dc.description.abstract | Στην παρούσα εργασία επιχειρείται μια ιστορική αναδρομή της διδασκαλίας των νοερών υπολογισμών και εκτιμήσεων στη μαθηματική εκπαίδευση των Μαθηματικών του Δημοτικού Σχολείου στην Ελλάδα. Σκοπός της έρευνας είναι η διερεύνηση του περιεχομένου και της διδασκαλίας των νοερών πράξεων και εκτιμήσεων από τα πρώτα χρόνια οργάνωσης του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος μέχρι και σήμερα. Για την επίτευξη του στόχου πραγματοποιήθηκε μια ποιοτική ιστορική έρευνα με αναδρομή σε πρωτογενείς πηγές δεδομένων. Η ανάλυση χωρίστηκε σε τρεις περιόδους και στηρίχθηκε στα Αναλυτικά Προγράμματα, τα σχολικά εγχειρίδια και τα βιβλία του δασκάλου κάθε εποχής. Συμπερασματικά, στην πρώτη περίοδο, αυτή των παραδοσιακών μαθηματικών, παρατηρήθηκε ότι υπήρχε έντονη χρήση των νοερών υπολογισμών με στόχο την πραγματοποίηση των πράξεων, ενώ δεν χρησιμοποιούνταν καθόλου οι εκτιμήσεις. Τη δεύτερη περίοδο, κατά την οποία τα παραδοσιακά μαθηματικά δίνουν τη θέση τους στα μοντέρνα μαθηματικά, οι νοεροί υπολογισμοί παραγκωνίσθηκαν αισθητά, ενώ στο τέλος αυτής της περιόδου έγιναν οι πρώτες αναφορές στις εκτιμήσεις, χωρίς όμως να διδάσκονται στην πραγματικότητα. Τέλος, την τρίτη περίοδο, οι νοεροί υπολογισμοί επανήλθαν στο προσκήνιο με στόχο την εξοικείωση με τις ιδιότητες των πράξεων, ενώ σήμερα στοχεύουν στην εύρεση αποτελεσμάτων με διαφορετικές στρατηγικές με σκοπό την ανάπτυξη της μαθηματικής σκέψης. Σήμερα η διδασκαλία της εκτίμησης προωθείται μέσα από τα Αναλυτικά Προγράμματα, ενώ υπάρχει έντονα στη διδακτέα ύλη από τις μικρές ακόμα τάξεις.In this research is attempted a historical review of the teaching of the mental calculations and estimations in the mathematical education of the Primary School in Greece. This research aims to investigate the content and the way of teaching mental calculations and estimations through the earliest years of organizing the greek educational system to the present days. To achieve the goal, a qualitative historical research was carried out with reference to primary data sources.The analysis was divided into three periods and was based on the curriculum, school textbooks and teacher books of each period. The results showed that, in the first period, that of traditional mathematics, there was intense use of mental calculations with the aim of carrying out the operations, while no estimations were used at all. In the second period, when traditional mathematics puts their place into modern mathematics, mental calculations were markedly offset, whereas at the end of this period the first references to estimations were made, but they were no taught in reality. Finally, in the third period, mental calculations came back to the fore in order to familiarize themselves with the properties of operations, and today they aim to find results with different strategies for the development of mathematical thinking. Today teaching of estimation is promoted through the curriculum, while it is heavily present in school textbooks from the small classes. | en_US |