dc.description.abstract | Η έρευνα έχει σκοπό την μελέτη των νοερών μαθηματικών, δηλαδή τις μαθηματικές πρακτικές που παράγονται προφορικά χωρίς τη χρήση γραπτών αλγορίθμων των πράξεων και αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος των υπολογισμών στην καθημερινότητα του ανθρώπου. Δεν αποτελούν όμως μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας στο σχολείο και δεν συμπεριλαμβάνονται ως διδακτική πρακτική στα ΑΠΣ, σχεδόν σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ιδιαίτερα στο Λύκειο τα νοερά μαθηματικά ως διδακτική στρατηγική είναι ανύπαρκτα. Αντικείμενο της παρούσας εργασίας είναι η ανίχνευση της ικανότητας των μαθητών να επιλύσουν αλγεβρικές εξισώσεις νοερά, χωρίς την χρήση χαρτί-μολύβι.
Στο ερευνητικό μέρος συμμετείχαν 28 μαθητές της Β΄ Λυκείου του Γενικού Λυκείου Ν. Καλλικράτειας. Συμμετείχαν σε προφορική συνέντευξη αρχικά και σε γραπτό τεστ σε επόμενο χρονικό διάστημα, για την επίλυση δέκα εξισώσεων. Τα αποτελέσματα ανέδειξαν να εμφανίζεται μια ποικιλία στρατηγικών στο νοερό πλαίσιο επίλυσης, οι οποίες δεν είναι εμφανείς και στα γραπτά των μαθητών. Θεωρητικό υπόβαθρο της έρευνας είναι το έργο του Proulx(2013), για την ανάπτυξη των νοερών μαθηματικών πέρα από το επίπεδο των υπολογισμών και στην Άλγεβρα, με στόχο την διδακτική μετατόπιση της Άλγεβρας στο Λύκειο, ώστε να συμπεριλαμβάνεται στην διδασκαλία της μια νοερή είσοδος, η οποία θα έχει αντίκτυπο στην μαθηματική απόδοση των μαθητών.
The research aims at studying the mathematical concepts of mathematics, ie the mathematical practices that are produced orally without the use of written algorithms of operations and are the major part of the calculations in the everyday life of man. However, they are not part of the educational process at school and are not included as a teaching practice in the ASU, at almost all levels of education. Particularly in Lyceum, null mathematics as a teaching strategy is non-existent. The subject of this work is to detect the ability of students to solve algebraic equations mentally without the use of pencil paper.
28 students of the 2nd Lyceum of the General Lyceum of N. Kallikratia participated in the research section. They participated in an oral interview initially and in a written test in the next time to solve ten equations. The results have shown that a variety of strategies appear in the conceptual framework of resolution, which are not apparent in the pupils' writings as well. The theoretical background of the research is the work of Proulx (2013) for the development of mathematical mathematics beyond the level of computations and in Algebra, aiming at the educational shift of Algebra to Lyceum to include in her teaching a nodal entrance, the which will have an impact on pupils' mathematical performance. | en_US |