dc.description.abstract | Στην παρούσα μελέτη γίνεται διερεύνηση των σχέσεων που συνδέουν τους συνομήλικους μεταξύ τους και της εκδήλωσης του σχολικού εκφοβισμού στις τρεις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού. Το βασικό ερώτημα ήταν το κατά πόσο οι φιλικές σχέσεις μεταξύ των συνομηλίκων επηρεάζουν την εμφάνιση σχολικού εκφοβισμού εντός και εκτός σχολικού περιβάλλοντος. Ειδικότερα διερευνήθηκαν οι κοινωνικές δομές στις ομάδες συνομηλίκων με τις οποίες συνδέονται οι μαθητές, η συχνότητα εμφάνισης των τριών βασικότερων μορφών εκφοβισμού καθώς και οι συνήθεις τόποι εκδήλωσης τους και η κοινωνική υποστήριξη που λαμβάνουν και ανταποδίδουν οι μαθητές από και προς τον περίγυρο τους.
Στην έρευνα συμμετείχαν εθελοντικά 655 μαθητές/τριες της Δ’, Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού από τέσσερις διαφορετικές περιοχές της Ελλάδας και για τη συλλογή δεδομένων συμπληρώθηκαν τρία ερωτηματολόγια από τον κάθε μαθητή τα οποία αφορούσαν τις φιλικές σχέσεις μεταξύ των μαθητών, την κοινωνική υποστήριξη και την εκδήλωση σχολικού εκφοβισμού αντίστοιχα.
Τα αποτελέσματα της έρευνας ανέδειξαν κατά κύριο λόγο την επίδραση των σχέσεων συνομηλίκων στην εμφάνιση του σχολικού εκφοβισμού. Συγκεκριμένα ο βαθμός της εγγύτητας που χαρακτηρίζει τις σχέσεις των συνομηλίκων επιδρά θετικά στην αποτροπή της εκδήλωσης φαινομένων σχολικού εκφοβισμού καθώς μειώνει τα ποσοστά της θυματοποίησης. Επίσης διαπιστώθηκε θετική συσχέτιση μεταξύ επιθετικής συμπεριφοράς και θυματοποίησης δηλαδή μεταξύ των μαθητών που είναι ταυτόχρονα και θύτες αλλά και θύματα σχολικού εκφοβισμού. Σχετικά με την εκδήλωση φαινομένων επιθετικότητας μεταξύ των παιδιών επιβεβαιώθηκε αυτό που είναι γνωστό και από άλλες έρευνες, δηλαδή ότι τα αγόρια είναι αυτά που ασκούν συχνότερα τόσο λεκτικό όσο και σωματικό εκφοβισμό στους συνομηλίκους τους Όσον αφορά τη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ της κοινωνικής στήριξης των συνομηλίκων στις μεταξύ τους σχέσεις και των εκδηλώσεων σχολικού εκφοβισμού, διαπιστώθηκε ότι οι μαθητές που αλληλεπιδρούν σε μεγαλύτερο βαθμό με το περιβάλλον τους και λαμβάνουν μεγαλύτερη υποστήριξη από αυτό καταφεύγουν σπανιότερα στην εκδήλωση φαινομένων σχολικού εκφοβισμού.This paper investigates the peer relationships in conjunction with the existence and frequency of bullying at the three upper classes of primary school. The main question is if the peers’ friendships affect the acts of bullying in and out of the school environment and how. Specifically, the social structures which relate the pupils inside the peer groups were researched. Moreover, the frequency of the presence of the three basic aspects of bullying, as well as the usual places where they occur and the social support that the pupils receive and reciprocate from and towards their environment were studied.
655 pupils of the fourth, fifth and sixth grade of the primary school from four different regions of Greece participated voluntarily at this research. In order to collect the data three questionnaires were completed by each pupil, which concerned the relationships among the pupils, the social support and the presence of bullying respectively.
The results of the research showed principally the effect of the peer relationships at the acts of bullying. Especially the close relationships between children have a positive impact at the prevention of bullying, while they diminish the rates of victimization. It was also established that there is positive correlation between aggressive behavior and victimization, which means a positive correlation between pupils that are abusers and victims of bullying at the same time. Furthermore, regarding the expression of aggressive behavior among children it was confirmed that the boys are the ones who bully their peers more frequently in a verbal or physical way, a fact that is accepted from former researches. The study of the relation between social support and bullying showed that the pupils who interact more with their social environment and receive more support are the ones who bully less their peers and exclude more rarely their classmates from their group of friends. | en_US |