Show simple item record

dc.contributor.advisorΚασβίκης, Κωνσταντίνος
dc.contributor.authorΜάλλιου, Πολυξένη
dc.date.accessioned2021-02-17T10:23:18Z
dc.date.available2021-02-17T10:23:18Z
dc.date.issued2021-01
dc.identifier.urihttps://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/1959
dc.descriptionΜεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Επιστήμες της Αγωγής: Θεωρητικές, Ερευνητικές & Διδακτικές Προσεγγίσεις στην Ιστορία & την Τοπική Ιστορίαen_US
dc.description.abstractΒάση των σύγχρονων εκπαιδευτικών προγραμμάτων αποτελεί η κατανόηση των ιστορικών εννοιών από τη προσχολική ηλικία, προκειμένου οι μαθητές να έρχονται σε επαφή με το παρελθόν του τόπου τους. Στην παρούσα έρευνα, λοιπόν, οργανώθηκε, σχεδιάστηκε, υλοποιήθηκε και αξιολογήθηκε, ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα, μέσω του οποίου μαθητές προσχολικής αγωγής, ηλικίας 4 έως 6 ετών, επιχείρησαν να γνωρίζουν την ιστορία του τόπου τους, μέσω της διερεύνησης των ιστορικών αρχιτεκτονικών μνημείων. Πιο συγκεκριμένα, κέντρο του εκπαιδευτικού προγράμματος αποτέλεσε ο ποταμός Σακουλέβας, ο οποίος διέρχεται από το κέντρο της Φλώρινας και γύρω του, κατά το παρελθόν, δημιουργήθηκε μια γειτονιά με αρχοντικά σπίτια. Πολλά από αυτά τα σπίτια διατηρήθηκαν μέχρι σήμερα και αποτελούν μέρος της λαϊκής παράδοσης της Φλώρινας. Αυτή την λαϊκή παράδοση κλήθηκαν να μελετήσουν οι μικροί μαθητές, προσαρμόζοντας βέβαια, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα στις απαιτήσεις τους και στις δυνατότητες τους. Η παρούσα εργασία διαρθρώθηκε σε επτά κεφάλαια, εκ των οποίων τα τρία πρώτα αποτελούν τη βιβλιογραφική τεκμηρίωση, ενώ στα πέντε τελευταία περιγράφεται η μεθοδολογία του ερευνητικού προγράμματος, καθώς και οι διαδικασίες που ακολουθήθηκαν. Πιο συγκεκριμένα, στο πρώτο κεφάλαιο αποσαφηνίζονται οι έννοιες της ιστορικής σκέψης και της ιστορικής κατανόησης, διευκρινίζονται οι τρόποι διδασκαλίας της ιστορίας στην προσχολική ηλικία, καθώς επίσης επισημαίνεται η σημασία της τοπικής ιστορίας. Στο δεύτερο κεφάλαιο περιγράφεται η διδασκαλία του μαθήματος της ιστορίας μέσω της μελέτης των Προγραμμάτων Σπουδών, καθώς και μέσω αναφοράς σε εφαρμοσμένα προγράμματα διδασκαλίας της τοπικής ιστορίας. Στο τρίτο κεφάλαιο γίνεται αναφορά στα ιστορικά στοιχεία που αφορούν την περιοχή της Φλώρινας, καθώς στην ιστορική σημασία του ποταμού Σακουλέβα. Στο τέταρτο κεφάλαιο περιγράφεται το ερευνητικό μέρος της εργασίας και συγκεκριμένα γίνεται αναφορά στη μεθοδολογία της έρευνας, στους στόχους, στον τρόπο διάρθρωσης της, καθώς και στα εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν. Στο πέμπτο κεφάλαιο ακολουθεί ο αναλυτικός σχεδιασμός του εκπαιδευτικού προγράμματος, ενώ παράλληλα περιγράφεται η υλοποίηση του. Στο έκτο κεφάλαιο γίνεται παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας και προκύπτουν συμπεράσματα, τα οποία σχολιάζονται στο έβδομο κεφάλαιο, σχετικά με την επιτυχή εκπλήρωση των εκπαιδευτικών στόχων του προγράμματος. Τέλος, στο έβδομο κεφάλαιο γίνεται αναφορά και στις προτάσεις για περεταίρω διερεύνηση του ζητήματος της διδασκαλίας της τοπικής ιστορίας. The basis of modern educational programs is the understanding of historical concepts from preschool age, in order for students to come into contact with the past of their place. In the present research, therefore, an educational program was organized, designed, implemented and evaluated, through which preschool students, aged 4 to 6 years, tried to know the history of their place, through the exploration of historical architectural monuments. More specifically, the center of the educational program was the river Sakulevas, which passes through the center of Florina and around it, in the past, a neighborhood was created with mansions. Many of these houses have been preserved to this day and are part of the folk tradition of Florina. The young students were invited to study this popular tradition, adapting, of course, the educational program to their requirements and capabilities. The present work is structured in seven chapters, the first three of which are the bibliographic documentation, while the last five describe the methodology of the research program, as well as the procedures followed. More specifically, the first chapter clarifies the concepts of historical thought and historical understanding, clarifies the ways of teaching history in preschool, as well as points out the importance of local history. The second chapter describes the teaching of the history lesson through the study of the Curricula, as well as through reference to applied curricula of local history. The third chapter refers to the historical data concerning the area of Florina, as well as to the historical significance of the river Sakuleva. The fourth chapter describes the research part of the work and specifically refers to the research methodology, the objectives, the way it is structured, as well as the tools used. The fifth chapter follows the detailed planning of the educational program, while at the same time its implementation is described. In the sixth chapter the results of the research are presented and conclusions are drawn, which are commented in the seventh chapter, regarding the successful fulfillment of the educational objectives of the program. Finally, in the seventh chapter there is a reference to the proposals for further investigation of the issue of teaching local history.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςen_US
dc.subjectΚΔΑΠen_US
dc.subjectποτάμιen_US
dc.subjectιστορική έρευναen_US
dc.subjectπροσχολική ηλικίαen_US
dc.subjectCECen_US
dc.subjectriveren_US
dc.subjecthistorical researchen_US
dc.subjectpreschool ageen_US
dc.titleΤο ποτάμι παλιά και σήμερα: έρευνα για την ιστορική κατανόηση των παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίαςen_US
dc.title.alternativeThe river yesterday and today: research on the historical understanding preschool and first age cheldrenen_US
dc.typeMSc thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record