dc.description.abstract | Τα σχολικά εγχειρίδια, παράλληλα με τη λειτουργία τους ως μέσων μετάδοσης γνώσης, συνιστούν ταυτόχρονα φορέα ιδεολογικών μηνυμάτων, τα οποία λειτουργούν με τρόπο καταλυτικό στη διαμόρφωση των στάσεων και των συμπεριφορών των μαθητών. Ο σημαντικός ρόλος που διαδραματίζουν αντικατοπτρίζεται από την ένταση και την έκταση της έρευνας πάνω σε αυτά, που παρατηρείται διεθνώς τα τελευταία χρόνια. Ο βασικός σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να ερευνήσει τις αφηγήσεις για το υλικό παρελθόν και την αρχαιολογία που περιλαμβάνονται στα κείμενα των νέων σχολικών εγχειριδίων της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του ελληνικού σχολείου, ώστε να διαπιστωθεί ποια στοιχεία της αρχαιολογικής γνώσης και ποιες εκδοχές της μεταβιβάζονται στους μαθητές. Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε είναι ο συνδυασμός της ποσοτικής και της ποιοτικής ανάλυσης περιεχομένου, ώστε να επωφεληθούμε από τα πλεονεκτήματα και των δυο προσεγγίσεων. Τα βασικά αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν, αρχικά, ότι η αρχαιολογία και ο υλικός πολιτισμός του παρελθόντος καταλαμβάνουν μια αξιόλογη θέση στα νέα σχολικά εγχειρίδια της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Επιπλέον, διαπιστώθηκε πως τα σχολικά εγχειρίδια είναι εμποτισμένα με το πνεύμα του εθνοκεντρισμού και της εξιδανίκευσης του παρελθόντος και ότι, συγκριτικά με το εκπαιδευτικό υλικό της προηγούμενης περιόδου, σε γενικές γραμμές, η συγγραφή των νέων σχολικών εγχειριδίων φαίνεται να ακολουθεί σταθερές φόρμες, παράγοντας όμοιες νοηματοδοτήσεις για την αρχαιολογία και τον υλικό πολιτισμό.
Abstract
Textbooks except for functioning as means of knowledge transfer they also consist a carrier of ideological messages, which play an important role in the formation of the students' attitudes and behavior. Their importance is reflected by the intensity and extent of research on them, which is widely observed in the recent years. The main purpose of this study is to explore the narratives about the material past and archaeology included in the texts of the new textbooks of primary education in greek schools in order to inspect the elements and versions of the archaeological knowledge transferred to students. The method used in the study is the combination of quantitative and qualitative content analysis so as to benefit from the advantages of both approaches. The main results showed at first that the archaeology and material culture of the past occupy a significant position in the new textbooks of primary education. Moreover, it was ascertained that the textbooks are impregnated with ethnocentrism and the idealization of the past and that, compared to the
educational material of the previous period, the writing of new textbooks seems to follow fixed forms, producing identical significations about archaeology and material culture. | el_GR |