Show simple item record

dc.contributor.authorΜητροπούλου, Μελίνα Διονυσία
dc.date.accessioned2020-11-01T18:21:08Z
dc.date.available2020-11-01T18:21:08Z
dc.date.issued2020-01-24
dc.identifier.urihttps://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/1848
dc.descriptionThe aim of this thesis is to propose and design a set of Creative Writing approaches to a collection of literary texts that could be used to the teachers to the last four years of Elementary School. Our approach combines two fields of study namely Literature and Creative Writing. A critical overview of institutional texts showed that the above two areas have not the weight that should have in Primary Education. Extensive investigation of institutional texts revealed that Literature does not stand as a separate subject and remains part of the Language subject teaching. Creative Writing mentioned as a requirement occasionally in the Curriculum, nowhere specify what Creative Writing is, nor indicates the education stages for it implemented. Creative Writing exercises proposed in Part B of this thesis , aim to enrich the approach of literary texts collection and course work, and also to provide additional material for the teachers in combination with other teaching coursework. However, the disengagement of Literature from the Language course, specific training in Creative Writing for teachers and relevant bibliography, still remains an issue for further reflection.en_US
dc.description.abstractΣτόχος της παρούσας εργασίας αποτελεί ο σχεδιασμός διδακτικών προσεγγίσεων δημιουργικής γραφής σε λογοτεχνικά κείμενα των Ανθολογίων των τεσσάρων τελευταίων τάξεων του Δημοτικού. Με αυτόν τον τρόπο, θελήσαμε να συνδυάσουμε δύο τομείς ιδιαίτερα σημαντικούς για την εκπαίδευση, τη λογοτεχνία και τη δημιουργική γραφή, που ωστόσο δεν έχουν τη βαρύτητα που θα άρμοζε να έχουν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, όπως έδειξε και η κριτική επισκόπηση των θεσμικών κειμένων. Μέσα από τη μελέτη των θεσμικών κειμένων διαπιστώσαμε ότι η λογοτεχνία δεν υφίσταται ως αυτόνομο μάθημα, αλλά παραμένει δέσμια της γλωσσικής διδασκαλίας. Παράλληλα, η δημιουργική γραφή παρόλο που σε κάποια σημεία αναφέρεται ως ζητούμενο του ΑΠΣ και των Οδηγιών σε κανένα σημείο δεν διευκρινίζεται τι είναι ούτε μέσα από ποια στάδια μπορεί να υλοποιηθεί. Λαμβανοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, οι ασκήσεις δημιουργικής γραφής που προτείνονται στο Β Μέρος έρχονται να εμπλουτίσουν την προσέγγιση των λογοτεχνικών κειμένων των Ανθολογίων και να λειτουργήσουν –από κοινού με άλλες εργασίες που ασχολούνται με την προσέγγιση διδακτικών προτάσεων- ως ένα βοήθημα για τον εκπαιδευτικό. Ωστόσο, η απαγκίστρωση της λογοτεχνίας από το μάθημα της γλώσσας, η θεσμοθετημένη επιμορφωση και η βιβλιογραφική υποστήριξη των εκπαιδευτικών σε θέματα δημιουργικής γραφής παραμένουν τα μεγάλα ζητούμενα.en_US
dc.language.isogren_US
dc.publisherΠΜΣ "ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ"en_US
dc.subjectΔημιουργική γραφήen_US
dc.subjectθεσμικά κείμενα (ΔΕΠΠΣ, ΑΠΣ, Οδηγίες δασκάλου)en_US
dc.subjectΑνθολόγια Λογοτεχνικών Κειμένων» του Δημοτικούen_US
dc.subjectΑσκήσεις δημιουργικής γραφήςen_US
dc.subjectcreative writingen_US
dc.subjectAnthologies of Literary Textsen_US
dc.subjectPrimary Educationen_US
dc.subjectinstitutional texts (National Curricula)en_US
dc.subjectCreative Writing exercisesen_US
dc.titleΗ θέση της λογοτεχνίας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Προσεγγίσεις δημιουργικής γραφής μέσα από τα Ανθολόγια Λογοτεχνικών Κειμένων (Γ-Δ/Ε-Στ)en_US
dc.title.alternativeThe place of literature in primary education. Approaches to creative writing through the Anthology of Literary Texts for the last four classes in Primary School.en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record