Show simple item record

dc.contributor.advisorΚασβίκης, Κωνσταντίνος
dc.contributor.authorΑυλογιάρης, Χρήστος
dc.date.accessioned2020-12-01T10:05:44Z
dc.date.available2020-12-01T10:05:44Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/1942
dc.descriptionΜεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Επιστήμες της Αγωγής: Δημόσιες Χρήσεις της Ιστορίας και της Τοπικής Ιστορίαςen_US
dc.description.abstractΤο μάθημα της Ιστορίας στο σχολείο, διαχρονικά, αποτέλεσε το πεδίο παρεμβάσεων και απόπειρας ελέγχου της σχολικής γνώσης από τα σύγχρονα έθνη- κράτη στην προσπάθειά τους να διαμορφώσουν την εθνική ταυτότητα των νέων μελών της κοινωνίας και να επιτύχουν την ομοιογένεια στο εσωτερικό της. Σε αυτή την κατεύθυνση καθοριστικό ρόλο διαδραματίζουν τα σχολικά εγχειρίδια ιστορίας, στα οποία αποκρυσταλλώνονται συγκεκριμένες αναπαραστάσεις για τον εθνικό εαυτό και τον εθνικό άλλο. Στην παρούσα εργασία μελετώνται οι αναπαραστάσεις του εθνικού εαυτού και του εθνικού άλλου μέσα από την περίπτωση της ελληνικής επανάστασης του 1821 όπως αυτή παρουσιάζεται στα σχολικά εγχειρίδια της ΣΤ΄ Δημοτικού της περιόδου 1975- 2019. Η εργασία αποτελείται από δύο μέρη, το θεωρητικό και το ερευνητικό. Το θεωρητικό μέρος αναφέρεται αφενός στην ιστορία ως σχολικό μάθημα και στους σκοπούς που καλείται να εξυπηρετήσει και αφετέρου στα σχολικά εγχειρίδια ιστορίας, στον ρόλο και στις λειτουργίες τους ως αναπόσπαστα στοιχεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Στο ερευνητικό μέρος της εργασίας παρουσιάζονται ο σκοπός και τα ερωτήματα της έρευνας, οι μεθοδολογικές επιλογές, η ανάλυση του υλικού καθώς επίσης και οι διαπιστώσεις και τα θέματα για συζήτηση που προκύπτουν από την έρευνα. Η μέθοδος που επιλέχθηκε για την ανάλυση των εγχειριδίων είναι η ποιοτική ανάλυση περιεχομένου. Σύμφωνα με τις διαπιστώσεις της έρευνας, τα σχολικά εγχειρίδια της περιόδου 1975- 2019 διακρίνονται για τα έντονα εθνοκεντρικά στοιχεία τους και τις αρνητικές αναπαραστάσεις που αναπαράγουν για τον εθνικό άλλο παρά τις λιγοστές εκσυγχρονιστικές προσπάθειες που παρατηρούνται στα τέλη του 20ου και στις αρχές του 21ου αιώνα. The course of History in schools, over time, has been the field of interventions and attempts to control school knowledge by the modern nation-states in their effort to shape the national identity of the young members of society and achieve homogeneity within it. In this regard, school textbooks play a decisive role, in which specific representations of the national self and the national other are crystallized. The present study examines the representations of the national self and the national other through the case of the Greek revolution of 1821 as presented in the textbooks of the 6th grade of Primary School during the period 1975-2019. The study consists of two parts, the theoretical and the research. The theoretical part refers, firstly, to the history as a school subject and to the aims that it is called to serve and, secondly, to the history textbooks, to their role and functions as integral elements of the educational process. The research part of the study presents the purpose and questions of the research, the methodological choices, the analysis of the material as well as the findings and the topics for discussion that emerge from the research. The method chosen for the textbooks’ analysis is the qualitative content analysis. According to the findings of the research, the textbooks of the period 1975-2019 are distinguished for their strong ethnocentric elements and the negative representations they reproduce for the national other despite the few modernization efforts observed in the late 20th and early 21st century.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςen_US
dc.subjectεθνικός εαυτόςen_US
dc.subjectεθνικός άλλοςen_US
dc.subjectσχολικά εγχειρίδιαen_US
dc.subjectιστορίαen_US
dc.subjectΕλληνική Επανάσταση 1821en_US
dc.subjectεθνοκεντρισμόςen_US
dc.subjectnational selfen_US
dc.subjectnational otheren_US
dc.subjectschool textbooksen_US
dc.subjecthistoryen_US
dc.subjectGreek Revolution 1821en_US
dc.subjectethnocentrismen_US
dc.titleΟι αναπαραστάσεις του εθνικού εαυτού και του εθνικού άλλου στα σχολικά εγχειρίδια ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού της περιόδου 1975- 2019 μέσα από την περίπτωση της Επανάστασης του 1821en_US
dc.title.alternativeRepresentations of the national self and the national other in the history textbooks of the 6th grade of elementary school during the period 1975-2019 through the case of the Revolution of 1821en_US
dc.typeMSc thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record