Η θέση της λογοτεχνίας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Προσεγγίσεις δημιουργικής γραφής μέσα από τα Ανθολόγια Λογοτεχνικών Κειμένων (Γ-Δ/Ε-Στ)
Abstract
Στόχος της παρούσας εργασίας αποτελεί ο σχεδιασμός διδακτικών προσεγγίσεων δημιουργικής γραφής σε λογοτεχνικά κείμενα των Ανθολογίων των τεσσάρων τελευταίων τάξεων του Δημοτικού. Με αυτόν τον τρόπο, θελήσαμε να συνδυάσουμε δύο τομείς ιδιαίτερα σημαντικούς για την εκπαίδευση, τη λογοτεχνία και τη δημιουργική γραφή, που ωστόσο δεν έχουν τη βαρύτητα που θα άρμοζε να έχουν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, όπως έδειξε και η κριτική επισκόπηση των θεσμικών κειμένων. Μέσα από τη μελέτη των θεσμικών κειμένων διαπιστώσαμε ότι η λογοτεχνία δεν υφίσταται ως αυτόνομο μάθημα, αλλά παραμένει δέσμια της γλωσσικής διδασκαλίας. Παράλληλα, η δημιουργική γραφή παρόλο που σε κάποια σημεία αναφέρεται ως ζητούμενο του ΑΠΣ και των Οδηγιών σε κανένα σημείο δεν διευκρινίζεται τι είναι ούτε μέσα από ποια στάδια μπορεί να υλοποιηθεί. Λαμβανοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, οι ασκήσεις δημιουργικής γραφής που προτείνονται στο Β Μέρος έρχονται να εμπλουτίσουν την προσέγγιση των λογοτεχνικών κειμένων των Ανθολογίων και να λειτουργήσουν –από κοινού με άλλες εργασίες που ασχολούνται με την προσέγγιση διδακτικών προτάσεων- ως ένα βοήθημα για τον εκπαιδευτικό. Ωστόσο, η απαγκίστρωση της λογοτεχνίας από το μάθημα της γλώσσας, η θεσμοθετημένη επιμορφωση και η βιβλιογραφική υποστήριξη των εκπαιδευτικών σε θέματα δημιουργικής γραφής παραμένουν τα μεγάλα ζητούμενα.