dc.description.abstract | Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνηθεί αν οι μαθητές/τριες της Γ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου γνωρίζουν τη δομή του δεκαδικού συστήματος αρίθμησης και να διαπιστωθεί αν ο κινέζικος άβακας, ο οποίος ως τεχνούργημα βρίσκεται στον πυρήνα της θεωρίας της εργαλειακής γένεσης και της σημειωτικής διαμεσολάβησης, μπορεί να συμβάλει στη κατανόηση της δομής του αριθμητικού συστήματος με βάση το 10. Συμμετέχοντες ήταν 7 μαθητές/τριες, που αποτελούσαν το τμήμα της Γ΄ τάξης ενός Δημοτικού Σχολείου. Κατά τη διδακτική παρέμβαση, οι μαθητές/τριες ασχολήθηκαν με δραστηριότητες που τους εισήγαγαν στην έννοια του αριθμητικού συστήματος, και με τον κινέζικο άβακα, τον οποίο κατασκεύασαν και χρησιμοποίησαν σε δραστηριότητες που αποκάλυπταν την έννοια της αξίας θέσης ψηφίου, η οποία αποτελεί βασικό συστατικό στοιχείο στην ανάπτυξη της αίσθησης του αριθμού. Η συλλογή των δεδομένων έγινε με ερωτηματολόγιο και ατομικές συνεντεύξεις πριν και μετά τη διδακτική παρέμβαση, με παρατηρήσεις από τις δραστηριότητες και με τη συμπλήρωση φύλλων εργασίας. Τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου πριν την παρέμβαση αποκάλυψαν μια επιφανειακή κατανόηση της έννοιας της αξίας θέσης ψηφίου στους ακέραιους αριθμούς και στις πράξεις με αυτούς. Κατά τη διάρκεια της παρέμβασης, επετεύχθη ο κινέζικος άβακας να μετατραπεί από τεχνούργημα σε εργαλείο και να διαμεσολαβήσει στα παιδιά την έννοια της αξίας θέσης ψηφίου. Έτσι, ενώ πριν την παρέμβαση παρατηρήθηκαν δυσκολίες κυρίως στις ανταλλαγές αριθμών μεταξύ των διάφορων τάξεων, στην εκτέλεση του αλγόριθμου της πρόσθεσης και της αφαίρεσης και στην περιγραφή της έννοιας του κρατουμένου και του δανεικού, μετά την παρέμβαση οι δυσκολίες αυτές περιορίστηκαν σημαντικά. Έτσι, η ιστορία των μαθηματικών, η οποία εισήλθε στη σχολική τάξη με τη μορφή ενός αρχαίου εργαλείου υπολογισμών, τον κινέζικο άβακα, απέδειξε ότι μπορεί να διαμεσολαβήσει στους/στις μαθητές/τριες την έννοια της αξίας θέσης ψηφίου, συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στην ανάπτυξη της αίσθησης του αριθμού.The purpose of this research is to examine if third grade students of primary school are familiar with the structure of the decimal number system and to ascertain whether the Chinese abacus, which, as an artifact is in the core of the theory of the instrumental genesis and the semiotic mediation, can contribute to the understanding of the structure of the number system in the base of 10. The participants were 7 students, consisting the third grade of a primary school. During the instructional intervention, the students dealt with activities that introduced them to the notion of the number system, and with the Chinese abacus, that they constructed and used in activities, which revealed the meaning of the place value, as it is the basic component in the development of the number sense. Data collection was made through a questionnaire before and after the intervention, personal interviews during the filling out of the questionnaires, and through classroom observations and worksheets. The findings of the questionnaire before the intervention indicate that students did not have a profound understanding of the notion of the place value in the integers and in operations with them. During the intervention, the Chinese abacus from an artifact, it was achieved to be turned into an instrument and to mediate mathematical content to the students. Whereas, before the intervention there were various difficulties, especially in the regrouping quantities, the execution of the algorithms of the addition and subtraction, and the explaining of the notion of the carried number and the borrowing, after the intervention, these difficulties were limited. The history of mathematics, which entered the classroom as an ancient calculating instrument, the Chinese abacus, proved that it can mediate the notion of the place value to the students, contributing in this way to the development of the number sense. | en_US |