dc.description.abstract | Τις τελευταίες δεκαετίες υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για τη σχέση των βιορυθμών με
τη σχολική φοίτηση. Είναι γεγονός ότι η σχολική φοίτηση άρα και ο σχολικός
χρόνος καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την καθημερινότητα των μαθητών, τις βιολογικές
τους λειτουργίες και τις μαθησιακές τους διαδικασίες.
Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο να διερευνήσει τις σχέσεις μεταξύ των βιορυθμών
των μαθητών και της σχολικής τους φοίτησης. Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα εστιάζει
στις αντιλήψεις που έχουν οι μαθητές για το χρόνο τους καθώς και πως συνδέεται ο
χρόνος με τη σχολική φοίτηση. Διερευνά τις αντιλήψεις των μαθητών για τις
διάφορες δραστηριότητες που μπορούν να αναπτύξουν εντός του σχολικού χρόνου
αυτών, καθώς και τα συναισθήματα που βιώνουν κατά τη συμμετοχή τους στο
σχολικό πρόγραμμα.
Το δείγμα της έρευνας αποτελείται από μαθητές που φοιτούν σε σχολεία της
Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Κοζάνης. Συγκεκριμένα στην έρευνα
συμμετείχαν μαθητές της Α’ , Β’, Γ’ Γυμνασίου και Α’ Λυκείου (252 μαθητές
συνολικά).
Για την συλλογή των δεδομένων επιλέχθηκε ως εργαλείο ένα γραπτό δομημένο
ερωτηματολόγιο, που περιλάμβανε ερωτήσεις κλειστού τύπου και το οποίο
συμπληρώθηκε ατομικά από τους μαθητές. Το ερωτηματολόγιο περιελάμβανε 22
ερωτήσεις.
Η στατιστική επεξεργασία των δεδομένων που συνελέγησαν έγινε με το στατιστικό
πρόγραμμα SPSS και οδήγησε στη διαπίστωση ότι οι μαθητές προτιμούν να
διαχειρίζονται μόνοι τους ένα μέρος του σχολικού τους χρόνου και ότι ο μη σχολικός
χρόνος τους βοηθάει να αποκτήσουν νέες γνώσεις με ευχαρίστηση. Θεωρούν ότι τα
μαθήματα θα πρέπει να εναλλάσσονται με πρακτικές δραστηριότητες και δεν
προτιμούν η σχολική ώρα να διαρκεί 90 λεπτά. Επίσης δεν πιστεύουν ότι οι
επιδόσεις τους στα μαθηματικά και στη γλώσσα είναι καλύτερες τις πρώτες ώρες.
Οι θεματικοί άξονες του ερωτηματολογίου ήταν οι εξής: α) ο χρόνος στην
καθημερινότητα των μαθητών, β) οι επιθυμίες των μαθητών σε σχέση με το σχολικό
χρόνο, γ) ο χρόνος στο σχολείο και η καθημερινότητα των μαθητών, δ) ο χρόνος στο
σχολείο και οι δραστηριότητες εντός σχολείου.
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνήσει τις αντιλήψεις των
μαθητών/τριών για τον τρόπο με τον οποίο οι μαθητές βιώνουν τον χρόνο τους
σχολικό και μη. Επίσης, παρουσιάζονται στοιχεία για την σύνδεση του χρόνου εντός
και εκτός σχολείου με τους βιορυθμούς και γενικότερα τις βιολογικές λειτουργίες
των παιδιών καθώς επίσης και με τη μάθηση.
Τα αποτελέσματα που προέκυψαν από την έρευνα, οδηγούν στη διαπίστωση ότι οι
μαθητές προτιμούν τις δραστηριότητες που κάνουν εκτός σχολείου γιατί είναι πιο
ευχάριστες γι αυτούς, αφού αυτοί τις έχουν επιλέξει. Οι δραστηριότητες που κάνουν
οι μαθητές εκτός σχολείου προέρχονται από προσωπικές επιλογές των μαθητών, ενώ
από τις δραστηριότητες που έχουν οι μαθητές εκτός σχολείου έχουν και καλύτερες
επιδόσεις στις δραστηριότητες του σχολείου. Ανάμεσα στις σχολικές επιδόσεις και
στο μάθημα των μαθηματικών και της γλώσσας, υπάρχει μια θετική συσχέτιση, αφού
οι μαθητές θεωρούν ότι τις πρώτες πρωινές ώρες μπορούν να έχουν καλύτερες
επιδόσεις στα μαθηματικά και τη γλώσσα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της
έρευνάς μας οι μαθητές που πηγαίνουν νωρίς για ύπνο (πριν τις 11) δήλωσαν ότι
μπορούν να ανταποκριθούν πιο ικανοποιητικά στις σχολικές απαιτήσεις σε σχέση με
τους μαθητές που πηγαίνουν για ύπνο μετά τις 11:00.
In recent decades, there has been a strong interest in the relation between the
biorhythms and school attendance. It is a fact that school attendance, and therefore
school time, can largely determine students’ daily life, their biological functions, and
their learning processes.
The aim of this work is to investigate the relationship between students'
biorhythms and their school performance. More specifically, the research focuses on
students' perceptions of their time, school and non-school, as well as, how time is
associated with school attendance. More particularly, emphasis is placed on students'
time in extracurricular activities and how this time relates to their performance in
school life. It explores students’ perceptions of various activities they can develop
during their school time, as well as the emotions they experience while participating
in the school program.
The research sample consists of students attending schools of the Secondary
Education of the Prefecture of Kozani. Specifically, students from A ', B', C
'Gymnasium and A' Lyceum participated in the research (252 students in total).
A written structure questionnaire was selected as a tool for data collection,
which included closed-ended questions and it was completed individually by the
students. The questionnaire included 22 questions.
The statistical processing of the collected data was done with the SPSS
statistical program and led to the finding that students prefer to manage a part of their
school time on their own and that non-school time helps them acquire new knowledge
with pleasure. They believe that the lessons should be alternated with practical
activities and they do not prefer the school time to last 90 minutes. Additionally, they
do not think that their performance in mathematics and language is better in the first
hours.
The thematic axes of the questionnaire are the following: a) the time in the
daily life of the students, b) the wishes of the students in relation to the school time, c)
the time in the school and the daily life of the students, d) the time in the school and
activities within the school. The results of the research, lead to the finding that
students prefer the activities they do outside of school because they are more
enjoyable for them, since they have chosen them. The activities that students do
outside of school come from the personal choices of students, while the activities that
students have outside of school have better performance in school activities. There is
a positive correlation between school performance and math and language lessons, as
students believe that in the early morning hours they can perform better in math and
language. Finally, the time that students go to bed is evaluated as it appears from the
results of the research, it varies depending on the level of education of the mother. | en_US |