dc.description.abstract | Στην εργασία που ακολουθεί γίνεται προσπάθεια διερεύνησης των απόψεων των εκπαιδευτικών για τοπικά περιβαλλοντικά προβλήματα που προκλήθηκαν από τις ανενεργές βιομηχανικές εγκαταστάσεις. Η περιοχή μελέτης είναι ο Δήμος Εορδαίας καθώς περιέχει εντός των χωροταξικών του ορίων βαριά βιομηχανία η οποία πλέον δεν βρίσκεται σε λειτουργία αφήνοντας εκτάσεις και δομήματα εκτεθειμένα στην φθορά. Η λειτουργία της βασιζόταν στη ενεργειακή αξιοποίηση του ορυκτού πόρου λιγνίτη. Στα πλαίσια της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία κλήθηκαν οι λειτουργοί της εκπαίδευσης της περιοχής να εντοπίσουν το πρόβλημα και τις επιπτώσεις που προκαλούνται από την τοπική ανενεργή βιομηχανική υποδομή, να προκρίνουν λύσεις και να διατυπώσουν τις απόψεις τους για την ένταξη στην θεματολογία των προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Οι απόψεις τους κρίνονται σημαντικές αφού οι ίδιοι μαζί με τους μαθητές βιώνουν τις επιπτώσεις και η σχολική κοινότητα ως ένα μέρος της τοπικής κοινωνίας δύναται να αναγνωρίσει το πρόβλημα και να αναζητήσει την λύση μέσα στα πλαίσια της βιώσιμης ανάπτυξης. Στην έρευνα συμμετείχαν 154 εκπαιδευτικοί των δυο βαθμίδων εκπαίδευσης και απάντησαν σε ερωτηματολόγιο που διερευνά πώς βλέπουν το μέλλον της περιοχής μέσα από την διαχείριση τριών συγκεκριμένων υποδομών της περιοχής και ποια εκπαιδευτική πράξη θα επιδίωκαν κατά την εμπλοκή τους με την εν λόγω θεματική. Η ανταπόκριση των εκπαιδευτικών φανέρωσε την πολυδιάστατη οπτική του προβλήματος και τα περιθώρια ανάπτυξης στην περιοχή εν μέσω της μεταλιγνιτικής περιόδου καθώς και την επιθυμία της πλειοψηφίας να ασχοληθούν με το τοπικό θέμα. Η έρευνα έδειξε πως υπάρχει ανάγκη για αλλαγή νοοτροπίας της τοπικής κοινωνίας με στόχο την βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής. Επιπρόσθετα συνδέουν το οικολογικό αποτύπωμα με τις επιπτώσεις που προκαλούνται από τις ανενεργές βιομηχανικές υποδομές. Οι προτάσεις των εκπαιδευτικών υποστηρίζουν την ανάδειξη της τοπικής ιστορίας, αλλά παρουσιάζουν δυσπιστία ως προς το μελλοντικό πολιτιστικό τοπίο στην περιοχή μέσω της διατήρησης της βιομηχανικής κληρονομιάς. Σύμφωνα με τους συμμετέχοντες το τοπικό περιβαλλοντικό πρόβλημα συνδέεται με πλήθος γνωστικών αντικειμένων τα οποία μέσω διερευνητικής και βιωματικής προσέγγισης οι ίδιοι θα αξιοποιούσαν στην εκπαιδευτική τους πράξη κάνοντας χρήση τις εκπαιδευτικές επισκέψεις, τις ΤΠΕ, το οικολογικό αποτύπωμα και το εκπαιδευτικό δράμα. Η ενημέρωσή τους βασίζεται κυρίως στο διαδίκτυο, στα ΜΜΕ και στις συζητήσεις με τους συναδέλφους αλλά η πλειοψηφία τους αγνοεί προτάσεις φορέων και σχολικά προγράμματα που αφορούν στην αξιοποίηση των ανενεργών εγκαταστάσεων. Η εργασία ολοκληρώνεται με προτάσεις που αίρουν τα εμπόδια της εκπαιδευτικής εμπλοκής και με την προσπάθεια διατύπωσης ερωτημάτων που στοχεύουν στην σύνδεση της σχολικής κοινότητας με την τοπική ανάπτυξη.The purpose of this master thesis is to investigate teacher's points of view about a local topic in the Municipality of Eordea. Municipality of Eordea, contains within its territory heavy industry which is no longer in use, thus leaving large areas and building structures exposed to decline and wear. Its operational existence was based on the consumption of lignite deposits. In the framework of educational programmes in relation to environmental and sustainable development, local teachers were asked to identify problems and implications caused by the local inactive industrial buildings. Their points of view are considered quite important, since they experience themselves together with their students the impacts of the above problem, so they are the most appropriate to find solution in terms of sustainable development. In this study, were participated 154 teachers from primary and secondary level of the Greek Educational System. They completed a questionnaire, which investigates how they appreciate future prospectives of the area by referring to three specific infrastructures of the region and which teaching method they would follow in relation to the above problem. Teachers' response revealed the multidimensional side of the problem and the development margins of the region, in this after lignite transition period, and moreover their desire to address this local problem. Additionally, they connect the impacts of inactive industrial units with ecological footprint. Also this research study has shown that there is a need of attitude change of the local community towards the sustainable development of the region. Teachers' suggestions highlighted the need to support the emergence of local history but also their mistrust in the idea to preserve industrial heritage as a future cultural tourism area. According to the participants, the local environmental problem is associated with a number of cognitive objects and could use in their teaching methods with various ways such as educational visits, ICT and educational drama. They are informed up-to-date, basically from internet, media and discussions with colleagues, but the majority of them are unaware both of proposals from political actors and school programs regarding inactive industrial units. This dissertation thesis is completed in the end with proposals, which aim to remove educational barriers and with research questions which attempt to link school community with local development. | en_US |