Εκπομπές από επιβατικά αυτοκίνητα διαφόρων τύπων καυσίμου : Επίδραση στην ποιότητα αέρα της καμπίνας των επιβατών
Abstract
Η ποιότητα του αέρα, στους εξωτερικούς και στους εσωτερικούς χώρους, παίζει σημαντικό ρόλο στην καθημερινότητα του ανθρώπου αφού επηρεάζει σημαντικά την υγεία του. Οι διάφοροι ρύποι που υπάρχουν στην ατμόσφαιρα επηρεάζουν την ποιότητα του αέρα. Σε αυτήν την διπλωματική εργασία μελετήθηκαν οι πτητικές οργανικές ενώσεις (VOCs) και οι καρβονυλικές ενώσεις που παράγονται από τα αυτοκίνητα και το πως αυτές επηρεάζουν τον εξωτερικό αέρα αλλά και την καμπίνα των αυτοκινήτων. Πιο συγκεκριμένα, για το πειραματικό μέρος αυτής της διπλωματικής χρησιμοποιήθηκαν δύο αυτοκίνητα και μελετήθηκαν ως προς τρεις διαφορετικούς τρόπους λειτουργίας, λειτουργία με πετρέλαιο, βενζίνη και φυσικό αέριο. Επίσης, έγιναν οι κατάλληλες μετρήσεις ώστε να διαπιστωθούν οι συγκεντρώσεις που παράγονται μόνο από τα υλικά της καμπίνας του κάθε οχήματος.
Πιο συγκεκριμένα έγιναν μετρήσεις στην εξάτμιση των αυτοκινήτων (σε όλα τα καύσιμα) και στο εσωτερικό των αυτοκινήτων με ανοιχτά και κλειστά παράθυρα (Diesel, LPG) όσο αυτά λειτουργούν στο ρελαντί. Επίσης έγιναν μετρήσεις στο εσωτερικό των αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια πορείας στο κέντρο της Κοζάνης εν ώρα αιχμής, με ανοιχτά και κλειστά παράθυρα (Diesel, LPG) και στο εσωτερικό των αυτοκινήτων όσο αυτά δεν λειτουργούν. Τέλος, έγιναν μετρήσεις και στον εξωτερικό αέρα, σε δρόμο χαμηλής αλλά και υψηλής κίνησης που αφορούσαν την συγκέντρωση VOC και CO2.
Air quality, in the outdoor and indoor environments, plays an important role in the everyday life of humans, since it affects their health considerably. The various pollutants that are present in the atmosphere affect air quality. In this dissertation, VOCs and carbonylic compounds produced by cars and how they affect the outside air and their cabin have been studied. More specifically, for the experimental part of this diploma two cars were used and studied in three different modes of operation, operation with oil, gasoline and liquefied petroleum gas (LPG). Appropriate measurements were also made to determine the concentrations produced only by the in-cabin materials of each vehicle.
In particular, measurements were made on the exhaust of cars (on all fuels) and on the inside of the cars with open and closed windows (Diesel, LPG) as they operate at idling speed. In-car measurements were also made during a run in the center of Kozani at peak time, with open and closed windows (Diesel, LPG) and in the interior of the cars while the engine is switched off. Finally, measurements were made in the outdoor air, both in low and high traffic concerning VOC and CO¬2 concentrations.