Η Διαχείριση Γνώσης σε οργανισμούς και επιχειρήσεις
Abstract
Η Διαχείριση της Γνώσης (Δ.Γ.) είναι ένας αναδυόμενος επιστημονικός κλάδος με πολλές πτυχές που πρέπει ακόμη να ερευνηθούν και καινούριες ιδέες που πρέπει να δοκιμαστούν. Ωστόσο η συζήτηση γύρω από τη γνώση έχει πολλές βαθύτερες ιστορικές ρίζες. Πράγματι, η γνώση έχει απασχολήσει πολλούς φιλοσόφους κατά καιρούς, τόσο στη Δύση, όπου έχει τις απαρχές της στους αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους (εμπειρισμός – ορθολογισμός), όσο και στην Ανατολή, κυρίως με κάποια ιαπωνικά φιλοσοφικά κινήματα (βουδισμός – κομφουκιανισμός).
Τα τελευταία χρόνια, η γνώση αποτελεί και πάλι αντικείμενο συζητήσεων και προβληματισμών, σηματοδοτώντας στην ουσία την ανατολή μίας νέας εποχής, αυτής της Οικονομίας της Γνώσης. Αυτό γίνεται ευκολότερα αντιληπτό, αν παρατηρήσει κανείς την παγκόσμια τάση επιχειρήσεων και οργανισμών να βασίζονται όλο και περισσότερο στην παραγωγή, διακίνηση και χρήση της γνώσης. Φυσικό και αναμενόμενο αποτέλεσμα είναι η Δ.Γ. να αποτελεί ένα από τα κορυφαία ζητήματα τόσο για τις επιχειρήσεις, όσο και για τους οργανισμούς, αφού αναγνωρίζουν τον κρίσιμο ρόλο που θα διαδραματίσει η Δ.Γ. στη μελλοντική τους επιτυχία, με αποτέλεσμα να την τοποθετούν στην κορυφή της επιχειρησιακής ημερήσιας διάταξης.
Αυτό το αυξημένο παγκόσμιο ενδιαφέρον αποτέλεσε και την αφορμή για την απαρχή αυτής της εργασίας, που σκοπό έχει να αξιολογήσει την υπάρχουσα βιβλιογραφία, να παρουσιάσει συνοπτικά την τρέχουσα κατάσταση της προόδου που έχει γίνει στη Δ.Γ., καθώς και να μελετήσει τον αντίκτυπο αυτής της νέας επιστήμης με τη χρήση ενός ερωτηματολογίου. Αναλυτικότερα η δομή της εργασίας έχει την παρακάτω μορφή:
Στο πρώτο κεφάλαιο «Εισαγωγή» παρουσιάζονται κάποια εισαγωγικά στοιχεία, με απώτερο σκοπό να σκιαγραφηθεί η παρούσα κατάσταση στο επιχειρησιακό τοπίο γύρω στα θέματα γνώσης.
Στο δεύτερο κεφάλαιο «Ιστορική Αναδρομή» αναζητούνται οι ιστορικές ρίζες της συζήτησης γύρω από τη γνώση και επιχειρείται μία ομαλή εισαγωγή στους ενδεικτικούς παράγοντες, που έχουν τοποθετήσει τη γνώση στην κορυφαία θέση της επιχειρησιακής ημερήσιας διάταξης.
Στο τρίτο κεφάλαιο «Κατηγοριοποίηση της Γνώσης» παρουσιάζονται και αναλύονται, με βάση την παγκόσμια βιβλιογραφία, τα συστατικά στοιχεία της γνώσης.
Στο τέταρτο κεφάλαιο «Μοντέλα Διαχείρισης Γνώσης και Βασικές Λειτουργίες τους» εντοπίζονται και περιγράφονται τα σημαντικότερα θεωρητικά μοντέλα συστημάτων διαχείρισης γνώσης, καθώς και αναλύονται με παραδείγματα κάποιες από τις εφαρμογές τους.
Στο πέμπτο κεφάλαιο «Χαρτογράφηση Γνώσης» παρουσιάζεται μία από τις βασικότερες διαδικασίες Δ.Γ., στην ουσία η καρδιά κάθε συστήματος Δ.Γ.
Στο έκτο κεφάλαιο «Επιλογή Ερωτηματολογίου» αναφέρονται οι λόγοι που οδήγησαν στην επιλογή του συγκεκριμένου ερωτηματολογίου, το οποίο χρησιμοποιήθηκε για τη διεξαγωγή της έρευνας.
Στο έβδομο κεφάλαιο «Ανάλυση Αποτελεσμάτων – Συμπεράσματα» παρουσιάζονται τα αποτελέσματα που συλλέχθηκαν από αυτήν την έρευνα, καθώς και τα συμπεράσματα που εξήχθησαν.