for the Greek
child population. For this purpose, Trait Meta-Mood Scale for Children (ΤMMS-c)
was developed, which was adapted based on the adult scale and is a self-report
questionnaire with a five-point Likert scale. Meta-mood refers to the process by
which an individual reflects upon, monitors, evaluates, and regulates their emotions
and is directly linked to emotional intelligence, which includes the cognitive abilities
needed to accomplish these tasks. Therefore, the primary aim of the research is to
investigate the relationships between meta-mood and the dimensions of emotion. An
additional goal of this research was to correlate meta-mood with both emotional
awareness and emotion regulation in children. The study involved 304 typically
developing Greek children aged 8 to 12 years (mean age = 9.98 years, SD = 1.18), of
which 163 were girls. To explore the factor structure of the ΤMMS-c, a confirmatory
factor analysis was initially conducted on the three-factor model for adults, which did
not show satisfactory values. This was followed by an exploratory factor analysis with
Varimax rotation, which revealed a four-factor model. A subsequent confirmatory
analysis on this model was conducted to check the reliability of its items, yielding a
satisfactory Cronbach's alpha internal consistency reliability coefficient of .76.To
investigate the relationships between meta-mood and emotional awareness, the Greek
version of the Emotional Awareness Questionnaire for children was administered, and
to correlate meta-mood with emotion regulation, the Emotion Regulation
Questionnaire for children was used. The results from Pearson's r correlation
coefficients indicated high to moderate positive correlations between the scores on the
factors of the ΤMMS-c and the scores on the factors of the two questionnaires.
Overall, the findings suggest that the ΤMMS-c is a reliable tool for measuring meta mood in children and that there is a positive correlation between meta-mood and both
emotional awareness and regulation. Future research will further investigate the
results of the current study to obtain a clearer picture of meta-mood in children and its
connection to emotional awareness and regulation.