dc.description.abstract | Η διαμεσολάβηση είναι μία διαδικασία παλαιά όσο και οι ανθρώπινες
κοινωνίες. Είναι συνυφασμένη με την ανθρώπινη φύση, με τη συνύπαρξη και με τη
λειτουργία των ανθρωπίνων κοινωνιών και τα προβλήματα που ανακύπτουν σε αυτές.
Ο θεσμός της διαμεσολάβησης διέπεται, από μία βαθιά ελληνικότητα γιατί
εφαρμόζεται στην Ελλάδα εδώ και αιώνες, με διαφορετικούς τρόπους. Η
συμβιβαστική επίλυση και η διαιτησία συνυπάρχουν στην Ελλάδα αρμονικά και
συμπληρωματικά εδώ και αιώνες.
O θεσμός της διαμεσολάβησης έχει θεσμοθετηθεί με ειδική οδηγία της
Ευρωπαϊκής Ένωσης το έτος 2008. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το συμβούλιο
της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά την συνεδρίαση της 21ης Μάιου 2008, αποφάσισε και
εξέδωσε την οδηγία 2008/52/ΕΚ «για ορισμένα θέματα διαμεσολάβησης σε
αστικές και εμπορικές υποθέσεις».
Η Ελλάδα είναι από τις πρώτες χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση που εισήγαγε
το θεσμό της διαμεσολάβησης τόσο στις διασυνοριακές διαφορές όσο και σε
εσωτερικές διαδικασίες διαμεσολάβησης με την ψήφιση του Ν.3898/2010
«Διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις». Ο νόμος Ν.3898/2010
μεταρρυθμίστηκε με το νόμο Ν.4512/2018 με τίτλο «Ρυθμίσεις σχετικές με το
θεσμό της διαμεσολάβησης».
Πιστεύοντας ότι, η διαμεσολάβηση στον τραπεζικό κλάδο μπορεί να
αποτελέσει ορόσημο στην διαχείριση μεγάλου αριθμού «κόκκινων δανείων» NPLs,
επιχειρείται η διερεύνηση του επιπέδου κατάρτισης των τραπεζικών στελεχών
σχετικά με το θεσμό της διαμεσολάβησης και η εφαρμογή του θεσμού της
διαμεσολάβησης στις τραπεζικές εργασίες.
Επιπλέον η ανάλυση των δεδομένων εξετάζει την αποτελεσματικότητα και τις
προοπτικές αποδοτικότερης διαχείρισης των «κόκκινων δανείων» NPLs μέσω της
διαμεσολάβησης στο τραπεζικό σύστημα.
Από την έρευνα προκύπτει ότι στις 4 συστημικές τράπεζες, Alpha Bank,
Εθνική Τράπεζα, Eurobank Ergasias και Τράπεζα Πειραιώς που αντιπροσωπεύουν το
σύνολο της σύγχρονης ελληνικής τραπεζικής αγοράς, δεν απασχολείτε εξειδικευμένοανθρώπινο δυναμικό στις μεθόδους εναλλακτικής επίλυσης διαφορών (ΜΕΕΔ) και
την διαμεσολάβηση. Η διαμεσολάβηση εφαρμόζετε ελάχιστα στις ρυθμίσεις των μη
εξυπηρετούμενων δανείων και η αποτελεσματικότητα του θεσμού κυμαίνεται σε
εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα.
Οι τράπεζες φαίνεται να επιλέγουν συχνότερα την διαπραγμάτευση και την
διευκόλυνση, ως εναλλακτικές μορφές επίλυσης διαφορών για τη ρύθμιση των μη
εξυπηρετούμενων δανείων.
Τα ευρήματα της διπλωματικής εργασίας δείχνουν ότι, τόσο η ρύθμιση των
«κόκκινων δανείων» όσο και η λειτουργία ενός εξειδικευμένου τμήματος τραπεζικής
διαμεσολάβησης θεωρούνται πολύ σημαντικά για το τραπεζικό σύστημα.
Mediation is a process as old as human societies. It is intertwined with human
nature, the coexistence and functioning of human societies and the problems that arise
there.
The institution of mediation is governed by a profound Greekness because it
has been practiced in Greece for centuries, in different ways. Conciliation and
arbitration have coexisted in Greece harmoniously and complementarily for centuries.
Mediation has been instituted by a specific European Union directive since
2008. The European Parliament and the Council of the European Union, at its meeting
of 21 May 2008, decided and adopted Directive 2008/52/EC «on certain aspects of
mediation in civil matters and commercial affairs».
Greece is one of the first countries in the European Union to introduce
mediation in both cross border disputes and in internal mediation procedures with the
adoption of Law L.3898/2010 «Mediation in Civil and Commercial Matters». Law
L.3898/2010 was amended by Law L.4512/2018 entitled «Regulations regarding
the institution of mediation».
Believing that banking intermediation can be a milestone in the management
of large number of NPLs «red loans», it is attempting to investigate the level of
training of bank executives on the institution of mediation in banking.
In addition, data analysis examines the effectiveness and prospects for more
efficient management of NPLs «red loans» through banking intermediation.
The research shows that in the four (4) systemic banks, Alpha Bank, National
Bank, Eurobank Ergasias and Piraeus Bank, which represent the whole of the modern
Greek banking market, you do not employ specialized human resources in alternative
dispute resolution (ADR) methods. Mediation is poorly applied to non performing
loans and the effectiveness of the institution varies extremely low.
Banks seem to be more likely to opt for negotiation and facilitation as
alternative dispute resolution methods for regulating non performing loans.
The results of the thesis show that both the regulation of «red loans» and the
operation of a specialized banking mediation brokerage are considered very important
for the banking system. | en_US |