dc.description.abstract | Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνήσει τα αποτελέσματα που επέφερε στη μάθηση, στις στάσεις και αντιλήψεις των μαθητών / τριων της Α΄ Λυκείου η εισαγωγή της ιστορίας των μαθηματικών στη διδασκαλία της θεωρητικής γεωμετρίας και συγκεκριμένα στη διδασκαλία διαφορετικών αποδείξεων ενός θεωρήματος του σχολικού εγχειριδίου, που προτάθηκαν διαχρονικά από διάφορους μαθηματικούς. Η επιλογή του ερευνητικού θέματος υπαγορεύτηκε από το αίτημα για αναβάθμιση της διδασκαλίας της θεωρητικής γεωμετρίας και για την προσέλκυση του μαθησιακού ενδιαφέροντος των μαθητών / τριών για το μάθημα αυτό. Συγκεκριμένα, στην παρούσα μελέτη ύστερα από τη θεωρητική τεκμηρίωση του τρόπου και της αναγκαιότητας ενσωμάτωσης της ιστορίας στη σχολική διδασκαλία των μαθηματικών παρουσιάζονται αναλυτικά τα στάδια υλοποίησης του διδακτικού σχεδιασμού ως εξής: 1) παρουσίαση και κριτική επεξεργασία των ιστορικών πηγών από τους μαθητές /τριες, 2) συγκριτική αντιπαραβολή της απόδειξης του Ευκλείδη με τις αποδείξεις που προτάθηκαν για το ίδιο θεώρημα, από άλλους διακεκριμένους Γάλλους μαθηματικούς του Διαφωτισμού, 3) κριτική μελέτη και σχολιασμός του σημειωτικού συστήματος της μαθηματικής γλώσσας από τον Ευκλείδη έως σήμερα, 4) παρουσίαση πρωτότυπων, προσωπικών αποδείξεων του θεωρήματος από τους μαθητές. Όπως προέκυψε από τις προσωπικές αφηγήσεις των μαθητών/τριών, η εισαγωγή της ιστορίας των μαθηματικών στη διδασκαλία του μαθήματος της γεωμετρίας συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό στην ανάπτυξη της μαθηματικής ευχέρειας και στην αύξηση του μαθησιακού ενδιαφέροντός τους. Επίσης, ενθάρρυνε την κριτική αναθεώρηση των παραδοχών των μαθητών/τριών για τη διδακτική αξία του μαθήματος της γεωμετρίας.The purpose of the present study is to investigate the effects of the introduction of history of mathematics on the teaching of theoretical geometry, by studying the different proofs of a particular theorem, proposed over time by various mathematicians, from the students book on the attitudes and perceptions of 10th Grade students. The choice of research topic was dictated by the request for its upgrade the teaching of theoretical geometry and to attract students' learning interest in this particular lesson. More specifically, in the present study, after the theoretical documentation on the way and the necessity of integrating history into mathematics school teaching, the stages of the implementation of didactic planning are presented in detail as follows: 1) presentation and exploration of historical sources by students, 2) comparative parable of Euclid’s proof with those of other distinguished French Enlightenment mathematicians, 3) critical study and analysis on the semantic system of mathematical language from the Euclid’s era to date, 4) presentation of original, personal proofs of the theorem by students. As emerged from the students' personal narratives, the introduction of the history of mathematics in the course of geometry contributed greatly to the development of mathematical ability and to the increasing interest of the students. A critical revision of student’s assumptions concerning the teaching value of the geometry lesson was also encouraged. | en_US |